Automašīnām ar attītiem odometriem būtu jāliedz iziet tehnisko apskati, pauda Saeimas deputāts un Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs (AS).
Automašīnām ar attītiem odometriem jāliedz iziet tehnisko apskati, pauž Auto asociācijas prezidents (2)
Viņš norāda, ka, lai gan regulējums paredz administratīvo sodu par veiktajām manipulācijām ar odometriem, praksē tie netiek piemēroti. "Rezultātā "pieveram acis" uz reālām krāpnieciskām darbībām, kaut gan ir elementāri risinājumi, kā šo krāpnieku darbību apturēt," min Kulbergs.
Kā vienu no iespējamiem risinājumiem Kulbergs saredz Latvijā pārņemt Lietuvā ieviesto praksi, kas nozīmētu, ka, gadījumos, kad, ejot Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) noteikto obligāto ikgadējo automašīnas tehnisko apskati, tiek konstatēts, ka odometra rādītāji ir mazāki nekā fiksēts iepriekšējās tehniskās apskates laikā, automašīnai tiek liegts piedalīties ceļu satiksmē.
"Latvijā ir acīmredzama nepieciešamība pēc citiem soda mehānismiem, jo pašreizējā sistēma ir neefektīva un praktiski necīnās pret odometru manipulatoriem. Rezultātā tiek apkrāpts gan pircējs, gan nozare, bet krāpnieks sodīts netiek," pauž Kulbergs, piebilstot, ka, ņemot vērā pieejamos Iekšlietu ministrijas Administratīvo pārkāpumu uzskaites nodaļas datus, pēdējo divu gadu laikā ne tikai nav sākts neviens pārkāpuma process, nav arī ziņu par vispār izdarītiem administratīvajiem pārkāpumiem un pieņemtiem sodiem pamatojoties uz Ceļu satiksmes likumu.
Kulbergs norāda, lai uzlabotu situāciju un cīnītos pret odometru manipulatoriem, Lietuvā ir pieņemts likums, kas nosaka, ka tehniskās apskates laikā, fiksējot odometru attīšanu, automašīnai netiks dota atļauja piedalīties ceļu satiksmē un apskate būs jāveic atkārtoti. "Mūsu plāns ir Latvijā ieviest līdzīgu sistēmu, pilnveidojot tehniskās apskates procesus," viņš min, uzsverot, ka risks neiziet tehnisko apskati vai neiegūt tehniskās apskates uzlīmi būs spēcīgs stimuls automašīnu īpašniekiem ievērot likumu, kā arī šāds likums ieviestu funkcionējošu soda mehānismu tiem, kuri mēģina veikt aizliegtās manipulācijas ar odometriem.
Atsaucoties uz portāla "AutoDNA" datiem, Kulbergs atzīmē, ka 2021.gadā Latvijā no 54 242 importētām lietotām automašīnām ar kopējo vērtību 133 miljoni eiro, 18 948 spēkratiem tika fiksēti attīti odometri, kur manipulējot ar odometru rādījumiem par vidēji 125 000 kilometriem, automašīnas vērtība tiek mākslīgi palielināta par 22%.
"Tas nozīmē, ka lietotu auto pircējiem ik gadu tiek nodarīti 24 miljoni eiro zaudējumi, vidēji katram apkrāptajam pircējam zaudējot 1259 eiro," min Kulbergs, norādot, ka tādējādi automašīna ir mākslīgi padarīta par vērtīgāku, lai gan patiesībā nobraukums var būt lielāks un automašīna - nolietotāka.
Patlaban Latvijā autovadītājam, izejot auto tehnisko apskati, CSDD reģistrē odometra nobraukuma datus un tos fiksē. Ikviens bezmaksas var pārbaudīt automašīnas odometra rādītājus CSDD datubāzē, atrodot auto pēc valsts numura zīmes vai transportlīdzekļa reģistrācijas numura.
Likums paredz, ka par transportlīdzekļa odometra rādījumu izmainīšanas pakalpojuma piedāvāšanu vai sniegšanu piemēro naudas sodu fiziskajai personai līdz 40 naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai - līdz 400 naudas soda vienībām. Naudas soda vienība ir pieci eiro.
Auto asociācija apvieno mehānisko transportlīdzekļu ražotājus, mehānisko transportlīdzekļu komponenšu un rezerves daļu ražotājus, importētājus, pilnvarotos auto tirgotājus, autorizētos mehānisko transportlīdzekļu remonta un tehniskās apkopes pakalpojuma sniedzējus.