27.novembrī Latvijā darbu sāks jauna Tranzīta kontroles sistēma, kas būtiski atšķirsies no šobrīd izmantotās Tranzīta kontroles sistēmas, liecina informācija Valsts ieņēmumu dienesta (VID) mājaslapā.
Eksporta un importa deklarācijas būtiski mainīsies
Jaunas tranzīta deklarāciju noformēšanas sistēmas izstrādā visas ES dalībvalstis, lai nodrošinātu starptautisko datu apmaiņu un mazinātu atšķirības starp nacionālajiem risinājumiem.
Tranzīta deklarācijas sagatavošana jaunajā Tranzīta kontroles sistēmā, tāpat kā eksporta un importa deklarācijas, salīdzinot ar iepriekšējo, būtiski mainīsies.
Atbilstoši Savienības Muitas kodeksa prasībām ir mainīta tranzīta deklarācijas struktūra un formāts.
Tranzīta deklarācijas dati būs aizpildāmi secīgi, ejot pa šķirkļiem. Būs iespējams norādīt daudz lielāku informācijas apjomu attiecībā uz deklarētajām precēm, transporta līdzekļiem un iesaistītajām personām. Preces koda norādīšana jaunajā Tranzīta kontroles sistēmā būs obligāta.
Deklarācijas, kas izlaistas tranzītā pirms pārejas uz jauno Tranzīta kontroles sistēmu, tiks apstrādātas un noslēgtas līdzšinējā sistēmā. Informācija par galvojumiem tiks pārņemta uz jauno Tranzīta kontroles sistēmu.
Jaunajā Tranzīta kontroles sistēmā ieviesta muitas iestādes loma - Starpgadījumu reģistrēšanas muitas iestāde. Tajā muitas amatpersonas varēs reģistrēt pārvadājumu laikā notikušus starpgadījumus.
Jaunā sistēma tiks sasaistīta ar Integrētā tarifa vadības sistēmu (ITVS), kas palīdzēs veikt precīzu iespējamā muitas parāda aprēķinu.
Tāpat kā esošajā Tranzīta kontroles sistēmā arī turpmāk tiks nodrošināti vairāki tranzīta deklarāciju iesniegšanas veidi, tas ir, gan manuāli ievadot datus vai ielādējot no faila, izmantojot VID bezmaksas piedāvāto komersantu grafisko saskarni, gan integrējot ar savām informācijas sistēmām.
Uzņēmumiem, kas deklarāciju sagatavošanai izmanto savas informācijas tehnoloģiju (IT) sistēmas, nodrošinot datu apmaiņu ar muitas sistēmu, jāņem vērā, ka jaunajā Tranzīta kontroles sistēmā tiks izmantots jauns XML formāts, līdz ar to esošajā Tranzīta kontroles sistēmā sagatavotos XML failus jaunā sistēma neatbalstīs.
Autorizēšanās jaunajā sistēmā notiks tāpat kā līdz šim, izmantojot VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS) un atverot Elektronisko muitas datu apstrādes sistēmu (EMDAS).
Tiesības pieslēgties jaunajai Tranzīta kontroles sistēmai tiks pārņemtas automātiski no esošās, taču pilnvērtīgam darbam ar deklarāciju būs nepieciešams papildus atzīmēt lietotāja tiesībās "Tiesības labot", ko varēs veikt tikai uzņēmuma pilnvarotais tiesību pārvaldnieks. VID aicina jau tagad esošajā Tranzīta kontroles sistēmā uzņēmuma EDS tiesību pārvaldniekam atzīmēt darbiniekiem "Tiesības labot", kā arī darbiniekiem pārliecināties, ka viņiem šādas tiesības piešķirtas. Pretējā gadījumā pēc jaunās Tranzīta kontroles sistēmas ieviešanas tās būs jāpieprasa no jauna.
Lai lietotājus iepazīstinātu ar jauno Tranzīta kontroles sistēmu, rudenī tiks rīkots seminārs, taču jau tagad ir iespēja iepazīties ar sistēmu testa vidē.