Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Lietuvā ievieš ierobežojumus un aizliegumus elektroskūteru lietotājiem

Elektroskūteris. Ilustratīvs attēls.
Elektroskūteris. Ilustratīvs attēls. Foto: Pixabay

Lietuvas parlaments pieņēmis grozījumus Ceļu satiksmes drošības likumā, kas paredz no nākamā gada ieviest ierobežojumus un aizliegumus elektriskajiem skrejriteņiem un citiem elektriskajiem mikromobilitātes transportlīdzekļiem.

Par grozījumiem balsoja 74 Seima deputāti, trīs bija pret un 30 atturējās. Lietuvas Seimā ir 141 deputāts.

Grozījumi paredz, ka elektroniskie mikromobilitātes transportlīdzekļi tiek definēti kā vienai personai paredzēti elektrodzinēja transportlīdzekļi, kuru maksimālā jauda nepārsniedz vienu kilovatu, maksimālais rūpnieciski paredzētais ātrums nepārsniedz 25 kilometrus stundā un, ja ir paredzēta sēdvieta, tās augstums nepārsniedz 540 milimetrus. Grozījumi attiecas uz elektriskajiem skrejriteņiem, elektriskajiem skrituļdēļiem, pašbalansējošajiem vienriteņiem, "Segway" un citiem transportlīdzekļiem. Šajā kategorijā netiek iekļauti ratiņkrēsli.

Velosipēdi, elektriskie velosipēdi un elektriskie mikromobilitātes transportlīdzekļi varēs izmantot ietves, ja vien pašvaldība nebūs noteikusi aizliegumu atsevišķos posmos. Tādējādi Seims cer noņemt administratīvo slogu no pašvaldībām, jo īpaši nelielām, kurās ir zema satiksmes intensitāte un nav nepieciešami aizliegumi. Ar elektriskajiem mikromobilitātes transportlīdzekļiem Lietuvā varēs pārvietoties arī pa autoceļiem, veloceļiem, velojoslām un ceļu nomalēm.

Elektriskās mobilitātes transportlīdzekļus apdzīvotās zonās varēs izmantot vismaz 16 gadu vecumu sasniegušie, savukārt 14 gadu vecumu sasniegušajiem, lai ar tādiem transportlīdzekļiem pārvietotos dzīvojamās zonās, būs jāiziet apmācības un jāsaņem apliecība. Dzīvojamo māju pagalmos elektrisko mikromobilitātes transportlīdzekļu lietotājiem nav noteikts vecuma ierobežojums, lai gan līdz desmit gadu vecumam bērniem jāatrodas pieaugušo uzraudzībā.

Izmantojot autoceļus, elektrisko mikromobilitātes transportlīdzekļu lietotājiem būs jāvalkā spilgtas krāsas atstarojošā veste vai transportlīdzeklim jābūt aprīkotam ar baltu gaismu priekšā un sarkanu gaismu aizmugurē. Diennakts tumšajā laikā vai sliktas redzamības apstākļos transportlīdzeklim būs jābūt aprīkotam ar balto un sarkano gaismu un vadītājam jābūt spilgtā atstarojošajā vestē.

Nepilngadīgiem elektrisko mikromobilitātes transportlīdzekļu vadītājiem, atrodoties uz ceļa, būs jāizmanto velosipēda, skeitborda vai motocikla aizsargķivere. Atrodoties uz autoceļiem, tāda prasība tiks attiecināta arī uz pilngadīgajiem elektrisko mikromobilitātes transportlīdzekļu vadītājiem.

Ja pieejams veloceļš, elektriskās mikromobilitātes transportlīdzekļiem jāpārvietojas pa to, turoties iespējami tuvu labajai malai, kā arī autoceļu izmantošana būs aizliegta, ja maršrutā ir pieejams veloceļš.

Elektriskajiem mikromobilitātes transportlīdzekļiem būs aizliegts izmantot gājēju ceļus, gājēju pārejas un šosejas, kā arī šķērsot ielu tam neparedzētās vietās. Tāpat tie nedrīkstēs pārvadāt pasažierus. Kravu nedrīkstēs nedz vest, nedz vilkt un stumt, ja tas apdraud braukšanu vai citus satiksmes dalībniekus. Tāpat būs aizliegts vilkt elektrisko mikromobilitātes transportlīdzekli un tam vilkt citu transportlīdzekli, braukt, vadītājam neturoties vismaz ar vienu roku, un braukt, pārsniedzot ātrumu 20 km/h. Uz ietvēm un velojoslām šādi transportlīdzekļi nedrīkstēs apdzīt gājējus ar ātrumu, kas lielāks par 7 km/h.

Likuma grozījumi sniedz pašvaldībām tiesības noteikt ierobežojumus elektrisko mikromobilitātes transportlīdzekļu novietošanai atsevišķās vietās.

Vienlaikus Seims pieņēma grozījumus Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas paredz sodu par elektrisko mikromobilitātes transportlīdzekļu pārvietošanās noteikumu pārkāpumu 20-40 eiro apmērā. Par tāda transportlīdzekļa vadīšanu alkohola reibumā paredzēts sods 80-200 eiro apmērā.

Uz augšu