VK vērtējumā, ir maza varbūtība, ka AM un NBS vadošām amatpersonām nebija informācijas par iepirkumā un līgumā paredzēto loģistikas risinājumu pārtikas piegādei NBS vajadzībām.
Vienlaikus VK atgādina, ka jaunā pārtikas iepirkuma modeļa plānošana norisinājās ar aizsardzības ministra pavēlēm izveidotās aizsardzības resora darba grupās, kuru uzdevums bija arī sagatavot detalizētas jaunā pārtikas iepirkuma modeļa gala prasības un iesniegt tās Valsts aizsardzības un loģistikas iepirkumu centram iepirkuma procedūras sākšanai. Lai arī tobrīd aizsardzības resorā spēkā esošais regulējums paredzēja aizsardzības ministram tiesības noteikt citu materiāltehnisko līdzekļu vai pakalpojumu iepirkumu organizēšanas kārtību, tomēr, izceļot iepirkumu no vispārējā aizsardzības resorā noteiktā regulējuma iepirkumu plānošanai un organizēšanai, netika noteiktas prasības konkrētā iepirkuma īstenošanai.
Iepirkums veikts no 2021.gada 18.oktobra līdz 2022.gada 22.novembrim, līgumu NBS nodrošinājuma pavēlniecība kā pasūtītājs parakstījusi pagājušā gada 20.decembrī.
Saskaņā ar AM publiski sniegto informāciju ar iepirkumu un noslēgto līgumu saistītie dokumenti ir iesniegti tiesībaizsardzības iestādēm izvērtēšanai, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs ir uzsācis kriminālprocesu. Saistībā ar NBS pārtikas iepirkumu AM veiktas dienesta pārbaudes, kurās sagatavoti vairāki ziņojumi un turpinās amatpersonu atbildības izvērtēšana.
Revidenti norāda - aizsardzības resorā iepirkumu plānošana ar aizsardzības ministra pavēlēm veidotās darba grupās nav ierasta prakse. Jaunzeme norāda, ka iepirkuma rezultāts ir likumsakarīgs iznākums tam, ka nav ievērots aizsardzības resorā noteiktās daudzpakāpju iepirkuma plānošanas un īstenošanas regulējums. Svarīgi ir nepieļaut līdzīgu gadījumu atkārtošanos, tādēļ ir jāizvērtē iepirkuma plānošanā, īstenošanā un līguma slēgšanā iesaistīto amatpersonu atbildība, kā arī ir jāpilnveido AM iekšējās kontroles vide, lai savlaicīgi veiktu koriģējošas darbības un nepieļautu tādu iepirkumu norisi un turpināšanu, kuri neatbilst pasūtītāja vajadzībām, kā arī lai pirms līguma slēgšanas pārliecinātos, ka veiktais iepirkums pēc būtības atbilst pasūtītāja definētajai vajadzībai un centralizētajā iepirkuma plānā paredzētajam.
VK revīzijā sniegusi četrus ieteikumus, kas vērsti uz iekšējās kontroles vides uzlabošanu, plānojot un īstenojot iepirkumus, kā arī iepirkumu regulējošo normatīvo aktu ievērošanu, piegādājot pārtiku NBS vajadzībām.