Rīgas brīvosta nesekmīgi cenšas pārdot ledlauzi par summu, kas nesedz kuģa remontos iztērēto (3)

Ledlauzis "Foros".
Ledlauzis "Foros". Foto: Ekrānuzņēmums/lvrflote.lv

TV3 raidījums “Nekā personīga” vēsta, ka pirms 10 gadiem Rīgas osta iegādājās vecu, izrūsējušu ledlauzi no Krievijas. Kopš nopirkšanas tas tā arī nav izmantots. Tagad nolemts kuģi pārdot, bet pārdošanas summa pat nenosegs to, cik iztērēts, 40 gadus veco kuģi remontējot. Rīgas brīvostai vairākās neveiksmīgās izsolēs tā arī nav izdevies pārdot iepriekšējās vadības iegādāto ledlauzi. Kopš 2013. gada tas savu tiešo darbu - ledus laušanu – ne reizi nav veicis.

Rīgas osta un Rīgas jūras līcis pēdējo reizi pamatīgi aizsala 2011. gadā. Tobrīd kuģu ceļus no ledus atbrīvoja ledlauzis VARMA. Palīdzēja regulāri uz Stokholmu kursējošais TALLINK prāmis, kam tehniski arī ir ledus kuģa klase un spēja pašam izlauzt ceļu starp ledus vižņiem. Jūrnieki atceras, ka sala dēļ pirms 12 gadiem ledus jūrā bijis 124 dienas. Kravas kuģi kavējušies.

2013. gadā Rīgas brīvostas pārvaldnieks bija Leonīds Loginovs, valdes priekšsēdētājs – Andris Ameriks. Tajā laikā vēl nebija izskanējuši Valsts kontroles un citu uzraugu pārmetumi par brīvostas šaubīgajiem naudas darījumiem, kādēļ Loginovs ar savu vietnieku Aigaru Pečaku vēlāk nonāca arī uz tiesas sola.

2013. gada nogalē Loginova vadītā brīvosta no Murmanskas ostas Krievijā nolemj iegādāties ledlauzi FOROS. Tas ir krietni mazāks un ne tik spēcīgs kā ostā gadiem strādājušais VARMA. Kā liecina tā brīža kuģa attēli, kas pieejami radarā Marina Traffic, no Krievijas nopirktais peldlīdzeklis neizskatās īpaši labi.

Kuģis "FOROS" būvēts pirms vairāk nekā 40 gadiem Somijā. Izmantots Moldovā un Krievijā. Tāpēc uz tā joprojām lielākā daļa uzrakstu ir krievu valodā. 2013. gada ziemā tas atbrauca uz Rīgu, bet FOROS nebija tādā stāvoklī, lai atbilstu Latvijas Jūras administrācijas izvirzītajām tehniskajām prasībām.

Kā skaidro tiešā kuģa īpašnieka - Rīgas brīvostas pārvaldei 100%-tīgi piederošās kapitālsabiedrības "LVR Flote" – valdes loceklis Kaspars Ozoliņš, kuģim veikts pamatīgs kapitālais remonts. Tas ne tikai pilnībā pārkrāsots, bet mainītas arī borta metāla daļas, laboti mehānismi, dzinējs.

2017. gadā tas piereģistrēts Latvijas kuģu reģistrā, un tikai 2019. gada augustā ledlauzis saņēmis Jūras administrācijas uz pieciem gadiem izsniegto atļauju kuģot Latvijas ūdeņos.

Kaspars Ozoliņš skaidro, ka faktiski ik dienas notiek darbs, lai visi mehānismi tiktu saglabāti darbspējīgā gatavībā. “Tātad mēs šeit sildām, mēs uzturam, mēs regulāri pārbaudām,” stāsta Ozoliņš.

Loginova laikā veiktā kuģa iegāde izmaksāja 1,2 miljonus ASV dolāru, jeb nedaudz virs 915 tūkstošiem eiro. Bet tā remontā un uzturēšanā ieguldīts vēl vairāk. Ozoliņš stāsta, ka veikti dažādi pilnveidojumi un uzlabojumi gan vizuāli, gan arī tehniski, lai kuģis varētu pilnvērtīgi pildīt savus pienākumus.

Kā liecina brīvostas aprēķini, pamatīgais vairākus gadus ilgušais remonts izmaksājis 1,3 miljonus eiro. Pēc tam vēl 2018., 2019. un 2020. gadā 327 tūkstoši iztērēti gaisa kompresoru kapitālajam remontam, pakaļgala vinčas un klāja celtņa labošanai, remontēti arī degvielas sūkņi, dīzeļdzinēja galvas un kloķis, gāzu sadales sistēma, siltummaiņas sistēma un elektrohidrauliskās stūres iekārta.

Taču, kā atzīst Ozoliņš, kuģis FOROS tā arī ne reizi nav izmantots ledus laušanai.

“Tas ir tieši tāpat kā lietus līst tad, kad nav paņemts līdzi lietussargs. Nu, faktiski tieši otrādāk - paņem līdzi lietussargu, lietus tajā dienā nav. Šeit ir tieši tā pati situācija,” situāciju tēlaini raksturo Ozoliņš.

Gan iepriekšējā brīvostas valde, gan šobrīd amatā ieceltie valdes locekļi uzskata, ka ledlauzis jāpārdod. Līdz šim notikušas trīs izsoles. Pēdējā beidzās šogad. Izsoles sākumcena bija 1,3 miljoni eiro - tieši tikpat, cik tika ieguldīts kuģa kapitālajā remontā. Bet neviens interesents, kurš būtu gatavs kuģi par šādu summu pirkt, neatradās.

Dārga ir ne tikai veco ledlaužu uzturēšana un remonts, bet arī to iedarbināšana un transportēšana. Ledlauzis VARMA ticis nodots lietošanā Liepājas ostai. Aprēķināts, ka aizbraukšana līdz Liepājai vien izmaksājusi ap 100 tūkstošu eiro. VARMAs un FOROS vienas darba dienas maksa, ieskaitot milzīgos degvielas patēriņus, sasniedz ap 10 tūkstošiem eiro dienā.

Latvijas Jūras administrācijas Kuģošanas drošības inspekcijas izsniegtā kuģošanas spējas apliecība FOROS beidzas šī gada 31. decembrī. Lai to atjaunotu, ledlauzī var atkal nākties ieguldīt pamatīgas summas, lai tā tehniskais stāvoklis atbilstu prasībām. Ja līdz tam izsolē kuģi pārdot neizdosies, vēlāk tā vērtība būs vēl zemāka.

Rīgas brīvostas pārvaldnieka vietnieks juridiskajos un administratīvajos jautājumos Mārtiņš Ziemainis skaidro, ka pēc 31. decembra kuģim faktiski būs metāllūžņu vērtība.

Ledlauža saimnieks "LVR Flote" gan uzskata, ka tomēr varēšot ar jūras administrāciju sarunāt pārbaudes atlikt. Ja administrācija tomēr tam nepiekritīs - kuģis būs jāiekonservē, līdz to izdosies pārdot. Brīvostas plānos esot 2025. gadā ar fondu naudas starpniecību pirkt jaunu ledus klases kuģi ar hibrīdtipa dzinējiem. Kopējās pirkuma izmaksas varētu būt ap 7 miljoniem eiro, no kā puse būtu jāmaksā brīvostai.

Bijušais Rīgas mērs Mārtiņš Staķis norāda, ka šī nav pirmā reize, kad jāmaksā rēķini par iepriekšējās administrācijas sastrādātām lietām. “Kaut vai viens labs piemērs ir Rīgas satiksme, kurā šis rēķins ir 14 miljoni,” atgādina Staķis.

Par FOROS ledlauža iegādi interesējušās firmas, kas nodarbojas ar polāro ekspedīciju rīkošanu Ziemeļpolā. Bet mūsu kaimiņiem igauņiem kādā no iepriekšējām ziemām nācies ledlauzi īrēt jeb čartēt, un tas izmaksājis 5 miljonus. Iespējams, tādēļ kaimiņvalsts aizsardzības ministrija nopirkusi savu ledlauzi, kas šobrīd tiek izmantots Tallinas ostā.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu