Aizpagājušajā nedēļā lidsabiedrība "Wizz Air" nāca klajā ar paziņojumu, ka rudenī plāno slēgt savu priekšpēdējo maršrutu no Rīgas. Saskaņā ar 15. jūnija datiem “Wizz Air” Rīgas lidostā ieņem aptuveni 4% no pasažieru pārvadājumu tirgus, kas to padara par trešo lielāko aviosabiedrību lidostā "Rīga". Ko “Wizz Air” pakāpeniskā aiziešana no Rīgas nozīmē pasažieriem, komentē lidostas pārstāve.
Lidostas pārstāve: Aviobiļešu cenas pieaug visā pasaulē (2)
Laikā starp 2015. un 2020. gadu Ungārijas lidsabiedrības “Wizz Air” tirgus daļa Rīgas lidostā svārstījās starp 8 un 9%, 2019. gadā sasniedzot savu lielāko no Rīgas pārvadāto pasažieru skaitu. Arī piedāvāto galamērķu klāsts bija plašs. Lai gan šobrīd “Wizz Air” joprojām ir trešā lielākā lidsabiedrība lidostā "Rīga", šī gada pirmajā ceturksnī tās pasažieru tirgus daļa veidoja ap 4%. Šovasar “Wizz Air” Rīgas lidostā piedāvā tikai divus maršrutus: uz Londonu (Lutonu) un Kutaisi. Savukārt no rudens “Wizz Air” slēgs arī savu Londonas maršrutu.
Tā kā “Wizz Air” ir viena no Rīgā pieejamajām lēto lidojumu kompānijām, ceļotājiem šī ziņa rada vairākus jautājumus un neskaidrības: kā tas ietekmēs biļešu cenas un lidojumu galapunktu skaitu? Varbūt jārēķinās, ka pārējo lidsabiedrību reisi būs pārpildīti?
“Aviācijas nozare ir starptautiska, un būtiskākā ietekme uz cenu politiku ir tādām globālām norisēm kā izejvielu un degvielas izmaksu pieaugums, inflācija un tamlīdzīgi,” skaidro Rīgas lidostas Komunikācijas projektu vadītāja Ilze Salna. Saskaņā ar starptautiskajiem datiem, šobrīd visā pasaulē aviobiļešu cenas pieaug. “Inflācijai pasaules tirgos šogad salīdzinājumā ar 2020. gadu sasniedzot +15%, aviopārvadātāji ir cēluši biļešu cenas par vidēji 26%,” saka Salna.
Tomēr lidostas “Rīga” pārstāve nomierina, ka ziņa par “Wizz Air” aiziešanu nav pamats bažām par galamērķu skaita mazināšanos. Jau šobrīd 2023. gada vasaras sezonā Rīgas lidostai esot plašākā galamērķu izvēle Baltijā ar aptuveni 100 tiešo lidojumu maršrutiem, no kuriem vairāk par 40 ir tādi, kuru galamērķi netiek piedāvāti citās Baltijas valstu lidostās.
“Kādas aviokompānijas darbības paplašināšana vai samazināšana kādā no lidostām ir ierasta biznesa prakse,” norāda Salna.
Tā kā pasažieru gaisa pārvadājumi ir dinamisks bizness, aviokompānijas pielāgojas pieprasījumam, plānojot savu maršrutu tīklu. Arī reisu piepildījums variē atkarībā no dažādiem aspektiem, tai skaitā sezonālā pieprasījuma. Piemēram, atšķiras populārākie galamērķi vasaras un ziemas sezonā.
Jau ziņots, ka aviokompānija “Wizz Air” medijiem sniedza rakstisku skaidrojumu par savu lēmumu, norādot, ka aviokompānija joprojām tiks pārstāvēta Baltijas valstīs, neskatoties uz lēnāku attīstību salīdzinājumā ar citiem tirgiem. "Wizz Air" kā dinamiska aviokompānija nepārtraukti pēta un meklē jaunus maršrutus. Tomēr šobrīd lidsabiedrība koncentrējas uz esošo maršrutu uzturēšanu," teikts aviokompānijas paziņojumā.
Aviācijas eksperts Simons Bartkus pauda viedokli, ka potenciālais iemesls šim lēmumam ir lielā konkurence lidostā “Rīga” salīdzinājumā ar, piemēram, Viļņu un Kauņu.
""airBaltic" ļoti aktīvi uzbrūk visiem saviem sāncenšiem, kas cenšas nostiprināties Rīgas lidostā. Tas ir dabisks solis no nacionālā un bāzes pārvadātāja puses. Tie parasti mēģina aizsargāt savu tirgu visos maršrutos. Tāpat arī "Ryanair" ir ļoti spēcīgi Rīgā. Būt trešajiem ir ļoti grūti, jo tirgus lielums ir ierobežots," pauda Bartkus.