9. maijs: vai iespējams pieminēt senčus, neaizskarot līdzcilvēkus? (24)

Foto: LETA/TVNET kolāža

9.maijs - ļoti iespējams, neviens cits datums Latvijas sabiedrībā neraisa nokaitētākas diskusijas. Viedokļu spektrs ir no “atnāci pie pieminekļa - atbalsti Putinu” līdz “visi, kas nesvin, ir nacisti”. Patiesība, kā zināms, ir kaut kur pa vidu.

Vai Latvijai izdosies samierināt šo abu nometņu radikālās daļas un vai šajā jautājumā kaut teorētiski ir iespējams kompromiss?

RUS TVNET turpina rakstu sēriju “Savstarpējās pretenzijas”. Tajā mēs mēģinām sākt dialogu par dažādām emocionālām tēmām, kuras Latvijā tiek apspriestas jau gadiem. Mēs jau rakstījām par problēmām latviešu valodas apguvē un par gaidāmo visu skolu pāreju uz mācībām valsts valodā.

Šī projekta galvenais uzdevums ir atspoguļot jautājumu no dažādiem skatu punktiem, iezīmējot iespējamos kopīgos punktus, uz kuriem balstīt diskusiju.

9.maija konteksts Latvijā

Kas tad slikts 9.maija atzīmēšanā? “Mūsu vectēvi izglāba pasauli no nacisma draudiem, mēs gribam godināt viņu piemiņu!”

Iespējams, tas atstāja skābu garšu mutē, tomēr nepieciešams atgādināt - visai pasaulei 9.maijs (vai 8.maijs - ar to vēl tiksim skaidrībā) ir piemiņas diena uzvarai pār nacismu.

Tomēr Igaunijai, Lietuvai un Latvijai tā ir diena, kad atsākās to okupācija.

Atskatīsimies vēsturē.

1918.gada 18.novembris - Latvijas Republikas proklamēšanas diena

1920.gada 11.augusts - Latvijas neatkarību atzīst Krievija (toreiz Krievijas Padomju Federatīvā Sociālistiskā Republika)

1932.gada 5.februāris - Latvija un Padomju Savienība paraksta līgumu par neuzbrukšanu

1939.gada 7.jūnijs - Latvija un Vācija paraksta līgumu par neuzbrukšanu

1939.gada 23.augusts - Vācija un Padomju Sociālistisko Republiku Savienība (PSRS) paraksta līgumu par neuzbrukšanu jeb Molotova-Rībentropa paktu. Tas ietvēra slepenu papildprotokolu, kurā noteikts, kā Vācija un PSRS sadala ietekmes zonas Eiropā. Saskaņā ar slepeno protokolu, PSRS iegūst arī Latviju

1940.gada 15.jūnijs - PSRS sarīko vairākas provokācijas uz robežas ar Latviju un paziņo, ka Latvija pārkāpusi līgumu par neuzbrukšanu

1940.gada 16.jūnijs - Maskava izvirza Latvijai ultimātu, kurā mūsu valstij tiek pieprasīts ielaist savā teritorijā krievu karaspēku. Kārlis Ulmanis šīm prasībām piekrīt

1940.gada 17.jūnijs - Sarkanā armija ienāk Latvijā, kas de facto tiek pievienota PSRS

1940.gada 5.augusts - Latvija tiek inkorporēta PSRS sastāvā kā Latvijas Padomju Sociālistiskā Republika

Tikai pēc tam – 1941.gada 22.jūnijā – Vācija pārkāpa neuzbrukšanas līgumu un uzbruka PSRS.

Var uzskatīt, ka Latvijas valstij nacistiskā Vācija neuzbruka un ka Padomju Savienība Latviju no nacisma neatbrīvoja. Vācija okupēja daļu Padomju Savienības iepriekš okupētās teritorijas, bet “atbrīvošana” vēlāk izpaudās, ka atkārtota okupācija.

“Vācu okupācija, protams, nebija nekas patīkams. Šajā ziņā, es domāju, liela daļa Latvijas iedzīvotāju bija apmierināta, ka karš beidzās ar uzvaru [pār Vāciju]. Tomēr kopā ar to atgriezās arī “krievu” okupācija - man gan nepatīk, ka viss “padomju” tiek pielīdzināts visam “krievu”. Padomju karaspēka ienākšana aizēnoja svētku noskaņojumu, ka “lūk, atbrīvotāji atnākuši”.

Tāpēc, ka šie paši “atbrīvotāji”, tā pati armija, izraisīja šausmas, kas Latvijā notika 1940.gadā.”

Sociālantropologs Klāvs Sedlenieks 

Deportācija no Ogres 1941.gada 14.jūnijā
Deportācija no Ogres 1941.gada 14.jūnijā Foto: Publicitātes foto.

Katram gadījumam jāpiebilst, ka uzvara pār Hitleru, visticamāk, nebūtu iespējama bez PSRS. Galveno Otrā pasaules kara triecienu, piemēram, upuru skaita ziņā, saņēma tieši PSRS. Šo PSRS lomu neviens nemēģina apstrīdēt.

Latvijas kontekstā pēc 1945.gada 9.maija pagāja gandrīz 46 gadi līdz Latvija sevi atkal varēja saukt par brīvu. Tas ir neapstrīdams fakts.

Video: Ko par 9.maiju domā Latvijas viedokļu līderi?

Ko tad svinēt?

Nebūtu korekti apgalvot, ka visi, kas gāja pie pieminekļa Pārdaugavā, būtu bijuši “krievu pasaules” entuziasti un Krievijas diktatora Vladimira Putina atbalstītāji.

Biedrība “9maijs.lv” parādījās 2008.gadā, bet kopš 2009.gada tās valdes priekšsēdētāja pienākumus pilda Vadims Baranņiks.

Viņš norāda, ka šī organizācija galveno uzsvaru likusi “uz palīdzību veterāniem un lai parādītu jaunatnei, cik ļoti briesmīga lieta ir karš”. Tomēr “9maijs.lv” arī aktīvi iesaistījās pie pieminekļa Pārdaugavā paredzēto pasākumu rīkošanā.

“Sākotnēji 9.maija svinēšana tika iecerēta tieši kā integrācijas pasākums. Lai parādītu, ka tie ir svētki lielai daļai Latvijas iedzīvotāju.

Tie nav svētki, kurus šeit atveda Krievija. Tie nav konkrēti Putina vai kāda cita svētki.”

Biedrības "9maijs.lv" valdes priekšsēdētājs Vadims Baranņiks

Tie ir svētki daļai Latvijas iedzīvotāju, kuri sevi uztver kā daļu mūsu valsts. Jā, varbūt viņi domā citādāk, nekā, piemēram, tie, kas ir pie varas. Tomēr mastos pie pieminekļa plīvoja tikai Latvijas karogi - vienmēr tikai 15 Latvijas karogi,” stāsta Baraņņiks.

9.maijs Pārdaugavā
9.maijs Pārdaugavā Foto: Paula Čurkste/LETA

Aplūkojot iepriekšējo gadu reportāžas no 9.maija pasākumiem Rīgā, atbilde uz jautājumu “Kāpēc jūs šeit atnācāt?” ir apmēram vienāda: pieminēt senčus, atcerēties varoņdarbu, parādīt bērniem svarīgu vēstures daļu.

9.maija pretinieki bieži mēdz uzdot jautājumu - Kāpēc šim nolūkam jānāk tieši uz šo vietu un jāpulcējas tik lielā skaitā? Atbilde uz to parasti ir – ieradums.

“Mani ļoti kaitina latviešu paradums norādīt, kā tieši vajag svinēt. Mums no malas vienmēr ir skaidrs, kā citiem vajadzētu rīkoties.

Tie cilvēki, kuri vēlētos, lai 9.maijs tiek atzīmēts kapsētās... Ja svinētāji atnāktu uz Meža kapiem, kur apbedīti daudzi veterāni? Vai uz Čakstes aleju, piemēram? Es neesmu pārliecināts, ka 9.maija pretiniekiem tas patiktu.”

Sociālantropologs Klāvs Sedlenieks

9.maija svinēšanas vēsture

Ir svarīgi atcerēties, kas vērienīga 9.maija atzīmēšana nemaz nav tik sena tradīcija, kā mēdz apgalvot šīs dienas svinētāji.

Sāksim ar kādreizējo PSRS un tagadējo Krievijas galvaspilsētu Maskavu.

Pirmā Uzvaras parāde Maskavā notika 1945.gada 24.jūnijā. Pēc tam, padomju laikos, šāda parāde notika tikai trīs reizes – uzvaras 20., 40. un 45.gadadienā (attiecīgi 1965., 1985., un 1990.gadā).

Tikai no 1995.gada – 50.gadadienas kopš kara beigām – parāde Maskavā notiek katru gadu. Tātad pati pazīstamākā 9.maija tradīcija nav nemaz tik sena.

Ar Rīgu viss ir nedaudz sarežģītāk. “Re:Baltica” pētnieciskā žurnāliste Inga Spriņģe uzskata, ka Latvijas galvaspilsētā šādu tradīciju iedibināja kādreizējais Rīgas mērs Nils Ušakovs.

“Tas, ka 9.maija svinības ir tik vērienīgas, ir Nila Ušakova nopelns. Viņš to izmantoja saviem politiskajiem mērķiem. Viņš iedibināja šo lielo tradīciju, ka 9.maijā visi iet pie pieminekļa. Pirms tam šādas tradīcijas nebija, tā nav bijis vienmēr. Tas ir politiski izveidots pasākums Nila Ušakova popularizēšanai,” uzskata Spriņģe.

Tas gan gluži tā nav. Pie pieminekļa Pārdaugavā jau šī gadsimta sākumā mēdza nākt daži tūkstoši cilvēku, bet uz skatuves runāja galvenokārt “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” politiķi Tatjana Ždanoka un Jakovs Pliners (nākotnē abi būs nozīmīgi “Latvijas krievu savienības” aktīvisti).

Tomēr taisnīgs ir apgalvojums, ka līdz ar Nila Ušakova nonākšanu pie varas, šo pasākumu mērogs strauji palielinājās. Piemēram, 2018.gadā pie pieminekļa bija sapulcējušies 25 000 cilvēku, kuriem uzstājās Krievijas muzikants Gariks Sukačovs.

Tātad tikai 15-20 gadu laikā 9.maijs no piemiņas dienas kļuva tieši par svinību dienu.

Vadims Baranņiks ir pārliecināts, ka šādas svinības daļēji bija arī politisks vēstījums.

“Tas bija iemesls parādīt, ka mēs joprojām esam šeit, ka mēs joprojām vēlamies komunicēt. Redziet, viss notiek ļoti miermīlīgi. Mēs esam gatavi miermīlīgai un normālai komunikācijai.”

Biedrības "9maijs.lv" valdes priekšsēdētājs Vadims Baranņiks

8.vai 9.maijs

Bieži no latviešu sabiedrības daļas var dzirdēt jautājumu - kāpēc jūs Otrā pasaules kara beigas pieminat 9.maijā, nevis 8.maijā, kā to dara visa Eiropa?

Ja īsumā, viss ir ļoti banāli. Pirmais Vācijas kapitulācijas akts tika parakstīts jau 7.maijā Francijas pilsētā Reimsā. Tāpēc ASV un Lielbritānija par kara beigām paziņoja 8.maijā.

Tomēr Staļinu tas neapmierināja vairāku iemeslu dēļ. Tāpēc 8.maijā Berlīnē tika parakstīts vēl viens kapitulācijas akts. Tas notika 8.maijā plkst. 22.43 pēc Centrāleiropas laika jeb 9.maija plkst.00.43 pēc Maskavas laika. Tāpēc Padomju Savienība par kara beigām paziņoja tieši 9.maijā.

Tieši tāpēc dažās valstīs Otrā pasaules kara beigas tiek pieminētas 8.maijā, bet citās - 9.maijā.

Vēl lielāku jucekli rada fakts, ka ASV un Lielbritānija atzīmē divas uzvaras dienas – uzvara Eiropā (8.maijā) un uzvara pār Japānu (15.augustā Lielbritānijā un 2.septembrī ASV).

Datumu ir pietiekami, viena datuma izvēle laikam tomēr ir atkarīga no ieraduma.

“Man šķiet svarīgi nedot Putinam un viņa lokam iemeslus piesavināties visus PSRS pozitīvos aspektus un teikt: “Krievija uzvarēja Otrajā pasaules karā.” Jo uzvarēja PSRS. Tostarp uzvarēja Ukraina, un arī liels skaits latviešu, kas karoja tajā pusē,” uzskata Klāvs Sedlenieks.

Kas slikts 9.maija svinēšanā?

Tie, kas svin 9.maiju, ne obligāti vienmēr “deg” par Krieviju vai vēlētos okupācijas atkārtošanos. Tomēr arī tie, kam nepatīk ļaužu masas pie pieminekļu un padomju militārie simboli, obligāti nekļūst par “nacistiem”.

“Tas ir līdzīgi tam, kā latviski runājošajā vidē attiecas pret vārdu “nēģeris” un “žīds” izmantošanu. Tad latvieši saka: “Par ko viņi apvainojas, mēs neko sliktu ar to nedomājām.” Problēma gan ir tur, ka, neatkarīgi no tā, ko mēs domājam, otra puse var justies aizskarta un apvainota,” saka Sedlenieks.

Viņš norāda, ka daudziem 9.maija svinētājiem fakts, ka latviešiem šis datums asociējas nevis ar uzvaru, bet gan ar atkārtotu okupāciju, var būt pārsteigums.

Uzraksts uz pieminekļa
Uzraksts uz pieminekļa Foto: Edijs Pālens/LETA

To apstiprina arī dažādi pētījumi. Piemēram, 2022.gada jūnijā un jūlijā veikta krievvalodīgo jauniešu aptauja atklāja, ka daudzi respondenti uzskatījuši, ka Pārdaugavas pieminekļa nojaukšana saistāma tikai un vienīgi ar Krievijas iebrukumu Ukrainā.

Kā raksta pētījuma autori: “Sabiedrībā trūkst skaidrojoša dialoga, kas radītu izpratni par Latviju, par latviešiem kā nāciju, tās veidošanās vēsturi, vērtībām.”

Vai šāds dialogs ir iespējams šobrīd - tas ir atklāts jautājums.

Kompromiss ir iespējams?

“9.maija svinēšana mūsu valstī - tas, diemžēl, vairāk ir propagandas instruments, nevis kaut kāds piemiņas datums. Man šķiet, ka atzīmēt vai nē, tai būtu jābūt privātai lietai tiem cilvēkiem, kurus šis karš skāra. Pat vārds “atzīmēt”, vārds ir tāds... Tai būtu jābūt piemiņas dienai. Viennozīmīgi, ka tām nav jābūt demonstrācijām, kas izvēršas spēka demonstrēšanā,” uzskata portāla “Chayka.lv” galvenā redaktore Inna Plavoka.

Viņai piekrīt aktīviste Vladislava Romanova.

“Mums tas [9.maijs] nav jāsvin. Sēru diena. Diena, kad izdarīt kaut kādu apkopojumu: cik cilvēku gāja bojā, kādas puses cieta šajā karā. Atcerēties, bet bez visādiem ziediem vai lentītēm un, nedod dievs, kaut kādām svinībām,” pārliecināta ir Romanova.

Tomēr ko darīt, ja tūkstošiem cilvēku vēlas svinēt 9.maiju, pat ja lielākā daļa sabiedrības to uztver to kā uzbrukumu latviešu vērtībām?

Atstāt visu tāpat, kā bija pēdējos gados, nedrīkst. Tostarp arī tāpēc, ka Krievija iebruka Ukrainā.

“Es uzskatu, ka, ņemot vērā pašreizējo fonu, tūkstošu cilvēku sapulcēšanās ar vēlmi nosvinēt šo dienu, latviešiem šķitīs aizdomīga,” uzskata Sedlenieks.

Vairāki politologi ierosina un šāds ierosinājums bieži izskan arī sociālajos tīklos: ejiet uz kapiem, pieminiet mazās ģimenes vai draugu grupās. Tomēr tam, diezin vai, piekritīs otra puse.

“Es ļoti labi apzinos, ka lielai daļai latviešu šis datums ir ļoti neviennozīmīgs. Tomēr tas tieši ir sākuma punkts dialogam. Viena puse saka: “Labi, mēs kaut kur aiziesim.” Otra puse atbild: “Nē, labāk jūs vispār nekur neiesiet. Par pārējo mēs pēc tam padomāsim.” Visa integrācija, paziņojumi par “politisko nāciju” tiek būvēti uz to, ka vienai pusei kaut kas ir jāizdara, bet otra puse nedod nekādas garantijas,” norāda Baranņiks.

Viņaprāt, 9.maija svinētājiem ir sajūta, ka viņi visu laiku piekāpjas, neko nesaņemot pretī no otras puses.

“Mums par svētu jāpadara princips - cienīt citu cilvēku un viņu ģimeņu pieredzi. Mums Latvijas sabiedrībā ir vairākas sabiedrības un mums ir jāiemācās mūsu kopīgās mājas aizsargāt no lielām kolīzijām,”

​Rīgas Tehniskās universitātes pasniedzējs Frederiks Ozols

Mēs nekad pilnībā neatrisināsim daudzus jautājumus, tāpēc, ka tiem nav risinājuma. Tomēr mums ir jāsaprot, ka vieniem tas ir astotais [maijs] , citiem - devītais, bet vēl citiem – neviens no šiem diviem datumiem,” uzskata Frederiks Ozols.

***

9.maija atzīmēšana daudzus gadus bijis liesmojošs konflikts. Pie pieminekļa sanākušie patiesi ticēja, ka piemin senčus, bet latviešiem tas ar jaunām sāpēm lika atcerēties par okupācijas gadiem.

Iespējams, pēc gadiem šis konflikts tā arī būtu apdzisis. Tomēr vispirms Rīgas dome svinības padarīja modīgākas, tādējādi palielinot cilvēku skaitu pie pieminekļa. Pēc tam sākās karš Ukrainā, kā rezultātā jebkāda padomju un krievu simbolu savienošana ar kara tematiku kļuva par vienkārši sliktu toni.

Laiks dialogam arī laikam ir pagājis. Kamēr turpināsies karš, jebkāda masveidīga 9.maija svinēšana tiks nosodīta (un iespējams arī sodīta), bet pēc tam...

Diemžēl, rodas iespaids, ka abas puses vienkārši negrib viena otru sadzirdēt. Šajā ziņā ļoti uzskatāms bija pieminekļa nojaukšanas jautājums. Kamēr vieni nesaprata, kāpēc tas jānojauc, otri bija neizpratnē, kāpēc līdz nojaukšanai gaidīja tik ilgi.

Ja visi 9.maija svinētāji spētu apzināties, cik draudīgi viņi var izskatīties no malas. Ja visi 9.maija pretinieki spētu nepārcelt vēsturiskās traumas uz mūsdienām. Iespējams, tad arī rastos iespēja godīgai sarunai. Tomēr, spriežot pēc visa, šī iespēja palaista garām jau sen.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu