“Visa” un “Mastercard” plāno paaugstināt komisijas maksu, kas tiek ieturēta, klientiem veicot apmaksu ar bankas kartēm (veikalos, restorānos, pakalpojumu veikšanas vietās, utt.), vēsta “The Wall Street Journal”.
"Visa" un "Mastercard" plāno paaugstināt komisijas maksu (1)
No 2023. gada oktobra “Visa” sāks iekasēt papildu maksu par tīmekļa transakcijām, bet no 2024. gada aprīļa tas skars visas kredītkartes, debeta un priekšapmaksas kartes. Tāpat oktobrī arī “Mastercard” stāsies spēkā jauni komisijas maksas tarifi. Ņemot vērā nozares konsultāciju kompāniju CMSPI, gada komisijas summa, ko maksā tirgotāji, palielināsies par vairāk nekā 500 miljoniem dolāru.
CMSPI pieļauj, ka vairāk nekā puse no iegūtajiem līdzekļiem tiks iekasēti, apkalpojot tīmekļa maksājumus. Pārējā daļa attieksies uz starpbanku maksājumu komisijas maksu. Jāpiebilst, ka tirgotājiem ir jāmaksā starpbanku komisijas maksa katru reizi, kad pircēji veic maksājumu ar kredītkarti caur terminālu.
Maksa par starpbanku operācijām ir patērētājam neredzams bizness, kurā starp maksājumu karšu tīkliem un tirgotājiem – sākot no ielas kafejnīcām, beidzot ar lieliem interneta veikaliem, notiek liela cīņa par šo komisijas naudu.
Pēc “Nilson Report” datiem, pērn amerikāņu tirgotāji samaksāja “Visa” un ”Mastercard” 93 miljardus dolāru lielu komisijas maksu par kredītkaršu apkalpošanu. 2012. gadā šī summa bija 33 miljardi dolāru.
Parasti komisijas maksājumu pieaugumu tirgotāji uzliek uz pircēju pleciem, paaugstinot preču un pakalpojumu cenas. Visbiežāk nelielie veikali sāk piedāvāt atlaides, ja norēķinās ar debetkartēm vai skaidru naudu.
Komisijas maksu, kas iekasējama no tirgotājiem, nosaka karšu tīkli – “Visa”, “Mastercard” un citi. Komisijas maksa parasti tiek iemaksāta bankai, kas apkalpo konkrēto karti.
“Visa”, “Mastercard” un lielās bankas paziņojušas, ka šī nauda palīdz segt izdevumus par kibedrošības risinājumu un citu inovāciju ieviešanu, kas padara maksājumus drošākus. Bankas bieži vien izmanto komisijas maksu, lai finansētu dažādas programmas, kas mudina cilvēkus izmantot kredītkartes.
Eksperti gan norāda, ka “Visa” un “Mastercard” izvēlējušās nepiemērotu laiku komisijas maksas celšanai, jo liela daļa tirgotāju izjūt lielas grūtības augsto procentu likmju un inflācijas dēļ, kā arī citi vēl nav atkopušies no pandēmijas.