Aizvadītajos gados piedzīvotais ir ne vien kāpinājis cilvēku vēlmi pēc personīgas mobilitātes, bet arī mainījis izpratni par to. Arī iespējas, ko cilvēki sagaida no mobilitātes, ir transformējušās, liekot sarosīties kā ražotājiem, tā dīleriem. Kad raugāmies uz nepieciešamību pārvietoties, runa vairs nav tikai par personīgā auto iegādi, pandēmija, tehnoloģiju progress un vides aizsardzības loma mūsu vērtību skalā ir galvenie faktori, kādēļ šodien cilvēki vairs nealkst pēc "vienkārši automašīnas", viedokli pauž Izīda Gerkena - "Moller Auto" uzņēmumu grupas izpilddirektore Baltijā
Kāpēc personīgā mobilitāte vairs nav tikai jauns auto?
Auto abonēšana kļūs par vienu no perspektīvākajiem biznesa virzieniem
Jaunu un mazlietotu auto iegāde nekur nepazudīs un aizvien būs liela daļa sabiedrības, kas iestāsies par 100% savu personīgo transportlīdzekli. Piemēram, "Moller Auto" dati par šī gada pirmajiem pieciem mēnešiem liecina, ka pieprasījums pēc mazlietotiem auto ir kāpis par 55%, kur starp populārākajiem ir gan "Volkswagen" un "Audi", gan "Volvo", "Škoda" un BMW modeļi.
Vienlaikus urbānā vide ir kļuvusi par šūpuli auto abonēšanai. Bieži vien patērētāji, sevišķi tie, kas dzīvo pilsētās, sastopas ar dilemmu par privātās automašīnas nepieciešamību - galu galā tā var būt vajadzīga tikai konkrētajā dzīves posmā, ne gadiem ilgā termiņā. Kādam tā ir arī iespēja saglabāt sava veida brīvību no ilgtermiņa saistībām, kas vienlaikus atrisina auto vajadzību. Citiem auto abonēšana apmierina vēlmi braukt tieši ar jaunu automašīnu katru gadu, ne mazlietotu, kas varbūt tajā brīdī ir vairāk pa kabatai.
Ņemot vērā šīs izmaiņas cilvēku domāšanā, manuprāt, nākotnē auto abonēšanai ir visas laimīgās kārtis, lai kļūtu par vienu no perspektīvākajiem biznesa virzieniem. Arī "Vehicle Subscription Global Market Report 2023" aprēķini liecina, ka līdz 2027. gadam visā pasaulē auto abonēšanas tirgus augs par teju 25%. Dīleri to jau ir aptvēruši, un ne velti "Moller Auto" šogad pieteica auto abonēšanas pakalpojumu "Moller Go". Līdztekus tam, nākamajos gados redzēsim arvien vairāk piedāvājumu auto abonēšanai. Daudziem cilvēkiem tas kļūs par permanentu veidu, kā tikt pie sava spēkrata.
Līdz ar jauna auto iegādi tiek sagaidīta virkne citu pakalpojumu
Mūsdienās aprobežošanās pie selektīvu pakalpojumu sniegšanas ir biznesa Ahileja papēdis. Pēdējos gados nezinu klientus, kuri mūsu dīleru centros iegriežas tikai pēc automašīnas, nepieprasot tādu pakalpojumu kopumu kā transporta apdrošināšana, remonts, virsbūvju serviss, auto detaļu tirdzniecība, palīdzība ar auto dokumentācijas sakārtošanu u.tml. Un tas ir tikai sākums.
Citiem vārdiem sakot, tā ir vajadzību un paradumu maiņa, kur līdztekus pārvietošanās līdzeklim cilvēks sagaida servisa paketi, kas palīdz rūpēties par auto un tā drošību vēl ilgi pēc pirkuma veikšanas brīža. Papildus tam, arvien lielākas ir gaidas saņemt šos pakalpojumus attālināti, uz dīlera centru dodoties vien 1 līdz 2 reizes - lai dotos testa braucienā un saņemtu automašīnu. Taču arī šie aspekti ne visiem ir nepieciešami, un arvien vairāk būs autovadītāju, kas auto iegādi, kā arī citu pakalpojumu saņemšanu, veiks digitālajā vidē. Uz to esam gājuši jau vairākus gadus, arī "Moller Auto" iepriekšējos gados veica virkni investīciju, nostiprinot maksimāli daudzu mūsu pakalpojumu saņemšanas pieejamību attālināti.
Vērtību skalas maiņa liek sliekties par labu ilgtspējai
Jau zināms, ka katru gadu palielinās pieprasījums pēc elektroauto, kas patērētāju acīs kļūst par viņu artavu vides piesārņojuma mazināšanā, atjaunināmo enerģijas resursu izmantošanā. Starptautiskā Enerģētikas aģentūra prognozē, ka šogad vien globālais elektroauto pārdošanas apjoms sasniegs 35% pieaugumu. Un arī ražotāji nesnauž uz veciem lauriem, regulāri nākot klajā ar jauninājumiem šajā jomā, no vienkāršiem auto ražotājiem pārtopot par teju digitālas mobilitātes sistēmu nodrošinātājiem. Taču šī nav vienīgā nozares sfēra, kur iezogas ilgtspēja kā vērtība.
Proti, auto abonēšana arvien populārāka varētu kļūt to iedzīvotāju vidū, kuri ļoti mērķtiecīgi ievēro ilgtspējas principus. Viņuprāt, šim pakalpojumam ir potenciāls nodrošināt cilvēci ar auto, tikai tad, kad tas patiešām ir nepieciešams, tā samazinot oglekļa emisijas. Vienlaikus tā ir iespēja tikt pie jaunāka auto modeļa, kas pēc savas uzbūves un darbības ir draudzīgāks videi, vai pat iegūt lietošanā uz laiku elektroauto.
Paļāvība uz auto tehnoloģijām palielinās
Pilnībā autonomi transportlīdzekļi mūsu ikdienā vēl ir nākotne, taču jau šobrīd redzam, ka nepieciešamība pēc autonomām tehnoloģijām spēkratos ir teju "must-have". Funkcijas, kas ļauj automašīnai autonomi novietoties stāvvietā, patstāvīgi turēties uz ceļa līnijās, brīdināt par sadursmes risku vai kāda transportlīdzekļa atrašanos "aklajā zonā" - tie ir tikai daži no risinājumiem, kas šobrīd regulāri tiek iekļauti klientu izvēlētajās auto komplektācijās.
Līdzīgi kā šodien vairs nevaram iedomāties savu ikdienu bez viedierīcēm un stabila interneta, manuprāt, esam tuvu mirklim, kad pārvietošanos ar auto bez autonomām iespējām gluži vienkārši vairs nevarēsim iedomāties. Kādam tas ir ērtības faktors, bet citam - papildu drošība uz ceļa, kas no ekstras pārtapusi par ikdienišķu prasību.
Kopumā, piepildoties tirgus prognozēm, mūsu sabiedrībai ir visas iespējas nonākt tādā mobilitātes ekosistēmā, kas ir zaļāka un drošāka, taču vienlaikus neatceļ cilvēkiem tik vajadzīgo neatkarību, elastību un komfortu, kas vēl pirms 10 un 5 gadiem tik plašā spektrā vēl nebija pieejama.