Mākslas nodarbības bērniem nav tikai radošuma attīstīšana vai talanta izkopšana – tas ir arī veids, kā izteikt savas emocijas, attīstīt empātiju un spēju pieņemt dažādo. Mākslas nodarbības palīdz disciplinēt sevi un māca paveikt savus iesāktos darbus līdz galam.
Kā bērni var mācīties pieņemt atšķirīgo caur mākslu?
Mākslas maģistre, mākslu skolas “Kultūras Patnis” mākslas nodaļas vadītāja Astra Rubene.
Vairot labo un iesaistīt labdarības projektos
Ikdienā, strādājot ar bērniem ar īpašām vajadzībām sociālajā uzņēmumā “Brāļi un māsas”, un profesionālās ievirzes mākslas programmā ar audzēkņiem mākslu skolā “Kultūras Patnis”, kas piedāvā gan mūzikas, gan mākslas apguvi, kārtējo reizi pārliecinos, ka māksla nešķiro – šajā procesā visi ir vienlīdzīgi. Māksla veicina izpratni par to, kā pieņemt atšķirīgo un vairot labo.
Gan “Brāļi un māsas”, gan “Kultūras Patņa” audzēkņu darbi līdz augusta beigām skatāmi arī izstādē “Atpakaļ skolā”. Tiklīdz bērni uzzināja par ideju izstādīt viņu darbus labdarības akcijas ietvaros, tādējādi mudinot cilvēkus atbalstīt grūtībās nonākušās Latvijas daudzbērnu ģimenes un Ukrainas bēgļu ģimenes, palīdzot sagatavoties skolai, viņi bija ārkārtīgi priecīgi. Bērni bieži ir daudz gatavāki atbalstīt un palīdzēt, un šī ir viena no lietām, ko mēs, pieaugušie, varam mācīties. Māksla ir lielisks veids, kā vairot labo un veids, kā varam palīdzēt ieraudzīt un saprast lietas, ko ikdienā reizēm nepamanām.
Saprast, kā bērni uztver pasauli
Māksla palīdz saprast, kā katrs bērns uztver pasauli, t.sk bērni ar īpašām vajadzībām. Tā palīdz veidot izpratni par lietu kārtību, apkārtējo pasauli un notikumiem tajā. Līdzīgi kā šajā gadījumā – par to, ka daudzās ģimenēs gatavošanās skolai var sagādāt grūtības. Izstādē apzināti tika izmantoti gan profesionālās ievirzes mākslu skolas bērnu darbi, gan darbi, ko radījuši īpašie bērni – tas palīdz ieraudzīt un atgādināt, ka mākslā varam iekļauties mēs visi, nejūtot atšķirības.
Veids, kā disciplinēt sevi
Nav mazsvarīgi, ka mākslas nodarbības lielā mērā palīdz arī uzturēt disciplīnu – pabeigt iesākto, sakārtot savu darba vietu pēc tam, kad nodarbība ir beigusies. Mūsdienu steidzīgajā dzīves ritmā māksla māca arī pacietību. Nav noslēpums, ka maziem bērniem ātri var apnikt uzsāktais darbs, bet, saņemoties un pabeidzot iesākto, gandarījums ir ārkārtīgi liels. Šodienas mākslā liela nozīme ir pedagogiem – vai viņi vienkārši uzdod uzdevumu vai arī aicina iedziļināties tēmā, skaidro, ar kādu mērķi radām vienu vai otru darbu. Strādājot ar bērniem, ir svarīgi izskaidrot katra uzdevuma mērķi, tas sniedz papildus radošo domāšanu un motivāciju veidot savu mākslas pasaules uztveri.
Parādīt piemēru, bet neuzspiest savu redzējumu
Runājot par bērnu radītu mākslu, svarīgi atcerēties, ka bērns zīmē tā, kā viņš redz – pedagogam ir jāparāda, jāpaskaidro, jāmāca saskatīt reālo pasauli, tomēr vienlaikus nevajag uzspiest savu redzējumu. Mākslā nav “pareizi” vai “nepareizi”, tāpēc, ja bērns vēlas ielikt darbā savu redzējumu, jāiedziļinās viņa sajūtās un jāatrod pareizo pieeju, lai rosinātu viņa iztēli. Un noteikti ir jāpievērš uzmanība tam, kā bērns redz vienu vai otru lietu, jo caur mākslu varam labāk izprast bērnus, viņa sajūtas un noskaņojumu.
Māksla kā atslēga uz katru bērnu
Strādājot ar īpašajiem bērniem, piemeklēju uzdevumus, kas palīdz katrā bērnā atrast to īpašo mākslas uztveri un attēlošanas veidu. Tāpat caur mākslas darbiem var pamanīt, kādas ir bērna sajūtas, vai viņam ir nepieciešama palīdzība. Pēc tā, kādas krāsas, formas un tēlus savos darbos izvēlas bērni, var secināt, vai viņi ir nomākti, satraukti, noguruši, vai gluži pretēji – jautri un laimīgi. Māksla ir arī veids, kā mudināt bērnus domāt par pozitīvo un pievērst viņu uzmanību labiem un skaistiem notikumiem, vai tikt galā ar negatīvām emocijām. Reiz uz nodarbību atnāca zēns, kurš bija ļoti dusmīgs un neko īsti negribēja darīt – tajā reizē aicināju viņu, nevis zīmēt to, ko pārējie bērni, bet uzzīmēt savas dusmas, izlikt tās uz papīra, lai tās netraucē atlikušajai dienai. To zīmējumu atceros joprojām – dusmas tika attēlotas kā kaķveidīgs briesmonis koši sarkanā krāsā. Tiklīdz tās tika izliktas uz papīra, bērnam bija pavisam cits garastāvoklis. Ar dusmām var tikt galā arī šādi.
Māksla ir daudzveidīgs instruments – tā palīdz skaidrot un saprast lietas, bet galvenais ir prast pareizi šo instrumentu pielietot un nemēģināt bērniem uzspiest savu redzējumu, jo tā viņi ātri zaudēs motivāciju. Papildus visam, māksla palīdz attīstīt radošumu un izkopj talantus, atgādinot, ka katram bērns ir savs unikālais talants.