Latvijas iedzīvotāji biežāk nekā Lietuvā un Igaunijā ikdienas tēriņiem paredz summu līdz 10 eiro vai nenosaka vēlamā budžeta rāmjus vispār, savukārt iedzīvotāji Lietuvā un Igaunijā biežāk nekā Latvijā ikdienas vajadzībām tērē vairāk par 30 eiro un 40 eiro dienā, informēja bankas "Citadele" pārstāvji, atsaucoties uz maijā veikto Baltijas iedzīvotāju aptauju.
Igaunijā un Lietuvā iedzīvotāji ikdienā tērē vairāk nekā Latvijā, liecina aptauja (1)
Lielākās naudas summas ikdienas pirkumiem vidēji tērē Lietuvā, kur ikdienas budžets 30-50 eiro robežās ir aktuāls 14% iedzīvotāju. Igaunijā šāds budžets fiksēts 13%, bet Latvijā - 8% aptaujāto.
Lietuvā arī biežāk nekā pārējās valstīs iedzīvotāji vienā dienā mēdz iztērēt 51 līdz 100 eiro - šādā situācijā ir 3% respondentu Lietuvā, 2% Igaunijā un 2% Latvijā. Abās kaimiņvalstīs arī fiksēta iedzīvotāju grupa, proti, 1% Lietuvā un Igaunijā, kas ikdienā tērē 101 līdz 200 eiro.
Tikmēr Latvijā ikdienas tēriņiem atvēl vidēji mazākas summas. Dienas budžets līdz 10 eiro dienā fiksēts 14% Latvijā, 12% Lietuvā un 10% Igaunijā. Aptaujas dati liecina, ka 11-20 eiro robežās tērē katrs piektais jeb 20% Latvijā, 19% Lietuvā un 18% Igaunijā.
Kaimiņvalstīs ir tendence tērēt vairāk, un vienas dienas izdevumu apjoms pieaug, sākot no 21 līdz 30 eiro sliekšņa. Šādi tēriņu apjomi aktuāli 15% Igaunijā, 13% Lietuvā un 11% Latvijā.
Neskatoties uz augošo inflāciju un dzīves dārdzības pieaugumu, pietiekami plaša sabiedrības daļa vēlamo budžetu ikdienas tēriņiem nenosaka vispār - Latvijā bez konkrēta vienas dienas izdevumu sliekšņa ir 28%, Lietuvā - 22%, Igaunijā - 17% aptaujāto. Šī tendence biežāk novērota tiem iedzīvotājiem, kuri mēnesī pelna līdz 1000 eiro.
Ierobežot tēriņus nav nepieciešams 5% Latvijā, kā arī 6% aptaujāto respondentu Igaunijā un Lietuvā.
Reprezentatīvu iedzīvotāju aptauju par Baltijas iedzīvotāju ikdienas tēriņiem atvēlētajām naudas summām banka "Citadele" kopā ar pētījumu aģentūru "Norstat" veica 2023.gada maijā, tiešsaistē visās Baltijas valstīs aptaujājot vairāk nekā 1000 interneta lietotāju vecumā no 18 līdz 74 gadu vecumam.