Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa

Valsts konsolidētajā kopbudžetā 68,8 miljonu eiro pārpalikums

Foto: Unsplash

Valsts konsolidētā kopbudžeta ieņēmumi šogad astoņos mēnešos bija 10,4 miljardi eiro, bet izdevumi - 10,3 miljardu eiro, tādējādi veidojot 68,8 miljonu eiro pārpalikumu, informēja Finanšu ministrijā (FM).

Ministrijā atzīmē, ka atbilstoši Valsts kases publicētajiem datiem 2023.gada astoņos mēnešos konsolidētā kopbudžeta bilance uzlabojusies par gandrīz 50 miljoniem eiro, sasniedzot 68,8 miljonu eiro pārpalikumu.

Ministrijā bilances uzlabošanos skaidro ar ievērojami zemākiem izdevumiem atbalsta pasākumiem, pamatā mazinoties nepieciešamībai finansēt ar Covid-19 saistītos izdevumus. Vienlaikus situācija vēl nav salīdzināma ar pirmspandēmijas periodu, kad vēl līdz rudenim konsolidētajā kopbudžetā tika uzkrāts ievērojams pārpalikums, kas gada pēdējos mēnešos strauji saruka, būtiski palielinoties izdevumiem.

Arī šogad tuvāk gada beigām FM sagaida lielākus izdevumus, valstij veicot gala norēķinus par īstenotajiem projektiem un pasūtījumiem.

Konsolidētā kopbudžeta ieņēmumi 2023.gada astoņos mēnešos auguši par 1,2 miljardiem eiro jeb 12,8%, salīdzinot ar pērnā gada attiecīgo periodu. Savukārt, kopbudžeta izdevumi bija par 1,1 miljardu eiro jeb 12,2% augstāki nekā gadu iepriekš.

Augstāki kopbudžeta ieņēmumi un mazāki izdevumi atbalsta pasākumiem kopumā uzlabojuši kopbudžeta bilanci, taču situācija pa budžeta līmeņiem joprojām ir ļoti atšķirīga, kur lielu ietekmi rada izmaiņas izdevumos sociāla rakstura maksājumiem, norāda FM.

Kopbudžeta ieņēmumu pieaugumu pamatā nodrošināja nodokļu ieņēmumi, kas šā gada astoņos mēnešos iekasēti 8,2 miljardu eiro apmērā, ieskaitot atlikumu vienotajā nodokļu kontā, un bija par 837 miljoniem eiro jeb 11,3% augstāki nekā pērnā gada astoņos mēnešos.

FM informē, ka joprojām labs pieauguma temps vērojams darbaspēka nodokļu ieņēmumos. Nozarēs ar augstu minimālās algas īpatsvaru nodarbinātajiem vērojams būtisks darbaspēka nodokļu kāpums, kas saistāms gan ar straujo minimālās algas celšanu valstī ar šā gada 1.janvāri no 500 eiro uz 620 eiro, gan strādājošo darba samaksas pieaugumu. Šī gada pirmajā pusgadā vidējā darba samaksa tautsaimniecībā pieauga par 12,2%, sasniedzot 1493,5 eiro.

Savukārt, neskatoties uz straujo pievienotās vērtības nodokļa (PVN) ieņēmumu kāpumu periodā kopumā par 14,9%, Valsts ieņēmumu dienesta (VID) dati liecina, ka salīdzinot ar pērnā gada attiecīgo periodu, pēdējos trijos mēnešos PVN ieņēmumu pieauguma temps samazinājies. Straujākie PVN ieņēmumu tempu samazinājumi vērojami tirdzniecībā un energoapgādē, ko ietekmējis tirdzniecības apjomu samazinājums. Augsto pārtikas un nepārtikas preču cenu dēļ mazumtirdzniecības apjomi ir samazinājušies par 2,1%.

FM atzīmē, ka šo nozaru samaksātie nodokļi veido lielāko daļu no visiem PVN ieņēmumiem, tāpēc šīm izmaiņām ir būtiska ietekme.

FM izceļ arī straujo uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) ieņēmumu kāpumu - tie šā gada astoņos mēnešos bija par 47,6% lielāki nekā attiecīgajā periodā pirms gada. Lielākas šā nodokļa iemaksas vērojamas tirdzniecības, mežsaimniecības, un enerģētikas nozarēs.

Kopbudžeta nenodokļu ieņēmumus, kas 2023.gada astoņos mēnešos bija 803,7 miljoni eiro jeb par 158,3 miljoniem eiro jeb 24,5% augstāki nekā pērn, pamatā veicināja gada pirmajā pusē veiktie valsts lielāko kapitālsabiedrību dividenžu maksājumi, skaidro FM.

Tā AS "Latvenergo" šā gada maijā dividendēs valstij no pērnā gada peļņas izmaksāja 134 miljonus eiro, kas ir par 63,8 miljoniem eiro vairāk nekā gadu iepriekš. AS "Latvijas valsts meži" šā gada jūnijā dividendēs izmaksāja par 91 miljonu eiro vairāk nekā pērn jeb 162,5 miljonus eiro.

Savukārt, valsts nodevās šā gada astoņos mēnešos iekasēts par 29,3 miljoniem eiro jeb 27% vairāk nekā atbilstošajā periodā pirms gada, tostarp valsts nodeva par naftas produktu drošības rezervju uzturēšanu iekasēta par 23,1 miljonu lielākā apmērā nekā nekā atbilstošajā periodā pirms gada.

FM ziņo, ka pamatbudžeta izdevumu pieaugums šā gada astoņos mēnešos ir ievērojami zemāks nekā ieņēmumu kāpums, sekmējot bilances uzlabošanos, kur deficīts 166,7 miljonu eiro apmērā bija par 429,3 miljoniem eiro mazāks salīdzinājumā ar astoņiem mēnešiem pērn.

Izdevumu pieauguma tempa sabremzēšanos FM skaidro ar mazākiem pamatbudžeta izdevumiem atbalsta pasākumiem nekā astoņos mēnešos pirms gada. Taču būtiski labāka Eiropas Savienības (ES) fondu finansējuma izmantošana šogad atspoguļojusies pamatbudžeta subsīdiju un dotāciju, kā arī kapitālo izdevumu pieaugumā, tādējādi ārvalstu finanšu palīdzības izdevumiem valsts pamatbudžetā šā gada astoņos mēnešos sasniedzot vienu miljardu eiro, kas ir par 421,3 miljoniem eiro vairāk nekā pērn attiecīgajā periodā.

FM ieskatā izdevumu pieaugums saistāms ar ļoti augstu izdevumu līmeni, noslēdzoties 2014.-2020.gada plānošanas perioda projektiem, kā arī ar Atveseļošanas fonda projektu aktīvāku uzsākšanu. Ja 2022.gada astoņos mēnešos Kohēzijas politikas fondu projektos investēja 316 miljonus eiro jeb 44% no budžetā plānotā apjoma, tad šā gada astoņos mēnešos izpildīti 506,4 miljoni eiro jeb 55% no plānotā.

Pamatbudžeta izdevumi subsīdijām un dotācijām šā gada janvārī-augustā pieauga par 207,8 miljoniem eiro jeb 10,1% salīdzinājumā ar 2022.gada astoņiem mēnešiem, sasniedzot 2,3 miljardus eiro. To FM skaidro ar būtiski augstākiem izdevumiem atbalsta pasākumiem energoresursu cenu kāpuma mazināšanai, kā arī ar gandrīz divkārt jeb par 272,6 miljoniem eiro lielākiem izdevumiem investīcijām ES līdzfinansētu projektu īstenošanai, kas paredzēti energoefektivitātes pasākumiem daudzdzīvokļu māju, centralizētās siltumapgādes un veselības aprūpes infrastruktūrai, kā arī elektrovilcienu iegādei.

Kapitālie izdevumi valsts pamatbudžetā šā gada astoņos mēnešos veidoja 556,9 miljonus eiro, pieaugot par 134,4 miljoniem eiro jeb 31,8%. Tostarp valsts pamatbudžeta izdevumi pamatkapitāla veidošanai, neņemot vērā transfertus pašvaldībām, bija par 144,6 miljoniem eiro jeb 50,1% augstāki nekā gadu iepriekš. Vairāk nekā pusi no pamatkapitāla veidošanas izdevumu kāpuma jeb 79,1 miljonu eiro veidoja izdevumu pieaugums ES līdzfinansētu projektu īstenošanai, tostarp būvniecības projektiem satiksmes nozarē investēts par 66,5 miljoniem eiro vairāk, bet datortehnikas, sakaru un transporta līdzekļu iegādei izglītības un veselības nozarēs - par 9,3 miljoniem eiro vairāk. Pārējo pamatkapitāla veidošanas izdevumu pieaugumu pamatā nodrošināja janvārī novirzītie 20,7 miljoni eiro jauna cietuma būvniecībai Liepājā, VAS "Valsts nekustamie īpašumi" pārraudzīto projektu īstenošanai piešķirtie 30,8 miljoni eiro un par 61,9 miljoniem eiro vairāk izlietojot kapitālā remonta, rekonstrukcijas un būvniecības projektiem, kā arī transportlīdzekļu iegādei aizsardzības un iekšlietu resoros.

Savukārt, valsts pamatbudžeta izdevumi sociāla rakstura maksājumiem gada astoņos mēnešos sarukuši par 139,6 miljoniem eiro jeb 26,3%. Izdevumu kritumu FM skaidro ar ievērojami augstāku izdevumu bāzi 2022.gada attiecīgajā periodā, pagājušajā gadā izmaksājot vienreizējos pabalstus ģimenēm un senioriem, lai kompensētu negatīvo efektu no energoresursu cenu pieauguma.

Valsts speciālajā budžetā astoņos mēnešos ir vērojams pārpalikums 112,8 miljonu eiro apmērā, un, salīdzinot ar astoņiem mēnešiem pērn, tas ir samazinājies par 237,5 miljoniem eiro. Savukārt valsts speciālā budžeta izdevumu sociāla rakstura maksājumiem novērots kāpums par 418,1 miljonu eiro jeb 18,6%. Tostarp izdevumi vecuma pensijām astoņos mēnešos pieauga par 385,1 miljonu eiro jeb 25,4%, ņemot vērā pērn veikto straujo indeksāciju. Līdzīgs pieauguma temps arī izdevumiem invaliditātes pensijām, kur vērojams kāpums par 32,6 miljoniem eiro jeb 22,7%. Tā kā šogad pensijas vairs netiks indeksētas ar tik augstu indeksācijas koeficientu kā 2022.gadā, turpmāk izdevumi tik strauji nepieaugs, norāda ministrijā.

FM arī norāda, ka par 30,2% samazinoties slimības pabalstu saņēmēju skaitam, izdevumi slimības pabalstiem sarukuši par 32,9 miljoniem eiro jeb 13%, taču, salīdzinot ar 2019.gada astoņiem mēnešiem, slimības pabalstu saņēmēju skaits joprojām ir par 21% augstāks. Tikmēr izdevumi bezdarbnieka pabalstiem saglabājas tuvu pērnā gada astoņu mēnešu līmenim, pieaugot par 3,9 miljoniem eiro jeb 4%, kur pabalsta saņēmēju skaita kritumu par 12% kompensēja piešķirtā pabalsta apmēra vidējais kāpums par 51,1%.

Tikmēr Centrālās statistikas pārvaldes darbaspēka apsekojuma dati liecina, ka bezdarba līmenis šā gada otrajā ceturksnī bijis 6,4% jeb par 0,2 procentpunktiem zemāks nekā attiecīgajā ceturksnī pirms gada un tāds pats kā šā gada pirmajā ceturksnī.

Pašvaldību budžetā 2023.gada astoņi mēneši noslēgti ar pārpalikumu 74,2 miljonu eiro apmērā, kas ir par 139,3 miljoniem eiro mazāk nekā attiecīgajā periodā pirms gada. Lai gan pašvaldību budžetā ieņēmumi palielinājās par 217 miljoniem eiro jeb 10,3%, pašvaldību budžeta izdevumi turpina palielināties straujāk - par 356,3 miljoniem eiro jeb 18,8%, turklāt izdevumi aug gandrīz visās izdevumu pozīcijās.

Lielākais kāpums pašvaldību budžetā vērojams izdevumiem atlīdzībai, kas 2023.gada astoņos mēnešos sasniedza 1,1 miljardu eiro jeb par 166,2 miljoniem eiro (18,4%) vairāk nekā attiecīgajā periodā pirms gada. Pieaugums saistāms ar būtisku minimālās algas celšanu valstī, kā arī ar izdevumu pieaugumu pedagogu atalgojumam. Tāpat turpina pieaugt izdevumi precēm un pakalpojumiem, kas šogad bija 522,9 miljoni eiro jeb par 93,8 miljoniem eiro (21,8%) lielāki nekā 2022.gada astoņos mēnešos, norāda FM.

Arī augstās energoresursu cenas ievērojami palielināja izdevumus pērnā gada apkures sezonā, kas turpinājās līdz šā gada aprīlim. Pašvaldību budžeta izdevumi apkurei no šā gada janvāra līdz aprīļa beigām bija 52,3 miljoni eiro, kas ir divas reizes jeb par 26,1 miljonu eiro vairāk nekā attiecīgajā periodā pirms gada. Tāpat cenu kāpuma ietekmē pašvaldībās vairāk tērēts par elektroenerģiju, kurināmo, ēdināšanu, kā arī par nekustamo īpašumu un autoceļu uzturēšanu.

Ministrijā piebilst, ka pieauguši tēriņi arī pašvaldību sociāla rakstura maksājumiem, kas šā gada astoņos mēnešos bijuši par 30,6 miljoniem eiro jeb 25,6% lielāki nekā attiecīgajā periodā pirms gada. Izdevumi pieauga mājokļa pabalstiem, kas galvenokārt saistīts ar palīdzības sniegšanu Ukrainas bēgļienm, kā arī samaksai par pašvaldību sociālajiem pakalpojumiem, tostarp par sociālo aprūpi mājās un sociālās rehabilitācijas institūciju sniegtajiem pakalpojumiem.

Pašvaldību budžetā, līdzīgi kā valsts budžetā, ir novērojams izdevumu pieaugums gada pēdējos mēnešos, pašvaldībām veicot gala norēķinus par piegādātajām precēm un pakalpojumiem, tādēļ gada beigās FM pašvaldību konsolidētajā budžetā sagaida nelielu deficītu.

FM vērtējumā vispārējās valdības budžeta deficīts šogad būs ievērojami zemāks nekā prognozēts, sagatavojot Stabilitātes programmu šā gada pavasarī. Ja Stabilitātes programmā 2023.-2026.gadam vispārējās valdības deficīts tika prognozēts 4% no iekšzemes kopprodukta (IKP), tad, ņemot vērā augstākus nodokļu un nenodokļu ieņēmumus un zemākus izdevumus, deficīts šogad varētu sasniegt 1,2 miljardus eiro jeb 2,7% no IKP.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu