Augstākā līmeņa centralizētajā eksāmenā kultūrā un mākslā, ko vidusskolēni trešdien pirmo reizi kārtoja tiešsaistē, tika konstatēti tehniski traucējumi, apliecināja Valsts izglītības un satura centrā (VISC).
Vidusskolēni tiešsaistes eksāmena kārtošanā saskaras ar tehniskiem traucējumiem (1)
Sākoties eksāmenam, tika konstatētas problēmas ar viena servera darbību, kā rezultātā daļai skolēnu tika pārlikta eksāmenu darba sākšana divas stundas pēc sākotnēji noteiktā laika.
Vairākās skolās aģentūrai LETA apliecināja, ka tehnisku traucējumu dēļ tika apgrūtināta eksāmena sākšana, vienlaikus tālākā eksāmena norise bijusi veiksmīga un bez aizķeršanās.
VISC pārstāve Liene Bērziņa aģentūrai LETA skaidroja, ka kultūras un mākslas izmēģinājuma eksāmena laikā tehniska problēma ar serveru darbību netika konstatēta, tomēr serveru darbības riski, neatkarīgi no tā, ka izmēģinājumā ar to darbību problēmu nebija, tika paredzēti, tāpēc izstrādāti rezerves rīcības plāni šādām situācijām. Šajā eksāmenā ar problēmu saskārās atsevišķas izglītības iestādes, kuras bija piesaistītas konkrētajam serverim.
Ņemot vērā konstatēto problēmu, tika īstenots iepriekš izstrādātais rīcības plāns, informēja Bērziņa. Kultūras un mākslas eksāmena uzsākšanas pārcelšana daļai skolēnu uz plkst.12 bijis piemērotākais no iespējamajiem risinājumiem, lai nodrošinātu pārbaudījuma norisi. Berziņa skaidroja, ka ne vienmēr šādi risinājumi tiek izmantoti tikai serveru kļūdas dēļ, bet arī situācijās, kad, piemēram, izglītības iestādēs pazūd elektrība/internets, kā tas bija ģeogrāfijas eksāmenā, kad skolēniem eksāmena kārtošana tika pārcelta nevis uz vēlāku laiku, bet uz nākamo dienu.
Tāpat Bērziņa informē, ka tiešsaistes eksāmenu skaita palielināšana plānota pakāpeniski. Pēc šī mācību gada eksāmenu sesijas noslēguma tiks izvērtēti visi šajā eksāmenā konstatētie riski un problēmsituācijas, lai pieņemtu lēmumu par to, vai nākamajā mācību gadā tiks saglabāta tikai šo eksāmenu norise tiešsaistē, vai to skaits tiks palielināts.
Kopumā eksāmenu digitalizācijas un VPS sistēmas projekts paredz, ka pāreja uz eksāmenu norisi tiešsaistē notiek pakāpeniski. Bērziņa uzsver, ka šī mācību gada eksāmenu sesija noteikti ir izaicinājums visām iesaistītajām pusēm, jo tik būtiskas izmaiņas ierastā kārtībā ir ne tikai ārkārtīgi grūti ieviešamas, bet daudz resursu prasošas.
Bērziņa norāda, ka šobrīd notiek visu eksāmena darbu vērtēšana. Pēc rezultātu iegūšanas tiks izvērtēts arī skolēnu sniegums, eksāmenu saturs un uzdevumi. Par kādām konkrētām izmaiņām eksāmenos un to norisē šobrīd runāt ir pāragri, uzsver Bērziņa. No skolotājiem un skolēniem VISC saņem priekšlikumus un idejas par eksāmenu saturu un norisi. Visa šī informācija tiek apkopota, izvērtēta un nodota ekspertiem, kuri izstrādā valsts pārbaudes darbus.
Jau vēstīts, ka vairākām skolām, kurās skolēni tiešsaistē kārtoja augstākā līmeņa centralizēto eksāmenu programmēšanā, eksāmena norises nodrošināšana bijis "liels izaicinājums".
VISC norādīja, ka, lai arī šīs situācijas noteikti palielināja satraukumu eksāmenā iesaistītajiem, tas būtiski nav ietekmējis skolēna iespējas piedalīties eksāmenā un izpildīt eksāmena uzdevumus.
Šajā mācību gadā pirmo reizi tiešsaistē tika kārtoti trīs augstākā līmeņa eksāmeni - programmēšanas eksāmens 17.maijā, ģeogrāfijas eksāmens, kas noritēja 23.maijā un 24.maijā, kā arī kultūras un mākslas eksāmens 14.jūnijā.
Šis ir arī pirmais mācību gads, kad eksāmenus atbilstoši jaunajam mācību saturam vidējās izglītības iegūšanai kārto 12.klases skolēni, un otrais gads, kad vidusskolas skolēniem ir iespēja kārtot arī optimālā līmeņa pārbaudījumus.
Lai iegūtu apliecinājumu par vispārējās vidējās izglītības apguvi, šogad bija jānokārto latviešu valodas, matemātikas un svešvalodas eksāmens vismaz optimālajā līmenī un divi eksāmeni no 14 piedāvātajiem augstākajā līmenī.
Sertifikāti par vispārējo vidējo izglītību elektroniskā formātā būs pieejami 11.jūlijā.
Trešdien noslēdzas mācību gads devītās klases skolēniem, savukārt 12.klašu audzēkņiem mācību gads beigsies 21.jūnijā.