Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Piešķir gandrīz 400 tūkstošus eiro papildu finansējumu "Rail Baltica" projekta īstenošanai (1)

"Rail Baltica" būvlaukums pie Centrālās dzelzceļa stacijas
"Rail Baltica" būvlaukums pie Centrālās dzelzceļa stacijas Foto: Zane Bitere/LETA

Valdība otrdien, 12. septembrī piešķīra nepieciešamo 398 503 eiro papildu finansējumu "Rail Baltica" projekta īstenošanai netiešo izmaksu segšanai.

Ministru kabineta (MK) sēdē valdība izskatīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par "Rail Baltica" projekta koordinatoram - AS "RB Rail" nepieciešamo finansējumu 2023.gadam.

Papildu nepieciešamais Latvijas valsts budžeta līdzfinansējums 398 503 eiro apmērā nepieciešams netiešo attiecināmo izmaksu, kuras Eiropas Komisija (EK) nefinansē, segšanai.

Atbilstoši "Rail Baltica" projekta finansēšanas modelim projekta īstenošanas izmaksu lielāko daļu sedz Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI jeb CEF) finansējums. EISI finansē dzelzceļa pamata infrastruktūru, pieejas ceļus, signalizācijas un vadības sistēmas, elektrifikāciju un zemju atsavināšanu, savukārt projekta ieviešanas netiešās attiecināmās izmaksas tiek finansētas daļēji.

Saskaņā ar Igaunijas valdības, Latvijas valdības un Lietuvas valdības līgumu par "Rail Baltica" dzelzceļa savienojuma izveidi katru gadu netiešās attiecināmās izmaksas, kuras EISI nefinansē, tiek finansētas no Baltijas valstu budžeta līdzekļiem vienlīdzīgās daļās.

Latvijai nodrošināmais finansējums 2023.gadā papildus ietver izmaksas, kas specifiski nepieciešamas apvienotā dzelzceļa un autoceļa tilta pār Daugavu projektēšanai. Kopā pieskaitāmo netiešo izmaksu kopsumma Latvijai 2023.gadā ir 875 849 eiro, bet, tā kā "RB Rail" rīcībā ir 477 346 eiro atlikums, papildu no valsts budžeta nepieciešami 398 503 eiro.

"Rail Baltica" projekta pamatfinansējuma avots ir EISI finansējums, kuru Latvija saņem piesakoties EK izsludinātajos projektu pieteikumu uzsaukumos. Finansējums ar atbalsta intensitāti līdz 85% tiek piešķirts tiešām attiecināmām izmaksām.

Atbilstoši pēdējā EISI projekta uzsaukuma indikatīvajiem rezultātiem, "Rail Baltica" projekta īstenošanai Latvijā provizoriski tiek piešķirti 298 miljoni eiro jeb 32% no kopumā Baltijas valstīm projekta īstenošanai piešķirtajiem 928 miljoniem eiro. Tādējādi laika posmā no 2015.gada līdz 2023.gada beigām Latvija "Rail Baltica" projekta īstenošanai būs saņēmusi aptuveni 916 miljonu eiro finansējumu, tai skaitā 744 miljonu eiro EK finansējumu.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Sākotnēji bija paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, bet iesaistītās puses vairākkārt paudušas, ka tās ir būtiski pieaugušas. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2028.gada līdz 2030.gadam.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu