Nolietotie akumulatori atrod jaunas mājas
Elektriskie auto nereti nonāk kritikas krustugunīs, jo skeptiķi apšauba tiem nepieciešamo materiālu ieguves un pārstrādes atmaksāšanos. Taču patiesībā vecie akumulatori jau tagad sekmīgi tiek pielāgoti citiem mērķiem.
"Akumulatori satur daudz dārgu materiālu. Lielāko to daļu veido varš, alumīnijs, niķelis, kobalts, litijs un citi. Lai tos pārstrādātu, gan Eiropā, gan citviet pasaulē top un jau darbojas specializēti pārstrādes centri. Taču tikpat labi nolietotie elektroauto akumulatori ir lieliski stacionārai elektrības uzkrāšanai, un daudzi otru dzīvi iegūst arī šādā veidā," norāda Kārlis.
Lai kļūtu par pirmajiem, kas paziņos par spēju pilnībā pārstrādāt akumulatorus, elektromašīnu ražotāji, piemēram, "Hyundai Motor", apvieno spēkus ar jaunuzņēmumiem.
Kurās tehniskajās jomās elektrisko auto ražotāji varētu vēl ko uzlabot? Piemēram, termiskajā kontrolē. Tā ir sarežģīta un dārga sistēma, kas sastāv no daudzām detaļām un kuru darbībā vēl ir gana daudz klupšanas akmeņu.
Elektrotransports ne tikai personīgai lietošanai
Eksperts ir novērojis interesantu tendenci: kamēr dažos tirgos tiek piedzīvots elektroauto cunami, joprojām ir ražotāji, kas elektriskās mašīnas izlaiž gandrīz vai ķeksīša pēc. Tomēr tas drīzāk ir izņēmums, pārsvarā kompānijas ir izvēlējušās skaidru ilgtspējības virzienu. Piemēram, "Hyundai Motor" piedāvā vairākus elektriskos modeļus, turklāt iegulda līdzekļus ilgtspējīgas mobilitātes tehnoloģijās. Piemēram, uz "Ioniq 5" bāzes tiek izstrādāts pašbraucošs taksometrs, kas varēs pārvadāt pasažierus bez jebkādiem izmešiem.
Pirms kāda laika Dienvidkorejas ražotājs prezentēja arī degvielas šūnu elementa jeb ar ūdeņradi darbināmo SUV "Nexo". Vēlāk šī tehnoloģija tika pielāgota kravas furgonam, bet pašlaik tiek testēta Minhenes sabiedriskajā transportā - autobusos.
Kārlis gan skeptiski raugās uz mēģinājumiem uzmanību no elektromašīnu attīstīšanas novērst ar flirtu par tehnoloģijām, kuru perspektīvas ir miglainas. "Ūdeņradis atradīs savu vietu - iespējams, lielajā komerctransportā. Tas būs saistīts ne tikai ar tehnoloģiju, bet arī ar atjaunīgās enerģijas ražošanu. Taču, ja runā par vieglajiem auto, tad jau tagad pieejamās mašīnas demonstrē tehnoloģisku briedumu un faktiski spēj apmierināt lielākās daļas cilvēku vajadzības," rezumē eksperts.