"Rīgas satiksmes" negatīvā ietekme uz valsts budžetu vairākas reizes pārsniedz atļauto (1)

Tramvajs Maskavas ielā.
Tramvajs Maskavas ielā. Foto: Evija Trifanova/LETA

Finanšu ministrijas (FM) sagatavotajā informatīvajā ziņojumā teikts, ka pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" negatīvā fiskālā ietekme uz 2024. un 2025. gada valsts budžetu vairāk nekā četras reizes pārsniedz atļauto, tādēļ Rīgas pašvaldībai ir jāpārskata kompānijas investīciju plāni vai ieņēmumu apmērs.

"Rīgas satiksmes" saimnieciskās un finanšu darbības ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci 2024. un 2025.gadam iestrādāta likumā "Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam" attiecīgi mīnus 0,4 miljoni eiro un mīnus 11,2 miljonu eiro apmērā.

Šogad 28.jūnijā FM ir saņēmusi Rīgas pašvaldības Finanšu departamenta Valsts kases pārskatu sistēmā apstiprināto anketu par kapitālsabiedrības ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci un parādu, kas satur informāciju par "Rīgas satiksmes" saimniecisko un finanšu darbību, atspoguļojot kapitālsabiedrības plānoto ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci un parādu 2022.-2026.gadam.

Anketā norādītā informācija paredz, ka "Rīgas satiksmes" aktualizētā fiskālā ietekme ir mīnus 21,7 miljoni eiro (negatīvā ietekme) 2024.gadā un mīnus 22,8 miljoni eiro (negatīvā ietekme) 2025.gadā, attiecīgi negatīvās ietekmes palielinājums 2024.gadam veido 21,3 miljonus eiro un 2025.gadam 11,6 miljonus eiro.

Līdz ar to nepieciešams saņemt Ministru kabineta piekrišanu atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam" 20. pantam attiecībā uz "Rīgas satiksme" fiskālās ietekmes pārsniegumu 2024. un 2025.gadā.

"Rīgas satiksme" negatīvā ietekme mīnus 21,7 miljoni eiro 2024.gadā un mīnus 22,8 miljoni eiro 2025.gadā abos gados vairāk nekā četras reizes pārsniedz ar likumu "Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam" noteikto piecu miljonu eiro robežu.

Likums "Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam" pieļauj, ka vispārējās valdības sektorā klasificētā komercsabiedrība pārsniedz šo robežu, ja ir saņemta Ministru kabineta piekrišana.

Šāda nosacījuma mērķis ir izvērtēt pārsnieguma nepieciešamību un būtiskumu kontekstā ar citiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem, jo komercsabiedrības negatīvā ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci tieši ietekmē fiskālo telpmu.

Gadījumos, kad pārsniegums izriet no jau uzņemtām saistībām un rodas no iepriekš neprognozētiem apstākļiem, piemēram, sadārdzinājuma vai piegāžu grafika novirzēm, FM rekomendē Ministru kabinetam dot piekrišanu pārsniegumam. Citos gadījumos tiek vērtēts, cik būtiski ir veikt pārsniegumu izraisošās investīcijas attiecīgajā apmērā un laikā relatīvi pret citām valsts budžeta prioritātēm.

Pēc Rīgas pašvaldības sniegtās informācijas, pārsniegums ir radies pamatā no tā, ka laika periodā no likuma "Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam" stāšanās spēkā līdz 2023.gada jūlijam "Rīgas satiksme" ir sagatavojusi jaunu investīciju plānu, paredzot jaunus investīciju projektus un paplašinot esošos. Investīciju apmērs 2024.gadā ir pieaudzis par 53%, bet plānotie ieņēmumi ir pieauguši vien par 9%.

FM konstatē, ka pārsniegums ir radies nevis ārēju iepriekš neparedzētu apstākļu dēļ, bet gan investīciju plāna paplašināšanas dēļ. FM norāda, ka Rīgas pašvaldības sniegtā informācija nav bijusi pietiekama, lai konstatētu, ka plānotie investīciju pasākumi būtu vērtējami ar augstāku prioritāti nekā nozaru ministriju iesniegtie prioritārie pasākumi.

Līdz ar to pašlaik FM ieskatā nav pamata dot piekrišanu "Rīgas satiksmes" pārsniegumam pār likuma "Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam" noteikto piecu miljonu eiro robežu.

FM rosina, lai Rīgas pašvaldība pārskata investīciju plānu vai ieņēmumu apmēru ar mērķi mazināt "Rīgas satiksmes" negatīvo ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci. Ja pārskatīšanas rezultātā negatīvā ietekme joprojām pārsniedz minēto robežu, Rīgas pašvaldība ar attiecīgu pamatojumu var atkārtoti lūgt Ministru kabinetam dot piekrišanu pārsniegumam.

Jau ziņots, ka 2022.gadā kopumā "Rīgas satiksmes" apgrozījums bija 168,703 miljoni eiro, kas ir par 4,7% vairāk nekā 2021.gadā, bet kompānijas peļņa samazinājās 58,9% - līdz 1,25 miljoniem eiro.

"Rīgas satiksme" nodrošina pasažieru pārvadājumus ar autobusiem, tramvajiem un trolejbusiem Rīgā, kā arī apsaimnieko autostāvvietas pilsētas ielu malās. Uzņēmuma vienīgais īpašnieks ir Rīgas dome. "Rīgas satiksmei" pieder kapitāldaļas kompānijās SIA "Rīgas karte" (51%) un SIA "Rīgas acs" (100%).

Svarīgākais
Uz augšu