Iesūti ziņu!

Piecas svarīgākās tendences, kā komunicēt ar dažādām paaudzēm (1)

Raksta foto
Foto: Unsplash

Z paaudze (Gen Z) ir viena no pretrunīgāk vērtētajām paaudzēm, par kuru mārketinga un komunikācijas speciālistiem ir daudz jautājumu. Kādi viņi ir? Kas tiem ir svarīgs? Kā viņi rīkosies konkrētās situācijās? Un kā šī paaudze atšķiras no citām?

1.tendence: atšķirīgi sociālo tīklu lietošanas mērķi

Visur pasaulē Z paaudzes pārstāvji sociālajos tīklos pavada vairāk laika nekā par tiem vecāku paaudžu cilvēki, vidēji tās ir 2 h 51 min katru dienu. Neskatoties uz to, ka diezin vai viņi atkāpsies no savām līderpozīcijām, daudzi cenšas samazināt internetam veltīto laiku un vairāk “dzīvot” reālajā pasaulē.

Šogad Z paaudzes pārstāvji par 30% biežāk uztraucas par to, cik daudz laika viņi tērē sociālajiem tīkliem, un šīs sajūtas pārtop reālā uzvedībā: Z paaudze ir vienīgā, kuras ikdienā sociālajos tīklos pavadītais laiks ir samazinājies, salīdzinot ar 2021.gada pirmo ceturksni.

Kopš 2021. gada pusaudžu (12-15 gadi) skaits, kas nedēļas nogalēs sazinās ar draugiem internetā, ir samazinājies par 13%, vienlaikus personīgas tikšanās ar draugiem ir palielinājušās par 28%. Saturs vienmēr ir bijis “tas, par ko var parunāt”. Taču, iespējams, ka modernais platformu “tīkla efekts” lielā mērā saistīts ar kopīgiem tematiem, par kuriem var sarunāties reālajā dzīvē.

Ko sociālajos tīklos meklē dažādu paaudžu pārstāvji? Jo cilvēks ir vecāks, jo vairāk viņš sociālajos tīklos sagaida mijiedarbību ar draugiem un ģimeni: tā domā 46% Z paaudzes pārstāvju, 49% mileniāļu, 55% - X paaudzes un 60% “babyboomer” paaudzes pārstāvju. Tas ir loģiski, jo līdz ar vecumu tikšanās klātienē kļūst arvien problemātiskākas augstā dzīves tempa dēļ. Toties Gen Z vidū ir vairāk tādu, kas sociālajos tīklos “nosit” brīvo laiku, meklē dažādu saturu (šovus, rakstus, mēmes u.tml.), seko līdzi aktuālajiem tematiem, meklē iedvesmu, pēta influencerus un slavenības.

Jo cilvēks ir vecāks, jo biežāk viņš sociālajos tīklos meklē aktuālas ziņas (41% - “babyboomer” paaudzes un 31% Z paaudzes pārstāvju vidū).

Tomēr arī jauniešu vidū arvien vairāk ir to, kas jaunumus uzzina tieši sociālajos tīklos, proti, nevis atver ziņu lietotni vai vietni, bet patērē saturu tieši sociālajos tīklos. Šobrīd tādu jau ir vairāk nekā cilvēku, kas aktualitātēm seko vietnēs/lietotnēs. Interesanti, ka to cilvēku īpatsvars, kuri jaunākajām ziņām seko "TikTok", pēdējo divu gadu laikā pieaudzis par 41%.

Starp citu, mileniāļu vidū ir vairāk izteikta vēlme sociālajos tīklos veidot kontaktus darba vajadzībām un pētīt profesionālos jautājumus, nekā citu paaudžu vidū, tāpat tie iesaistās dažādās diskusijās, kā arī pēta preces, kuras būtu vērts iegādāties, un seko iecienīto zīmolu jaunumiem.

2.tendence: informatīvais troksnis un uzticības zudums

Līdz ar pārmērīgi aktīvu sociālo tīklu patēriņu, piesaistīt Gen Z uzmanību ir ārkārtīgi sarežģīti. Tāpat vērojams uzticības zudums cilvēkiem, vietām un telpai, kas tradicionāli ir baudījusi autoritāti. Šī tendence vērojama arī mileniāļu vidū. Citiem vārdiem sakot, iekarot uzticību ir ļoti grūti.

Šo apsvērumu dēļ zīmoliem noderēs daži ieteikumi:

Ja jūsu pieredze būs ideāli pielāgota, mileniāņu un Z paaudzes pārstāvji to uztvers kā jūsu zīmola un viņu personības saderību, un jums izdosies sasniegt izvirzītos komunikācijas mērķus.

Vai nu filtrējiet tiem paredzētās ziņas un saturu, vai arī piedāvājiet rīkus, lai viņi to varētu darīt paši. Viens no lielākajiem “grēkiem” ir visos sociālajos tīklos publicēt identisku saturu. Ņemiet vērā katra sociālā tīkla īpatnības un pielāgojiet tam saturu!

Interesanti, ka 69% Z paaudzes pārstāvju ir agrīnie tehnoloģisku sekotāji: viņus motivē novitāte, viņi iesaistās pētījumos un aizraujas ar jauniem produktiem. Vairāk nekā puse (59%) sevi uzskata par modes noteicējiem un 50% dzīvo kopā ar vecākiem, ietekmējot viņu lēmumus par pirkumiem, tāpēc to ietekme ir vēl lielāka, nekā pirmajā brīdī varētu šķist.

No vienas puses, tiekšanās pēc novitātes ir priekšrocība zīmoliem, jo to vienmēr ir gatavi izmēģināt jaunus produktus. Tomēr ir arī būtisks trūkums: jaunā paaudze nav pārāk lojāla zīmolam: 41% Z paaudzes patērētāju ir impulsa pircēji, vienlaikus mileniāļu vidū šis rādītājs ir 34%.

3.tendence: saturs video un audio formātā, ilgums nav tik svarīgs

Vēl viena lieta, kas var pievērst uzmanību – īsa formāta saturs. Šī ir svarīga tendence, taču šobrīd interesants ir fakts, ka tas neietekmē pieprasījumu pēc garāka satura. Kamēr 45% patērētāju lieto "TikTok", proti, patērē īsus video, 67% labprāt skatās "YouTube". Vēl jo vairāk - "Instagram Live" var ilgt līdz pat četrām stundām, arī video kļūst arvien garāki. Svarīgākais: ir lietderīgi variēt satura garumu.

Skatītājiem īso videoklipu pieaugums nozīmē, ka tagad viņiem vieglāk ātri uzzināt vairāk informācijas: gan ziņas, gan apskatus, gan vienkārši izklaidi. Arī zīmoliem šī ir laba ziņa, jo tiek lēsts, ka sociālais video ģenerē par 1200% vairāk reakciju nekā teksts un attēls kopā un ar tiem dalās par 52% biežāk nekā ar jebkura cita formāta saturu. Turklāt tas ļauj zīmoliem savā saturā ieviest vairāk individualitātes un eksperimentu.

Nav diskusiju par to, ka video šobrīd ir un vēl ilgu laiku būs satura karalis. Tiek prognozēts, ka šogad viens lietotājs nedēļā vidēji skatīsies 17 stundas video.

Jaunieši biežāk saka, ka uzticas atsauksmēm internetā, iespējams, tāpēc, ka viņi biežāk meklē preces vlogos, mikroblogos un video vietnēs un mazāk paļaujas uz tradicionālajiem meklēšanas rīkiem. Vizuālie rezultāti var būt ļoti pārliecinoši, jo tie parāda reālus cilvēkus un viņu viedokli. Tas rada īstus brīnumus elektroniskās komercijas pasaulē.

Ļoti svarīgs apsvērums: lai uzzinātu vairāk informācijas par produktu, agrāk patērētāji apmeklēja dažādas vietnes, meklēja atsauksmes, pētīja "YouTube" video un pat dīvainā kārtā - reklāmu. Tagad viņi vairāk paļaujas uz "Facebook", "Instagram" un "TikTok" (78%).

4.tendence: Facebook ir miris?

Faktiski visu paaudžu pārstāvji aktīvi izmanto "Facebook". Gen Z pārstāvju vidū aktivitāte ir nedaudz zemāka, tomēr absolūtais vairākums "Facebook" lieto vismaz reizi nedēļā. Tas pats attiecas arī uz "Instagram", "Messenger" un "WhatsApp", bet "TikTok" un "Twitter" pozīcijas ir daudz vājākas.

Mārketinga pārstāvjiem piemīt FOMO (Fear of missing out - Bailes palaist garām): reizēm, skatoties pētījumu datus, var rasties panika par to, ka nav saprotams, kurā sociālajā tīklā komunicēt. Labā ziņa ir tā, ka auditorija sociālajos tīklos pārklājas – tā nav unikāla, un ierobežota budžeta apstākļos pilnīgi iespējams sasniegt savu auditoriju, nestrādājot visos sociālajos tīklos.

Otrs svarīgais jautājums: par ko komunicēt? Jau esam noskaidrojuši, ka dažādām paaudzēm ir nedaudz atšķirīgas gaidas un intereses, kuras ir svarīgi ņemt vērā, veidojot saturu.

62% "TikTok" lietotāju meklē smieklīgu un izklaidējošu saturu, 26% - informāciju par produktiem un zīmoliem

"Instagram" – 66% meklē izklaidējošu un smieklīgu saturu un 58% - informāciju par zīmoliem un produktiem

"Facebook" svarīgākais fokuss ir saziņa ar ģimeni un draugiem (69%), tam cauri izlauzties ir grūti, 61% dalās ar video, foto un ierakstiem, bet 53% vēlas “palikt saziņā ar pasauli”.

Tāpat sociālie tīkli arvien biežāk tiek izmantoti kā iedvesmas avots. Kopš 2019. gada pirmā ceturkšņa jaunu ideju vai iedvesmas meklējumi ir pārcēlušies no 9. uz 6. vietu starp interneta izmantošanas iemesliem, vienlaikus apsteidzot preču meklēšanu.

5.tendence: “IetekMELIS vai nē, bet ietekme man ir”

Jaunākās paaudzes pārstāvji vēlas identificēt sevi ar influenceriem, kuriem viņi seko: 56% Gen Z un mileniāļu paaudzes pārstāvju ir paziņojuši, ka seko blogeriem, kuriem ir tāda pat pārliecība vai vērtības kā viņiem. Turklāt katrs trešais Gen Z un mileniāļu paaudzes pārstāvis (attiecīgi 33% katrā grupā) ļoti vai pilnībā uzticas blogerim. Attiecīgi 50% un 47% uzticas, kaut arī cenšas kritiski vērtēt publicēto saturu un reklāmas.

Tā kā “babyboomer” paaudzes pārstāvji skeptiskāk vērtē influenceru ieteikumus, uzticības stiprināšana ir vitāli svarīga. Gados vecākie patērētāji bieži vien jūtas nepietiekami pārstāvēti reklāmās. Taču, piesaistot autoritatīvus vecāka gadagājuma cilvēkus un demonstrējot dažāda veida figūras, zīmoli var ne tikai piesaistīt vecākās paaudzes patērētāju uzmanību, bet arī apmierināt jaunāku cilvēku pieprasījumu, piemēram, uzrunāt tos Z paaudzes pārstāvjus, kuriem ir svarīgs autentiskums un iekļaujoša sabiedrība. Šāda pieeja ļauj pārvarēt starppaaudžu plaisu un radīt sajūtu par savstarpējām saiknēm un radniecību.

Vai reklāmām blogos patiešām ir efekts? Viennozīmīgi:

52% Z paaudzes pārstāvju norāda, ka blogeru reklāmas ir daudz iesaistošākas nekā ierastās. Milēniāļu vidū šādi atbildēja 49%, bet X paaudzes vidū – 39%. 37% Z paaudzes pārstāvju un 36% mileniāļu uzskata, ka blogeru reklāma ir uzticamāka nekā parastā, bet vēl attiecīgi 37% un 40% ir pārliecināti, ka blogeri pārzina jomu, kuras preces un pakalpojumus viņi reklamē.

45% mileniāļu un Z paaudzes pārstāvju labprāt iegādājas influenceru ieteiktās preces, bet X paaudzes vidū tādu ir 33%.

Pretēji gaidītajam, reklāmas klātbūtne negatīvi neietekmē sekotāju vēlmi sekot blogerim: pa 44% Z un mileniāļu paaudzes pārstāvju seko influenceriem, kas regulāri reklamē kādas preces. Starp X paaudzes pārstāvjiem tādu ir 30%.

Protams, šis ir tikai vispārīgs to aktuālo tendenču apkopojums, kuras ir svarīgas mārketinga un komunikācijas speciālistiem, lai izdotos izveidot veiksmīgas kampaņas. Plašāk, ar detalizētu datu analīzi un interpretāciju, kā arī ieteikumiem, KĀ EFEKTĪVI komunicēt ar savu auditoriju, vienlaikus iekļaujoties budžetā, runāsim bezmaksas vebināros komunikācijas speciālistiem 11. un 12. septembrī.

Vebināri notiks tiešsaistē, portālā TVNET. Jums būs iespēja uzdot jautājumu Austrumeiropas labākajiem sabiedrisko attiecību speciālistiem no aģentūras MSL, kuri ieguvuši statusu “2023Agency of the year in CEE” @PRovoke Media Saber awards. Reģistrēties var, rakstot LinkedIn.

 
Svarīgākais
Uz augšu