Pārtikas tirgotāji esot izdarījuši ļoti daudz, lai mazinātu cenas (2)

Raksta foto
Foto: Shutterstock

Pārtikas cenas samazinātos straujāk, ja iesaistītos visi ķēdes posmi no lauka līdz veikala plauktam, pauda Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācijā (LPTA).

LPTA, balstoties uz biedru sniegto informāciju, norāda: lai gan energoresursu un izejvielu cenas salīdzinājumā ar skarbākajiem inflācijas mēnešiem ir samazinājušās, gandrīz 90% piegādātāju un pārstrādātāju nesteidzas ar regulāro cenu samazinājuma pieprasījumu. "Joprojām turpinās pieprasījumi cenas paaugstināt, ko pārtikas mazumtirgotāji neakceptē," norāda LPTA pārstāvji.

Vienlaikus asociācijā norāda, ka patlaban veikalos tiek īstenotas dažādas akcijas, kas nedaudz piebremzē cenu paaugstināšanos un veicina nelielu cenu kritumu jūnijā, salīdzinot ar maiju. Tirgotāji uzsver: lai cenas kristos būtiski ātrāk, tām būtu jāsamazinās visā piegādes ķēdē.

LPTA norāda, ka lielākoties ražotāji, pārstrādātāji un piegādātāji prasa celt cenas no 5% līdz 25% apmērā, to pamatojot ar ražošanas, piegādes, izejvielu, iepakojuma materiālu un darbaspēka izmaksu pieaugumu. Savukārt tādu ražotāju, kuri, pārskatot izmaksas, ir gatavi cenu samazināt, ir salīdzinoši ļoti maz - tikai katrs desmitais.

"Tirgotāji ir izdarījuši ļoti daudz, lai cenas mazinātu, uzlabojot savu energoefektivitāti un ar pašu līdzekļiem absorbējot būtisku preču sadārdzinājuma daļu," norāda LPTA izpilddirektors Noris Krūzītis.

Vienlaikus viņš atzīmē, ka gribētos sagaidīt vairāk "labās gribas" no ražotājiem, jo, piemēram, maijā, kad gaidīts cenu samazinājums, piegādātāji pie LPTA biedriem divreiz biežāk vērsās ar prasību cenas celt, nevis mazināt. "Turklāt starp mūsu biedriem ir tādi, kuri līdz šim no saviem piegādātājiem nav saņēmuši nevienu cenu samazināšanas pieteikumu," uzsver Krūzītis.

Asociācijas pārstāvji apsver iespēju, ka daudzi ražotāji, pārstrādātāji un piegādātāji, kas cenas pacēla krīzes brīdī, tās nesteidz mazināt, jo preces saražotas brīdī, kad resursu cenas bija augstas, un joprojām turpinās krājumu iztirgošana.

Vienlaikus Eiropā ir jūtama tendence, ka par augstajām cenām saražotajam cenas tiek mazinātas, lai izpārdotu krājumus, un, iespējams, kāda daļa no Eiropā saražotajiem produktiem nonāks arī Baltijā un Latvijā, tā paātrinot cenu samazināšanos, apsver LPTA pārstāvji.

LPTA dibināta 2010.gadā, un tajā apvienojušies pārtikas mazumtirdzniecības uzņēmumi "Narvesen", "Rimi", "Aibe" un "Top!". LPTA iestājas par sakārtotu mazumtirdzniecības nozari, kurā par nozīmīgākajām izvirzītas pircēja intereses iegādāties labas kvalitātes, drošu pārtiku par atbilstošu cenu. Tādējādi LPTA darbības fokusā ir jautājumi, kas skar pārtikas mazumtirdzniecības attīstību. Tāpat asociācija līdzdarbojas un sniedz nepieciešamo ekspertīzi jautājumos, kas skar sakārtotu biznesa vidi Latvijā.

Svarīgākais
Uz augšu