Izdota jauna spēle, kurā izplatīta krievu propaganda; spēlētājiem pastāv riski (30)

Foto: Ekrānuzņēmums

Otrdien tika laists klajā jaunums datorspēļu pasaulē, par ko tika paziņots vēl 2017. gadā. Lai arī spēle “Atomic Heart” publiski ir pieejama vien dažas dienas, tā jau saņēmusi lielu kritikas devu par spēļu izstrādātāju ciešo saikni ar Krieviju un Ķīnu, propagandu, kā arī neskaidriem datu aizsardzības noteikumiem.

Neraugoties uz to, diezgan daudzi cilvēki vēlas spēlēt šo spēli, kurā galvenais varonis ir “Valsts drošības komitejas (VDK) aģents padomju idillē”, daudzās valstīs tiek lemts par šīs spēles izplatīšanas aizliegumu.

Padomju utopija

Spēles sižets paredz, ka pēc Otrā pasaules kara Padomju savienība, kas uzvarējusi karā, ir kļuvusi par tehnoloģiski ārkārtīgi attīstītu valsti. PSRS izrāviens tehnoloģiskajā un robotikas jomā ļauj atbrīvot cilvēkus no manuāla darba veikšanas.

Tomēr neapturamie tehnoloģiskie sasniegumi un slepeni eksperimenti ir radījuši mutējušās radības, monsturālas mašīnas un robotus ar superspējām, kas saceļas pret saviem radītājiem. Vienīgais, kurš to var apturēt, ir spēles galvenais varonis – bijušais VDK aģents.

“Zinātne, vienlīdzība un brālība ir trīs galvenie simboli šajā realitātē. Kas gan ir vajadzīgs, lai radītu ideālu sabiedrību?” teikts “Mundfish” studijas publiskotajā spēles aprakstā.

Spēles veidošana sākās 2017. gadā, kad spēle piesaistīja lielu uzmanību. Tomēr tagad tā ir rādījusi lielas diskusijas un sašutumu. Daļa no spēlētājiem šo spēli salīdzinājuši ar leģendāro “BioShock”, bet citi ir sašutuši par neskaidro datu aizsardzības politiku. Vislielāko kritiku spēles veidotāji saņēmuši par pārmērīgu PSRS idealizāciju, it īpaši kontekstā ar Krievijas karu Ukrainā.

“Šī spēle ir piesaistījusi plašu Rietumvalstu spēlētāju uzmanību. Spēles veidotāji noliedz, ka tā būtu PSRS glorifikācija, taču realitātē viss ir būvēts tā, lai parādītu PSRS ļoti ideālā gaismā. Pat galvenais varonis ir VDK majors. Visa spēle parāda tikai pozitīvo, un tajā nav nekā neitrāla vai negatīva,” sacīja spēļu apskatnieks Vītauts Lukaševičs.

Arī spēles prezentācija bijusi pilna padomju nostalģijas, ar dažādiem PSRS laiku materiāliem un fotogrāfijām, kā arī klātesošs bijis sauklis “Slava padomju inženieriem!” Spēļu nozares apskatnieki norādījuši, ka spēles prezentācija bijis visai nepiemērots pasākums divu iemeslu dēļ – Ukrainas kara dēļ, kā arī ņemot vērā Krievijas likumus, kas aizliedz jebkādu LGBT kustības pastāvēšanu.

Spēlē esošā “padomju idille” daudziem spēlētājiem ir gājusi pie sirds, jo vienā no lielākajiem spēļu portāliem IGN vidējais vērtējums ir 8 no 10.

Miera organizācija. Sponsors – Krievija

“Atomic Heart” veidotājs, studija “Mundfish” izvairās runāt par karu Ukrainā, aktīvi dzēš negatīvos komentārus un bloķē lietotājus, kuri cenšas noskaidrot kompānijas viedokli par Krievijas agresiju Ukrainā.

“Spēles attīstītāji nerunā par karu Ukrainā un cenšas sevi pozicionēt kā starptautisku studiju. Tomēr redzam, ka “Mundfish” dibinātāji ir krievi, un ilgu laiku tā bija galvenā datorspēļu attīstītāju studija Maskavā,” sacīja Lukaševičs.

Tikmēr studija pati sevi dēvē par “miera organizāciju, kas cīnās pret vardarbību pret cilvēkiem”.

“Draugi, esam saņēmuši daudzus jautājumus par mūsu, “Mundfish” nostāju. Mēs vēlamies uzsvērt, ka “Mundfish” ir spēļu attīstītāju studija, kam ir globāla komanda, kas strādā pie inovatīvām spēlēm un mēs viennozīmīgi esam miera organizācija, kas iestājas pret vardarbību pret cilvēkiem,” teikts “Mundfish” ierakstā “Twitter”.

Pēc Krievijas iebrukuma sākuma Ukrainā pret Krieviju tika noteiktas sankcijas. Tieši tādēļ studija no Maskavas pārcēlās uz Kipru. Neraugoties uz to, Krievijas medijos kompānija nav slēpusi faktu, ka tas ir “Krievijas uzņēmums”.

Interesanti ir palūkoties uz “Mundfish” galvenajiem investoriem, kuru vidū ir Ķīnas “Tencent” un krievu investora Anatolija Palija fonds “GEM Capital”. Pats Palijs strādājis “Gazprom” meitaskompānijā “Gazenergoset”.

“Tas ir pirmais sarkanais karogs, kas jāņem vērā – ja esi spēlētājs, it īpaši no Eiropas austrumiem, tad pērkot šo spēli, var finansēt studiju, kam naudu devis Krievijas režīms,” komentēja Lukaševičs.

Viens no “Mundfish” dibinātājiem ir Roberts Bagratuni, kurš reiz bijis “Mail.ru” vadītājs.

Dati krievu varasiestādēm?

Padomju propaganda ir viens faktors, kam tiek pievērsta uzmanība. Nākamais jautājums – spēlētāju datu aizsardzība, par ko arī ir plašas diskusijas.

“AIN Capital” norādījusi, ka “Mundfish” Krievijas veikalā ir iekļauts punkts, ka “spēlētāju dati var tik ievākti un nosūtīti Krievijas varasiestādēm, piemēram, nodokļu dienestiem un Federālajam Drošības dienestam”.

Spēles veidotāji nolieguši šo informāciju sakot, ka šis punkts ir novecojis un tas dzēsts jau pirms ilgāka laika.

“Mūsu spēle neievāc nekādu informāciju vai datus. “AIN Capital” informācija ir novecojusi un nekorekta, jo šis punkts tika dzēsts pirms vairākiem gadiem. Nodrošinām, lai mūsu spēlētājiem būtu brīvi pieejami mūsu produkti. Atvainojamies par šo problēmu,” teikts “Mundfish” paziņojumā.

Tikmēr kiberdrošības eksperti raugās skeptiski par šādu studijas atbildi norādot, ka ir ļoti grūti pateikt, kā studija varētu rīkoties. Tomēr iespēja, ka spēlētāju dati varētu tikt nodoti Krievijas varasiestādēm, ir visai reāla.

“Privātuma politika, kas bija spēkā līdz 25. janvārim, iekļāva atsauces uz Krievijas federālo likumdošanu. Daži punkti faktiski paredzēja, ka uzņēmumam ir jāievāc spēlētāju dati un jānodod tie varasiestādēm,” norāda kiberdrošības kompānijas “Surfshark” informācijas drošības nodaļas vadītājs Aleksandrs Valentijs.

Viņš bilst, ka varasiestādēm nododamie dati varētu būt spēlētāja lietotājvārds, vārds, uzvārds, adrese, e-pasta adrese, telefona numurs, atrašanās vieta un IP adrese.

“Dokumentā teikts precīzi, kā notiek datu apstrāde, kā tie tiek ievākti, uzglabāti un nodoti tālāk. Iepriekš minētā informācija ir ļoti sensitīva,” tā Valentijs. Viņš vērš uzmanību, ka “Mundfish” privātuma politika bijusi tikai krievu valodā, līdz ar to pārējiem interesentiem no ārvalstīm jāizmanto tulkošanas pakalpojumi.

“Tā kā “Atomic Heart” ir visai cieši saistīta ar Krievijas varasiestādēm un Krievijas kapitāla kompānijām, nav pārsteigums, ka lietotāja dati var tikt izmantoti katra finansētāja interesēs. Fakts, ka spēles veidotāji noliedz daudzus acīmredzamus faktus, ir aizdomīgi,” pauž kiberdrošības eksperts Ramūns Liberts.

Spēli iespējams iegādāties arī Latvijā

Ielūkojoties lielāko Latvijas internetveikalu piedāvājumā, spēli iespējams iegādāties “220.lv” platformā (“PlayStation 5” versija), “Videogames.lv” (“PlayStation 4” versija), un “Euronics” (“Xbox Series X” versija). Tāpat spēle pieejama konsoles “Xbox” esošajā “Microsoft Store” platformā, kur tā pieejama standarta, “zelta” un “premium” versijās.

Tomēr salīdzinot ar citām spēlēm, (piemēram, FIFA, NBA 2K uc.), šī spēle Latvijas internetveikalos nav diez ko izplatīta. Eksperti norāda, ka “Microsoft” varētu būt samaksājusi labu naudas summu spēles attīstītājiem, lai varētu spēli izlikt pārdošanā savā platformā.

Krievu propaganda spēlēs nav nekas jauns

Atsaucoties uz Viļņas universitātes politikas zinātnieku Neriju Maļukeviču, propagandas izplatīšana ar video spēlēm nav nekas jauns vai negaidīts.

“Krievijā tā ir ierasta stratēģija. Pat Krievijas kara laikā Gruzijā 2008. gadā tika radītas datorspēles, kuru pamatā bija Krievijas armijas operācijas Gruzijā. Datorspēļu žanrs ir pietiekami izplatīts un parocīgs, lai izplatītu savus propagandas vēstījumus,” pauž Maļukevičs.

Zinātnieks norāda, ka reāli konflikti nereti pārceļas uz virtuālo pasauli. To var redzēt arī datorspēļu forumos, kur spēlētāji dalās divās grupās – tie, kas atbalsta Krieviju, un tie, kas atbalsta Ukrainu.

“Šeit jārunā par ļoti svarīgu aspektu, ka šāda spēle nav nekas nejaušs. Spēles vēstījums atbalsta valsti vai personas, kas cieši saistītas ar valsti. Viss spēles naratīvs ir ļoti atbilstošs Kremlim par padomju ēru – faktiski atdzīvinot šo laiku,” pauž Maļukevičs.

Svarīgākais
Uz augšu