Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Latvijas lielajām ostām noteiks vienotas prasības ostu maksai

Rīgas osta
Rīgas osta Foto: Edijs Pālens/LETA

Lielajām Latvijas ostām būs vienotas prasības ostu maksai, kā arī atvieglojumu un ostu pakalpojumu tarifu robežlīmeņu noteikšanai, paredz otrdien valdībā atbalstītais noteikumu projekts.

Ministru kabineta (MK) noteikumi "Kārtība, kādā ostas pārvalde nosaka ostas maksas, to atvieglojumus, ostas pakalpojumu tarifu robežlīmeņus" izstrādāti, pamatojoties uz Ostu likumu. Satiksmes ministrijā (SM) norāda, ka Latvijas lielajām ostām paredzētas vienotas, pārredzamas, taisnīgas un nediskriminējošas prasības ostu maksai, to atvieglojumiem un ostu pakalpojumu tarifu robežlīmeņu noteikšanai. Atbilstoši Eiropas Parlamenta regulai šie noteikumi neattiecas uz mazajām ostām.

Ostu likums paredz, ka ostas maksas un ostu pakalpojuma tarifa robežlīmeņus nosaka ostas pārvalde. SM skaidro, ka, ņemot vērā Eiropas Parlamenta regulas ieteikumus, lai ostu maksas būtu efektīvas, tās katrā atsevišķā ostā būtu jānosaka pārredzami atbilstoši ostas komercstratēģijai un investīciju plānām un - attiecīgā gadījumā - ar vispārējām prasībām, kas noteiktas attiecīgās dalībvalsts vispārējās ostu politikas ietvaros. SM arī norāda, ka attiecībā uz minētajiem ostu pakalpojumiem būtu jāparedz kārtība, lai nodrošinātu, ka maksas tiek noteiktas pārredzamā, objektīvā un nediskriminējošā veidā un ir samērīgas ar sniegtā pakalpojuma izmaksām.

Ostu likumā, ir izmantoti termini "atvieglojums" un "atbrīvojums", un ostu pārvaldes, individuāli izvērtējot katru gadījumu, ir tiesīgas piešķirt gan atvieglojumus, gan atbrīvojumus, ņemot vērā kuģu tipu, kuģošanas mērķi un citus aspektus. Ņemot vērā, ka ostu maksu atvieglojumi un atbrīvojumi tiek piešķirti saimnieciskās darbības veicējiem ar mērķi, lai osta saglabātu konkurētspēju, salīdzinot ar citām reģiona ostām, šādi pasākumi ir vērtējami komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā.

Katrai lielajai ostai ir tiesības un pienākums ņemt vērā attiecīgās ostas attīstības plānus un investīciju nepieciešamību, kā arī sekot līdzi Latvijas kopējai transporta politikai, kas attiecas uz ostu un tranzīta politiku, tādējādi veidojot ostu maksu apmēru un ostu pakalpojumu tarifu robežlīmeņus. Ostu maksām un pakalpojumu maksām ir jābūt nediskriminējošam attiecībā uz visiem ostu lietotājiem un caurskatāmām, tās nedrīkst kropļoti konkurenci.

Noteikumi paredz, ka ostu pārvaldes, izvērtējot ostu maksu apmēru, ņem vērā izmaksas, kas veidojas, sniedzot attiecīgo vajadzību ostas klientam. Ostas maksās tiek iekļautas infrastruktūras izmantošanas, tās uzturēšanas un attīstības izmaksas, kā arī administratīvās izmaksas, kas var veidoties ostas pārvaldei. Līdzvērtīga sistēma tiek pielietota, lai noteiktu ostu pakalpojumu tarifu robežlīmeņus, ostu pārvaldes izvērtē, kādi faktori ir iekļaujami.

Ostas pārvaldes var ierosināt un pārskatīt ostu maksu apmēru un ostu pakalpojumu tarifu robežlīmeņus vienu reizi gadā, bet par šādu lēmumu ir jāinformē ostas sadarbības padome, kurā dalību ņem ostu lietotāji. Ostas pārvalde sniedz ostu lietotajiem pilnvērtīgu informāciju ar pamatojumu par ostu maksu un ostu pakalpojumu tarifa robežlīmeņu izmaiņām, gala lēmumu par attiecīgajām izmaiņām pieņem attiecīgā ostas pārvalde.

Ostu likums paredz, ka ostas pārvalde, pēc apspriešanās ostas sadarbības padomē, publicē administratīvo aktu par ostu maksām un ostu pakalpojumu tarifa robežlīmeņiem oficiālajā izdevumā "Latvijas vēstnesis" un ostas pārvaldes tīmekļvietnē. Ostas maksas un ostu pakalpojumu tarifa robežlīmeņi stājas spēkā ne agrāk kā divus mēnešus pēc to publicēšanas "Latvijas vēstnesī".

Svarīgākais
Uz augšu