Daudzi – abās valodās – nāca runāt par lokālām problēmām: nepārdomāti izcirstiem kokiem, sliktu pilsētplānošanu, slēgtu pirti utml.
Redakcijā pabija lielākā daļa cilvēku, kas pilsētā aktīvi cīnās par vai pret kaut ko. Kopienas radītāji no nevalstiskās organizācijas “Cita Daugavpils”, latviešu valodas aktīvisti, korupcijas apkarotāji, prokrieviski elementi, kas pēc tam sociālajos tīklos meloja, ko runājuši, uzņēmēji, jaunie vecāki.
Par Daugavpili kā potenciālu Donbasu uz redakciju atnāca runāt tikai divi. Krievu pensionāre, kurai PSRS sabrukums un Latvijas atjaunošana ir dzīves traģēdija, un mūzikas skolas direktors, kurš pēdējās Saeimas vēlēšanās kandidēja no VL-TB/LNNK un cer pamodināt pārējo Latviju, ka ar Daugavpili nav labi.
Man atmiņā laikam visvairāk paliks Gļebs. Vīrietis, 30 – 40 gadus vecs, teltī pabāza galvu ziņkārības dēļ. Aicināju piesēst un aprunāties. Sāku runāt latviski, viņam gāja lēni. Kādā brīdī pārslēdzāmies uz angļu valodu (Gļebs ir strādājis ASV un runā nevainojami). Pats no jauktas ģimenes, kura no Tukuma pārcēlusies uz Daugavpili. Vecāki sūtījuši krievu skolā, tagad identificējas kā krievs. Bērni mācās latviski, jo labākas nākotnes iespējas – un vienkārši labāka skola. “Jūs, latvieši, nespējat saprast, ka krieviem neko nevar iemācīt ar likumu un sodīšanu,” Gļebs teica. “Jums vajadzētu vienkārši izskaidrot, ka jūsu ir maz, un, ja visi Latvijā dzīvojošie nepratīs latviski, tā izzudīs, bet to taču mēs negribam.” “Daugavpilī šī pieeja varētu strādāt?” neslēpu skepsi. “Protams. Kāpēc ne?” atjautāja Gļebs.
Neesmu pārliecināta, bet var pamēģināt. Sliktāk nebūs.
Šī nav analīze, bet pirmie iespaidi pēc eksperimenta, kāda Latvijā nav bijis. Daļa Re:Baltica komandas gatavo pētījumu par Daugavpils skolu gatavību pārejai uz mācībām latviski, otra strādā pie dokumentālā seriāla par to, kā Krievijas iebrukums Ukrainā vēl vairāk sašķēlis Latvijas sabiedrību. Chayka.lv kolēģi strādā pie materiāliem par lokālajām problēmām Daugavpilī.
Katra Latvijas pilsēta ir pelnījusi mobilo redakciju, kur runāt ar žurnālistiem, saprast viņu darbu un redzēt, kā stāstītais pārvēršas reālā problēmas risinājumā. Bet vienai bija jābūt pirmajai.