Eiropas Komisija (EK) trešdien, 6. septembrī saskaņā ar Digitālo tirgu aktu (DTA) noteikusi pirmos sešus vārtziņus, informēja Eiropas Komisijas (EK) pārstāvniecības Latvijā Preses nodaļā.
EK saskaņā ar Digitālo tirgu aktu nosaka pirmos sešus vārtziņus
Šie vārtziņi ir uzņēmumi “Alphabet”, “Amazon”, “Apple”, “ByteDance”, “Meta” un “Microsoft”.
Kopumā noteikti 22 vārtziņu sniegtie platformas pamatpakalpojumi. Šiem sešiem vārtziņiem tagad sešos mēnešos jānodrošina pilnīga atbilstība DTA noteiktajiem pienākumiem, kas attiecas uz katru no tiem noteiktajiem platformas pamatpakalpojumiem.
DTA ļauj Eiropas Komisijai digitālās platformas noteikt par tā dēvētajiem vārtziņiem, ja tās ar platformas pamatpakalpojumiem nodrošina svarīgu vārteju starp uzņēmumiem un patērētājiem. Trešdienas lēmumi par vārtziņa statusu pieņemti pēc 45 dienu izskatīšanas, ko EK veica pēc uzņēmumu “Alphabet”, “Amazon”, “Apple”, “ByteDance”, “Meta”, “Microsoft” un “Samsung” paziņojuma, ka tiem varētu būt vārtziņa statuss.
EK ir noteikusi vārtziņa statusu attiecībā uz atsevišķiem platformas pamatpakalpojumiem.
"Alphabet" tie ir "Google Maps", "Google Play", "Google Shopping", "Chrome", "Google Android", "YouTube", "Google Search", kā arī "Google" reklāmas pakalpojumi.
"Amazon" tie ir "Amazon Marketplace" un "Amazon" reklāmas pakalpojumi.
"Apple" tie ir "AppStore", "Safari" un "iOS".
"ByteDance" tas ir "TikTok".
"Meta" tie ir "Facebook", "Instagram", "WhatsApp", "Messenger", "Meta Marketplace", kā arī "Meta" reklāmas pakalpojumi.
"Microsoft" tie ir "LinkedIn" un "Windows PC OS".
Līdztekus EK sākusi četras tirgus izpētes, lai sīkāk izvērtētu “Microsoft” un “Apple” iesniegumus, kuros apgalvots, ka daži no to platformas pamatpakalpojumiem nav atzīstami par vārtejām, lai arī atbilst robežvērtībām. “Microsoft” tie ir “Bing”, “Edge” un “Microsoft Advertising”, bet “Apple” – “iMessage”.
Saskaņā ar DTA izpētes darbību mērķis ir noskaidrot, vai uzņēmumu iesniegts pietiekami pamatots atspēkojums ļauj aplūkojamajiem pakalpojumiem minēto statusu nenoteikt. Izpēte pabeidzama ne vēlāk kā piecos mēnešos, norāda EK.
EK turklāt sākusi tirgus izpēti, kurā sīkāk novērtēs, vai par spīti neatbilstībai robežvērtībām par vārtzini būtu nosakāms “Apple iPadOS”. Saskaņā ar DTA šī izpēte jāpabeidz ne vēlāk kā 12 mēnešos.
EK arī secinājusi, ka “Gmail”, “Outlook.com” un “Samsung Internet Browser” DTA noteiktajām robežvērtībām gan atbilst un par vārtziņiem kvalificējami būtu, taču “Alphabet”, “Microsoft” un “Samsung” minējuši pietiekami pamatotus argumentus par labu tam, ka šie pakalpojumi par attiecīgo platformas pamatpakalpojumu vārtejām kvalificējami tomēr nav. Tāpēc EK nolēmusi “Gmail”, “Outlook.com” un “Samsung Internet Browser” par platformas pamatpakalpojumiem nenoteikt. Tas nozīmē, ka uzņēmumam “Samsung” vārtziņa statuss netiek noteikts attiecībā ne uz vienu platformas pamatpakalpojumu.
EK norāda, ka pēc vārtziņa statusa noteikšanas tiem tagad saskaņā ar DTA sešos mēnešos jāizpilda pienākumu un aizliegumu saraksts, lai paplašinātu izvēli un palielinātu brīvību vārtziņu pakalpojumu galalietotājiem un komerclietotājiem. Daži pienākumi tomēr jāpilda no noteikšanas brīža – piemēram, pienākums informēt EK par plānotām koncentrācijām. Noteiktajiem uzņēmumiem ir jānodrošina un jāpierāda faktiska pienākumu izpilde. Tālab tiem sešu mēnešu laikā jāiesniedz detalizēts atbilstības ziņojums, kurā izklāstīts, kā tie ievēro katru no DTA noteiktajiem pienākumiem.
EK uzraudzīs šo pienākumu faktisko īstenošanu un izpildi. Ja vārtzinis DTA paredzētos pienākumus nepildīs, EK varēs piemērot naudassodu līdz 10% no uzņēmuma kopējā apgrozījuma pasaulē, bet pārkāpuma atkārtošanās gadījumā tas var sasniegt 2%. Sistemātisku pārkāpumu gadījumiem EK ir pilnvarota noteikt papildu tiesiskās aizsardzības līdzekļus, piemēram, noteikt vārtzinim pienākumu pārdot uzņēmumu vai tā daļas vai aizliegt vārtzinim iegādāties citus pakalpojumus, kas saistīti ar sistēmisko pārkāpumu.
Nākotnē arī citi uzņēmumi varētu EK iesniegt paziņojumu saskaņā ar DTA, balstoties uz pašnovērtējumu par atbilstību attiecīgām robežvērtībām. Šajā saistībā EK "risina konstruktīvas pārrunas ar visiem attiecīgajiem uzņēmumiem", norāda EK.
DTA mērķis ir nepieļaut, ka vārtziņi uzņēmumiem un galalietotājiem uzspiež netaisnīgus nosacījumus, un nodrošināt svarīgu digitālo pakalpojumu atvērtumu.
Reizē ar DTA EK 2020.gada decembrī ierosināja Digitālo pakalpojumu aktu, kura mērķis ir novērst negatīvās sekas, ko rada tādu tiešsaistes platformu rīcība, kuras ES vienotajā tirgū ir digitālie vārtziņi.
DTA ir spēkā kopš 2022.gada novembra, un to piemēro no 2023.gada maija, ar mērķi digitālajā nozarē nodrošināt sāncensīgu un godīgu tirgu. Tas regulē vārtziņus jeb lielas tiešsaistes platformas, kuras nodrošina svarīgu vārteju starp komerclietotājiem un patērētājiem un šā stāvokļa dēļ var bremzēt digitālo ekonomiku.
Par uzņēmumiem, kuri sniedz vismaz vienu no desmit DTA uzskaitītajiem platformas pamatpakalpojumiem, var pieņemt, ka tie ir vārtziņi, ja tie atbilst tālāk minētajiem kritērijiem. Minētie platformas pamatpakalpojumi ir šādi: tiešsaistes starpniecības pakalpojumi, piemēram, lietotņu veikali, tiešsaistes meklētājprogrammas, sociālās tīklošanās pakalpojumi, noteikti ziņojumapmaiņas pakalpojumi, video kopīgošanas platformas pakalpojumi, virtuālie asistenti, tīmekļa pārlūkprogrammas, mākoņdatošanas pakalpojumi, operētājsistēmas, tiešsaistes tirdzniecības vietas un reklāmas pakalpojumi. Uzņēmumu var izraudzīt par vārtzini vairākiem platformas pamatpakalpojumiem.
Pastāv trīs galvenie kvantitatīvie kritēriji, pēc kuriem var pieņemt, ka uzņēmums ir DTA definētais vārtzinis – 1) ja tas sasniedz noteiktu gada apgrozījumu Eiropas Ekonomikas zonā un sniedz platformas pamatpakalpojumu vismaz trijās ES dalībvalstīs, 2) mēnesī sniedz platformas pamatpakalpojumu vairāk nekā 45 miljoniem aktīvu galalietotāju, kuri ir iedibināti vai atrodas ES un gadā – vairāk nekā 10 000 aktīvu komerciālo lietotāju, kuri ir iedibināti ES, 3) pēdējo trīs gadu laikā ir izpildījis otro kritēriju.
DTA ir noteikta virkne specifisku pienākumu, kas vārtziņiem būs jāievēro, un tiem arī aizliegts iesaistīties noteiktās darbībās, kas iekļautas pienākumu un aizliegumu sarakstā.
Digitālo tirgu akts arī pilnvaro EK veikt tirgus izpēti šādos nolūkos: 1) pēc kvalitatīviem kritērijiem noteikt uzņēmumiem vārtziņa statusu, 2) kad nepieciešams, atjaunināt vārtziņu pienākumus, 3) izstrādāt tiesiskās aizsardzības līdzekļus sistemātisku Digitālo tirgu akta pārkāpumu izbeigšanai.