Trešdien Eiropas Komisija nāca klajā ar ierosinājumu, kas paredz noteikt sadzīves tehnikas tirgotājiem pienākumu remontēt bojāto tehniku (ja to iespējams labot) arī bez spēkā esošas garantijas. Tas tiek darīts ar mērķi, lai patērētāji tērētu mazāk naudas, bet ražotāji radītu mazāk kaitīgo atkritumu, raksta “Postimees”.
Sadzīves tehnikas tirgotājiem varētu būt pienākums remontēt iekārtas arī ar beigušos garantiju
“Kad prece, ko iegādājies pircējs, saskaras ar kādu defektu, patērētājs bieži vien atmet ar roku un iekārtu nesalabo, pat ja šāda iespēja ir un pēc remonta iekārta varētu kalpot vēl ilgu laiku,” teikts Eiropas Komisijas ziņojumā.
Brīdī, kad iekārta sabojājas, bet garantijas termiņš ir beidzies, lielākā daļa patērētāju atsakās iekārtu remontēt, jo uzskata, ka tas ir ļoti dārgs un sarežģīts process. Daļa patērētāju arī nezina, kur atrast labu servisu, tāpat nezina, vai var uzticēties konkrētajai firmai, kas remontē sadzīves tehniku. Arī remonta cena var izrādīties tik augsta, ka izdevīgāk ir iegādāties jaunu iekārtu, nevis tērēt laiku un naudu vecās ierīces remontam.
Ņemot vērā šos faktorus, Eiropas Komisija piedāvājusi mainīt direktīvu “Par preču pārdošanu” (Sale of Goods Directive), uzsverot, ka remonts kļūs par prioritāro veidu, kā nodrošināt, lai pircēja iegādātā prece būtu augstas kvalitātes. Respektīvi, lai arī gadījumā, kad iekārta sabojājas, būtu iespējams izdevīgi veikt tās remontu, nevis vajadzētu iegādāties jaunu iekārtu.
Ierosinājums paredz arī to, ka sadzīves tehnikas tirgotājiem un ražotājiem būs noteikts par pienākumu remontēt bojāto iekārtu (vai nu par maksu, vai nu bez maksas) pat tad, ja iekārtas garantijas termiņš ir beidzies. Šāds regulējums pašlaik pastāv attiecībā pret veļas mazgājamajām mašīnām, trauku mazgājamajām mašīnām, ledusskapjiem un putekļsūcējiem. Eiropas Komisija rosinājusi papildināt šo sarakstu ar cita veida iekārtām, piemēram, mobilajiem tālruņiem un klēpjdatoriem.