Brīdinājums!

Apstiprinu, ka esmu vismaz 18 gadus vecs!

Pagrieziena punkts "Dzirdēju, kā apakšstilbā salūst kauli!" Dāvja stāsts. Kā fūre pārbrauca pāri kājai

Raksta foto
Foto: Juris Lisovs/TVNET

Portāls TVNET sadarbībā ar Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD) uzsācis projektu "Pagrieziena punkts", kas ietilpst direkcijas jaunajā kampaņā "Apguldīt vieglāk nekā apbedīt. Neļauj draugam braukt reibumā.". "Pagrieziena punkta" un jaunās CSDD kampaņas ietvaros vērsīsim uzmanību uz satiksmes drošību, ilustrējot ar mūsu līdzcilvēku skarbo pieredzi. Pirmajā epizodē ir stāsts par jaunu un spēcīgu puisi Dāvi, kurš pakļuva zem kravas automašīnas riteņiem.

Dāvis ar velosipēdu ikdienā pārvietojas jau aptuveni 15 gadus. Taču Dāvja dzīve mainījās 2020. gada vasarā - puisis ar velosipēdu bija ceļā uz darbu, kad pakļuva zem kravas automašīnas riteņiem.

Video: Dāvja pieredze

Dāvis liktenīgās dienas notikumus atceras šādi:

"Bija parasta diena, tāpat kā jebkura cita. Braucu uz darbu pa Krustpils ielu. Bija sastrēgumi, bet tajos vienmēr var pa malu apbraukt mašīnas. Es vienmēr cenšos domāt vairākus soļus uz priekšu, skatoties, kur kāda mašīna brauks. Pabraucu garām vienai fūrei, un tur bija otrs kravas auto. Principā tajā brīdī man bilde pazuda. Es, šķiet, atrados kravas auto sānā. Nākamais, ko atceros, - mana kāja ir uz asfalta un tad tai pāri pārbrauc fūres ritenis. Dzirdēju, kā salūst kauli apakšstilbā. Godīgi - tajā brīdī galvā man bija tikai viens smags lamuvārds... Tajā brīdī šoka stāvokļa dēļ es atslēdzos. Kājai pārbrauca pāri divi vai trīs riteņi, to neviens nezinās. Es mēģināju norāpot no ielas un sapratu, ka man potīte ir nevis uz priekšu, bet izlauzta uz labo pusi."

Nākamais, ko Dāvis darīja, - sauca pēc palīdzības. Divas mašīnas pabrauca garām, bet trešā apstājās. Dāvim ļoti palaimējās, jo tajā automašīnā atradās cilvēks, kurš strādā par glābēju. Dāvis šim cilvēkam ir milzīgi pateicīgs par sniegto palīdzību.

Tālāk jau jaunajam puisim priekšā bija ārkārtīgi smags un sarežģīts atveseļošanās process. Ir pagājuši gandrīz trīs gadi, taču sekas ir jūtamas joprojām, atzīst pats Dāvis. Svarīgi piebilst, ka Dāvis negadījuma brīdī nebija alkohola reibumā.

Foto: Dāvja kāja pēc negadījuma

Valsts policijas statistika par CSNg, kuros iesaistīti velosipēdisti

 2019. gads2020. gads2021. gads2022. gads2023. gads
CSNg kopā919904796663221
CSNg ar cietušajiem608605512421147
Cietušo skaits606599504412140
Bojā gājušie91513129

Aplūkojot Valsts policijas statistiku par negadījumiem, kuros iesaistīti velosipēdisti, secināms, ka ar katru kopējais ceļu satiksmes negadījumu skaits samazinās. Tāda pati tendence ir arī statistikas ailē par negadījumiem, kuros ir cietušie. Tāpat gadu no gada samazinās cietušo skaits.

Tiesa, šajā statistikā izceļas statistikas rādītājs par bojāgājušajiem velosipēdistiem - šajā rādītājā tendence praktiski nemainās. Turklāt šogad pirmajos piecos mēnešos pēc Valsts policijas datiem konstatēti jau deviņi velosipēdistu nāves gadījumi.

 2019. gads2020. gads2021. gads2022. gads
Sadursme197168149128
Apgāšanās219173159121
Uzbraukums elektroskūtera vadītājam0200
Uzbraukums stāvošam transportlīdzeklim56764237
Uzbraukums šķērslim20222622
Uzbraukums gājējam50423931
Uzbraukums velosipēdistam373390359302
Uzbraukums dzīvniekam0100
Cits veids19302724
Uzbraukšana pajūgam0000
Pasažiera krišana2112

Šajā tabulā redzama statistika par ceļu satiksmes negadījuma veidiem. Ļoti skaidri redzams, ka izceļas statistikas aile par negadījumiem, kuros iesaistīti velosipēdisti.

Tiesa, pēdējos trīs gados aina uzlabojas, taču tāpat CSNg, kuros iesaistīti velosipēdisti, ir visvairāk.

Par kampaņu

Lai ikkatru sabiedrībā aicinātu atturēt līdzcilvēkus no transportlīdzekļa vadīšanas alkohola reibumā, CSDD sākusi sociālu kampaņu ar atgādinājumu "Apguldīt vieglāk nekā apbedīt. Neļauj draugam braukt reibumā.".

Kampaņas laikā CSDD vērsīs uzmanību atbildīgu lēmumu pieņemšanai, lai novērstu situācijas, kurās cilvēki alkohola reibumā cenšas vai realizē nodomu vadīt transportlīdzekli, apdraudot paši sevi, pasažierus un citus ceļu satiksmes dalībniekus.

CSDD valdes priekšsēdētājs Aivars Aksenoks norāda, ka ceļu satiksmē reģistrētais negadījumu skaits, kuros ir iesaistīti vadītāji reibumā, pērn sasniedza pēdējo 15 gadu antirekordu.

CSDD apkopotie statistikas dati liecina, ka 2022. gadā reģistrēti 955 ceļu satiksmes negadījumi, kuros vismaz viens transportlīdzekļa vadītājs bija alkohola reibumā. Tas ir pieaugums par 18% salīdzinājumā ar gadu iepriekš, kad tika fiksēti 811 šādi ceļu satiksmes negadījumi. Tajos aizvadītajā gadā bojā gājuši deviņi cilvēki. Tikmēr ievainoto, tajā skaitā smagi ievainoto, skaits pieauga par 54 personām, līdz 306 cilvēkiem pērn, kas ir sliktākais rādītājs kopš 2011. gada.

Kampaņā, kuras centrā izvirzīta ceļu satiksmes problēma - transportlīdzekļa vadīšana reibumā -, gan ar reklāmas materiāliem, gan dažādām komunikācijas aktivitātēm iecerēts uzlabot izpratni par apreibinošu vielu ietekmi uz cilvēka organismu, kas kategoriski nav savienojama ar transportlīdzekļa vadīšanu.

Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Juris Jančevskis uzsver, ka jau vairāk nekā pusgadu ir spēkā grozījumi Krimināllikumā, kas paredz kriminālatbildību par braukšanu reibumā virs 1,5 promilēm, un šāda sodāmība atstāj smagas sekas cilvēka turpmākajā dzīvē. Ja aplūko statistiku, tad šogad no gada sākuma līdz 14.jūnijam Valsts policija ir fiksējusi jau 1532 dzērājšoferus, no kuriem lielākā daļa ir bijuši vadītāji smagā alkohola reibumā - virs 1,5 promilēm - vai arī autovadītāji alkohola reibumā bez transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām.

Satiksmes drošības kampaņu "Apguldīt vieglāk nekā apbedīt. Neļauj draugam braukt reibumā." mērķis ir veicināt drošu dalību ceļu satiksmē, mudinot autovadītājus izprast bīstamību vadīt transportlīdzekli reibumā un rīkoties atbildīgi. Kampaņu organizē CSDD sadarbībā ar Valsts policiju, "Circle K" un SIA "CityBee Latvija". Kampaņa tiek finansēta no CSDD un Ceļu satiksmes drošības padomes līdzekļiem. Kampaņu par 39 900 eiro īsteno SIA "McCann Rīga".

Portāla TVNET vārdā vēlos paust pateicību Dāvim par piekrišanu dalīties savā pieredzē, jo tikai kopā mēs varam uzlabot satiksmes drošību Latvijā.

Raksts tapis sadarbībā ar CSDD un Ceļu satiksmes drošības padomi.

Uz augšu