Iespēju pārtraukt līgumus ar Autotransporta direkciju (ATD) varētu izskatīt divi no kartelī iesaistītajiem reģionālajiem pārvadātājiem - AS "Nordeka" un AS "Liepājas autobusu parks" (LAP) - ar nosacījumu, ka viņiem kompensē ieguldījumus autobusos un infrastruktūrā, trešdien, 22. martā, Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijā stāstīja ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.
Autobusu kartelī iesaistītie pārvadātāji izvirza nosacījumus līgumu pārtraukšanai ar ATD
Viņš stāstīja, ka šobrīd saistībā ar Konkurences padomes (KP) konstatēto pārvadātāju karteli, kurā iesaistīta "Nordeka", LAP un SIA "Latvijas sabiedriskais autobuss", ATD tikusies ar Iepirkumu uzraudzības biroju (IUB) un KP, lai pārrunātu gan jau noslēgtos iepirkumus, gan nākotnes iepirkumus. Tāpat saņemts zvērināto advokātu biroja "Fort" izvērtējums par KP pieņemtā lēmuma ietekmi uz ATD noslēgtajiem iepirkuma līgumiem un to izpildi.
Tāpat ATD ir noskaidrojusi, vai gadījumā, ja tiktu lauzti līgumi ar trim pārvadātājiem, citi pārvadātāji spētu uzņemties apkalpot šos maršrutus. Pēc pārvadātāju aptaujāšanas ATD secinājusi, ka no nepieciešamajiem 344 autobusiem, būtu iespējams nodrošināt 176 jeb 51,2% no nepieciešamā, kā arī no nepieciešamajiem 549 autobusiem, būtu iespējams nodrošināt 83 jeb 15,1% no nepieciešamā. Godiņš gan piebilda, ka, pārtraucot līgumus ar trim pārvadātājiem, visticamāk, atbrīvotos papildu šoferi.
Godiņš stāstīja, ka līgumus ar LAP un "Latvijas sabiedriskais autobuss" varēs lauzt, ja KP lēmums kļūst neapstrīdams, tas ir, pēc pārsūdzības procesa tiesā, ja vien tiesa nelems, ka KP lēmums nav pilnībā atbilstošs. Savukārt līgumu ar "Nordeka" varētu lauzt tad, kad stāsies spēkā tiesas spriedums lietā par lotēm "Cēsis" un "Limbaži, Sigulda" - ja "Nordeka" to nepārsūdzēs, tas stāsies spēkā 2.aprīlī.
Tāpat ATD ir aicinājusi visus trīs uzņēmumus lauzt līgumus. No tiem LAP un "Nordeka" būtu gatavi šādu iespēju izskatīt, ja tiktu segti ieguldījumi autobusu iegādē un infrastruktūras izveidē. Šobrīd gan Godiņš vēl nevarēja pateikt, cik lieli šie izdevumi ir.
Jau vēstīts, ka KP par aizliegtu vienošanos reģionālās nozīmes pasažieru pārvadājumos piemērojusi naudas sodu kopumā 1,975 miljonu eiro apmērā trim reģionālajiem pasažieru pārvadātājiem - LAP, "Nordeka" un "Latvijas sabiedriskajam autobusam". Tostarp LAP piemērota soda nauda 862 700 eiro apmērā, "Nordeka" - 637 600 eiro apmērā, bet "Latvijas sabiedriskajam autobusam" - 474 600 eiro apmērā.
Soda nauda kompānijām piemērota par vienošanos ATD organizētajos iepirkumos par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutos uz desmit gadiem.
KP secinājusi, ka LAP, "Nordeka" un "Latvijas sabiedriskais autobuss", lai iepirkumā iegūtu pakalpojuma sniegšanas tiesības maršrutos maksimāli pietuvināti noteiktajai robežai - 15 miljoni kilometru gadā, - savstarpēji apmainījās ar komerciāli sensitīvu informāciju ne tikai par lotu sadali, bet arī par dalības nosacījumiem iepirkumos, vienojoties, piemēram, par piedalīšanos vai nepiedalīšanos konkrētajā lotē, kā arī par piedalīšanās formu iepirkumos - individuāli vai veidojot apvienības.
Tāpat ziņots, ka visi trīs uzņēmumi šo KP lēmumu ir pārsūdzējuši tiesā.
LAP apgrozījums 2021.gadā bija 15,406 miljoni eiro, kas ir par 41% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa pieauga vairākkārt, sasniedzot 3,603 miljonus eiro.
Pēc KP 2022.gada 29.marta lēmumā par Konkurences likuma pārkāpuma konstatēšanu LAP darbībās, uzņēmuma mazākuma akcionārs (34,85%) ir Liepājas pašvaldība, bet 59,83% akciju pieder SIA "LAP1R", kas, pēc "Firmas.lv" datiem, pastarpināti pieder Andra Šķēles (67%) un Aināra Šlesera (LPV) (33%) ģimenēm.
Vienlaikus "Nordeka" apgrozījums 2021.gadā bija 9,9 miljoni eiro, kas ir par 21,8% mazāk nekā gadu iepriekš, un tā strādāja ar 220 000 eiro zaudējumiem pretēji peļņai gadu iepriekš. "Nordeka" reģistrēta 1991.gadā, un tās pamatkapitāls ir 2,669 miljoni eiro. Uzņēmuma patiesais labuma guvējs ir Juris Savickis.
Savukārt "Latvijas sabiedriskais autobuss" 2021.gadā strādāja ar 8,474 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir gandrīz 4,4 reizes vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa pieauga 2,7 reizes - līdz 49 767 eiro. Uzņēmums reģistrēts 1996.gadā, un tā pamatkapitāls ir 445 797 eiro. "Latvijas sabiedriskais autobuss" pieder SIA "B-Bus", kas savukārt pieder Īrijā reģistrētam uzņēmumam "PTC Consulting". Kompānijas patiesais labuma guvējs ir Vitālijs Komars.