Eksportējošo uzņēmumu saraksta analīze arī liecina, ka ir augsts risks, ka tajos tiek iekļauti “nejauši” darījumi.
Piemērs: Latvijas uzņēmums “AAA” pirms 2022. gada februāra ir importējis ražošanas iekārtu no Krievijas uzņēmuma “BBB”. Ražošanas iekārtas ekspluatācijas laikā tai tiek konstatēts defekts. Latvijas uzņēmums “AAA” atgriež atpakaļ jeb eksportē uzņēmumam “BBB” Krievijā šo ražošanas iekārtu pēc 2022. gada februāra un attiecīgi tiek iekļauts uz Krieviju eksportējošo uzņēmumu sarakstā.
Uzņēmums eksportē preces citām valstīm, bet muitas formalitātes ir nokārtotas uz robežas ar Krieviju.
Piemērs: Latvijas uzņēmums “AAA” eksportē uztura bagātinātājus, kas paredzēti Kazahstānai un Uzbekistānai, bet ģeogrāfisko apstākļu un transporta izmaksu dēļ dara to caur Krieviju, kaut arī pati prece nepaliek Krievijā. Muitas dokumenti ir noformēti uz robežas ar Krieviju, līdz ar to muitas deklarācijā kā pēdējā saņēmējvalsts ir norādīta Krievija.
Sarakstā var tikt iekļautas loģistikas firmas, kuras cita uzņēmuma uzdevumā eksportē/importē preces, noformējot muitas formalitātes.
Piemērs: Latvijā reģistrēta firma “DDD”, kas nodarbojas ar loģistikas pakalpojumiem, pēc cita uzņēmuma “EEE” uzdevuma noformē eksporta deklarācijas un sūta preci, piemēram, alkoholu, uz Krieviju. Kā eksportētājs statistikas datos būs loģistikas firma “DDD”.
Pārvalde norāda, ka eksporta un importa darījumi, kuros muitas formalitātes ir nokārtotas uz citas Eiropas Savienības valsts ārējās robežas ar valsti ārpus ES, neatspoguļosies Pārvaldes apkopotajā statistikā.
Lai neapdraudētu objektīvas oficiālās statistikas sagatavošanu, Pārvalde pieņēmusi lēmumu turpmāk neveidot, neizsniegt un nepublicēt eksportējošo un importējošo uzņēmumu sarakstus (uz jebkuru valsti).”