Šodienas redaktors:
Vita Daukste-Goba

Mākslinieka atbildība politikā

Komentārs par the Killers koncertu Gruzijā
Raksta foto
Foto: Wendy Wei from Pexels

Kad pirmo reizi skatījos īso video no the Killers koncerta Gruzijā, iedomājos par Mērijas Šellijas «Frankenšteinu». 1818. gadā publicētais romāns stāsta par jaunu zinātnieku, kurš ar netradicionālu zinātnisku metožu palīdzību rada saprātīgu būtni. Romānā jauno zinātnieku vajā viņa «radījums», fiziski un psiholoģiski apdraudot viņu un visu viņa ģimeni. Šausmu literatūras klasikā ietverts nozīmīgs vēstījums par jebkura radītāja atbildību par savu darbu.

Kopš 2022. gada 24. februāra dzīvojam pasaulē, kur robežas kā naži pārcērt sadarbības, draudzības un ģimenes. Krievijas centieni iznīcināt Ukrainas suverenitāti ir sāpīgs atgādinājums, ka robežas ir pavisam reālas, un tās rodas dažādu kultūru saskarsmes rezultātā, mēģinot izdzīvot. Flauerss, tāpat kā daudzi rietumnieki, turpina naivi dzīvot postmodernā utopijā, kur neuzskatīt robežu par eksistenciālas izdzīvošanas garantu ir iespējams. Diemžēl gan Baltijas valstis, gan Ukraina un Gruzija vairs ne var atļauties būt tik naivas. Krievija ir veikli izmantojusi šo naratīvu, konstruējot «Krievu pasaules» konceptu. Krievijas tautietis, tātad, ir garīga kategorija, kas nav piesieta konkrētai teritorijai, – un tāpēc krievu pasaule ir visur, kur to aiznes tautieši. Protams, es negaidu, ka katrs mākslinieks iedziļināsies Krievijas veidotās ārpolitikas fantastiskajos fundamentos. Tomēr iebrukums Ukrainā, šķiet, ir pietiekams iemesls ikvienam, lai apšaubītu savas zināšanas. Vai ne? Bet grupa the Killers savā lakoniskajā atvainošanās ziņā «X» izvairījās no jebkādiem izteikumiem par politiku vai karu, saglabājot to pašu apolitisko, aklo toni kā sākotnējos Flauersa izteikumos. Tas nav ne labi, ne slikti. Grupas PR speciālisti nākotnē, iespējams, aicinās Flauersu būt uzmanīgākam ar izteicieniem, lai the Killers nezaudētu iespējas koncertēt arī Krievijā.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu