Pagājušajā gadā tirdzniecības apgrozījums starp Krieviju un Eiropas Savienību sasniedza pēdējo astoņu gadu augstāko rādītāju - 258,6 miljardi eiro, liecina "Eurostat" dati. Pēc Krievijas ekonomista Georgija Ostapkoviča sacītā - neesot nekāda pamata Krievijai priecāties.
Sankciju ietekmes dēļ Krievijā automašīnas ražo bez drošības spilveniem un ABS (1)
Pērn Krievijas eksports uz Eiropu sasniedza 203,4 miljardus eiro, kas ir par 25% vairāk nekā vēl gadu iepriekš. Tajā pašā laikā šī summa par 0,23 miljardiem eiro atpalika no lielākās summas 2012. gadā.
Kamēr eksports pagājušajā gadā strauji auga, preču plūsma no Eiropas uz Krieviju, salīdzinot ar 2021. gadu, samazinājās par 38,1% līdz 55,2 miljardiem. Tas ir zemākais rādītājs kopš 2005. gada.
Ekonomists norādīja, ka šajos rādītājos neesot nekā neparasta. "Ogļūdeņraži, galvenokārt nafta, veido lielāko daļu mūsu eksporta. Ierobežojumi šai nozarei teju visa gada garumā netika noteikti. Pirmās sankcijas naftas nozarei stājās spēkā 5. decembrī. Tajā pašā laikā naftas produkti pērn tika pārdoti par ļoti augstu cenu. Rietumi to aktīvi pirka, pildīja glabātuves, un tas noveda pie Krievijas eksporta augstās produktivitātes."
Vienlaikus Ostapkovičs pieminēja, ka pastiprinātās sankcijas eksportu uz Krieviju ļoti ietekmēja jau pērn. "Eiropa mums ir bijusi liels tehnoloģisko iekārtu piegādātājs. Pirms krīzes teju 50% iekārtu nāca no Eiropas."
Tieši šo sankciju dēļ pamatīgu iebuksējusi Krievijas ražošanas tehnoloģiju modernizācija. Viena no sfērām, kuru šī sankciju pakete skāra visvairāk, bija autoindustrija - daudzi uzņēmumi pameta Krievijas tirgu, kā rezultātā automašīnu ražošana samazinājās par vairāk nekā 60%.
"Pārvarēt tādu triecienu ir ārkārtīgi sarežģīti. Tagad mums ir jāieiet Āzijas tirgū un jāattīsta pašmāju ražošana. Tiesa, tas ir ļoti sarežģīti, jo Krievijai ir vajadzīgs laiks, nauda un cilvēku resurss, kas varētu radīt tehnoloģisko izrāvienu," skaidroja ekonomists.
Viņš norāda: "Ekonomiku apturēt nevar, taču to var vienkāršot. Autorūpniecība to jau ir izdarījusi, sākot ražot automašīnas bez drošības spilveniem, bremžu pretbloķēšanas sistēmas (ABS) un samazināja vides prasības."
Ostapkovičs pauda, ka Krievijai jāmēģina ražot analogus precēm, kuras ir zaudētas sankciju dēļ, jo tas ir nepieciešams, lai importa aizstāšana būtu veiksmīgāka.