Neiepriecinošas prognozes ceļotājiem: aviobiļešu cenu kāpums ir neizbēgams

Raksta foto
Foto: Tony Kershaw / SWNS

Aviopārvadājumu izmaksas pēc pandēmijas ir strauji pieaugušas, jo pieprasījums turpina augt un degvielas cenas ir augstas. Arī augstais inflācijas līmenis neliecina par drīzu cenu kritumu. Lidsabiedrībām nu būs jāsavelk jostas, lai pēc iespējas ilgāk varētu saglabāt zemākas biļešu cenas. 

Pēc nopietnajiem koronavīrusa pandēmijas ierobežojumiem, kas 2020. un 2021. gadā faktiski paralizēja gaisa satiksmi, kad pasažieri bija spiesti palikt mājās, aviokompānijas bija spiestas ievērojami samazināt darbinieku skaitu vai vispār izbeigt savu darbību. 2022. gadā nozare sāka strauji atdzīvoties. 

Pagājušā gada sākumā bija daudz lētu piedāvājumu lidojumiem un cilvēki pēc ierobežojumu atcelšanas atsāka ceļot. Ņemot vērā, ka aviokompānijām trūka gan personāla, gan lidmašīnu, aviobiļešu cenas sāka strauji pieaugt. Arī Krievijas agresijas Ukrainā dēļ kāpa degvielas cenas. 

Tūrisma aģentūra "Hopper" veikusi analīzi, kurā teikts, ka starptautiskie lidojumi "ir strauji atdzīvojušies" - 62% aviobiļešu 2023. gadā ir no vienas valsts uz otru. Pēc šiem datiem februārī aviopārvadājumu cenas ASV iekšienē bija par 20% augstākas nekā gadu iepriekš. Eiropā iekšējie lidojumi arī kļuvuši dārgāki. 

Viens no faktoriem, kā dēļ šogad biļešu cenas var būt dārgākas, ir gaidāmais pieprasījuma pieaugums. Pagājušajā vasarā bija vērojams straujš pasažieru skaita pieaugums, kā rezultātā lidostās visā pasaulē veidojās "sastrēgumi" un tika atcelti simtiem reisu. Lai arī lidsabiedrības ir sākušas  pieņemt darbā arvien vairāk darbinieku, pastāv risks, ka pieprasījums joprojām pārsniegs piedāvājumu, kas novedīs līdz vēl lielākam cenu pieaugumam. 

Pēc Eiropas aeronavigācijas drošības organizācijas "Eurocontrol" datiem, pieprasījuma apmierināšana būs ļoti sarežģīts uzdevums, ņemot vērā piegāžu ķēžu pārrāvumus, personāla streikus, kā arī gaisa telpas liegumi daudzās svarīgās vietās. 

"Ryanair" ģenerāldirektors Maikls O'Līrijs paziņoja, ka lidsabiedrībām būs jādara viss iespējamais, lai kontrolētu izdevumus, lai tiktu galā ar potenciālajām problēmām gaidāmajā vasarā. Lidsabiedrībām sāpīgs trieciens ir inflācija un degvielas cenu pieaugums, un tās vairs nevarēs nosegt zaudējumus, ko pieredzēja 2021. un 2022. gados, lai atgūtu pasažierus. Tā rezultātā tiek īstenotas  mazāk akcijas. 

Tāpat aviokompānijām nākas investēt personālā, aprīkojumā un tehnoloģijās, lai reaģētu uz pieaugošo pieprasījumu. Tās tāpat centīsies audzēt savus resursus, strādājot ar peļņu, lai jebkura cita katastrofa, kas potenciāli varētu notikt, neapdraudētu lidsabiedrību pastāvēšanu. 

Pasažieriem jārēķinās, ka 2023. gadā tiek prognozētas lielākas aviobiļešu cenas. Jau pašlaik populārākajos maršrutos biļešu cenas ir par 71% lielākas nekā pērn, bet vasarā, kad būs atvaļinājumu sezona, cenu pieaugums var pārsniegt pat 100%, salīdzinot ar analogu periodu iepriekš.

Svarīgākais
Uz augšu