Par attieksmi pret sievietēm biznesā kā Latvijā, tā citās valstīs, par iesaistīšanos un pienākumu sadalīšanu ģimenes uzņēmumā ziņu medija TVNET tiešsaistes žurnāls KLIK sarunājās ar strauji augošā agroproduktu tirdzniecības uzņēmuma LINEN (SIA “L.J. Linen”) valdes locekli un izpilddirektori Zani Kuļikovsku.

Bez trauku plēšanas, bet bija jāpielāgojas

LINEN ir viens no piemēriem, kad, lielākajai daļai sabiedrības neko nezinot, kāds Latvijas ģimenes uzņēmums gāž lielus vezumus pasaulē, sasniedz vairāku desmitu miljonu eiro apgrozījumu un kura vārds tā pārstāvētajā nozarē ir labi zināms Eiropā, Āzijā, Āfrikā un pat Dienvidamerikā. Bet tas nav nācis ne viegli, ne ātri.

Uzņēmuma LINEN pirmsākumi meklējami vēl pagājušā gadsimta 90.gados, kad pamatakmeņus šā brīža biznesam ielikusi Zanes vīramāte Līvija. Zane uzsver, ka no Līvijas var daudz ko mācīties. "Ļoti daudzi deviņdesmitajos gados izveidoja uzņēmumus, bet kuram 2000. gados bija jau divu miljonu apgrozījums? Turklāt ar dažu cilvēku komandu. Tas noteikti ir ievērības cienīgs faktors," ar vīramātes sasniegumiem lepojas uzņēmēja.

Savukārt Zane vīra ģimenes uzņēmumā iesaistījās pēc vīra iniciatīvas. Kāds varētu padomāt, ka gan jau tāpēc, ka sievai nebija sava darba vai "ievietojiet šeit savu aizspriedumu par ģimenes uzņēmumiem", taču šis nebija tas gadījums. Zane sevi biznesā bija jau pierādījusi kā labu menedžeri, piemēram, vadot "Astor Riga Hotel", turklāt ir ar ievērojamu pieredzi mārketingā, tostarp palīdzot, kā pati Zane saka, veidot "Abavas vīna darītavas" stāstu. Viņa arī smejas, ka dzīvnieku blakusproduktu un lopbarības izejvielu tirdzniecība noteikti nav bijusi tā nozare, kurā kādreiz sevi varēja iztēloties, taču pēc pārdomām izaicinājums pieņemts. Tāpat jāpiebilst, ka Zanes soļi LINEN sākās ar loģistikas nodaļu, nevis "direktora kabinetu".