Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa
Iesūti ziņu!

Eksperta padomi: Kas jāņem vērā, iegādājoties lietotu auto?

Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: bibiphoto/Shutterstock

Latvijā un pasaulē turpinās vērienīgs produktu un pakalpojumu cenu kāpums, kas arī nozīmē, ka pieprasījums pēc finansiāli pieejamām un uzticamām lietotām automašīnām ir pieaudzis. Lai gan lietota automašīna ir finansiāli izdevīgāks risinājums, tomēr jārēķinās ar vairākiem zemūdens akmeņiem, ko negodīgs auto tirgotājs varētu censties slēpt. Lai palīdzētu potenciālajiem pircējiem orientēties šajā sarežģītajā procesā, "Gjensidige Latvija" piedāvā visaptverošu ceļvedi, kurā izcelti kritiskie faktori, kas jāņem vērā pirms lietota transportlīdzekļa iegādes.

Veic rūpīgu transportlīdzekļa apskati

Lai neuzķertos uz negodīgu lietotu auto tirgotāju āķa, "Gjensidige Latvija" primāri iesaka izvēlēties drošus un pārbaudītus lietotu auto tirgotājus, kas ir norādījuši apskatei informāciju par auto vēsturi. Bieži vien lietotu automašīnu pārdevēji noklusē vairākas transportlīdzekļa nepilnības. Tādēļ, lai netiktu apkrāpts, nepieciešams pašam veikt rūpīgu apskati.

Izpēti automašīnu no visām pusēm un vietām pārvelc pāri ar roku, lai pārliecinātos, vai uz virsmas nav atrodama rūsa, iespiedumi vai skrāpējumi. Piefiksē, vai uz automašīnas logiem nav skrambiņu, pat mazākā skrambiņa var laika gaitā attīstīties par lielu plaisu. Apskatei ieteicams lietot arī krāsas biezuma mērītāju, ar kuru iespējams noteikt, vai auto nesen nav ticis pārkrāsots. Šādā gadījumā ir nepieciešams pārliecināties, kāds bijis krāsošanas iemesls.

Nedrīkst aizmirst par riepu pārbaudi - vasaras riepu protektoru biezumam jābūt ne mazākam par 1,6 mm, ziemas riepām - ne mazākam par 4 mm. Tas nozīmē, ja protektora atlikums ir tuvu šiem skaitļiem, tad budžetā ir jāierēķina jaunu riepu iegāde. Vēl svarīgs ir riepu ražošanas datums; ja tas ir diezgan sens, tad, visticamāk, tās ir zaudējušas savas īpašības un drošāk būtu iegādāties jaunas. Kad ārpuse ir izpētīta, laiks izpētīt salonu - vai nav jūtama dīvaina smaka, vai sēdvietas nav ieplīsušas un nosmērētas, tāpat pārliecinieties, vai visas regulēšanas iespējas un pogas ir darba kārtībā.

Dzinējs ir transportlīdzekļa sirds, tādēļ jāatceras izpētīt visu, kas atrodas zem automašīnas pārsega. Izdarbinot spēkratu, atveriet pārsegu un apskatiet, vai nav šķidruma noplūdes, korozijas, saplaisājušas šļūtenes un siksnas. Ja ir iespēja, ir vērts izmēģināt gan silta, gan auksta dzinēja iedarbināšanu. Ja noskatītais ir auto ar dīzeļdzinēju, tad ir papildus jāpievērš uzmanība, vai nav paaugstināta dūmainība, kā arī jāpārbauda izplūdes sistēma, vai tai netrūkst cieto daļiņu filtra.

Daudzas no šīm nepilnībām iespējams salabot servisā, tādēļ, ja kāda no tām parādās, no auto nav uzreiz jāatsakās, bet gan jāpiemin nepilnības kā arguments cenas pārrunās ar pārdevēju.

Uzdod pareizos jautājumus

Ierodoties pie transportlīdzekļa pārdevēja un sākot pārrunas, ir svarīgi uzzināt pēc iespējas vairāk informācijas par savu potenciālo jauno automašīnu. Pāris jautājumu, ko ikvienam būtu ieteicams uzdot: vai ir pieejami automašīnas tehniskās apkopes dokumenti? Cik īpašniekiem ir piederējis auto? No kurienes auto ir ievests? Vai auto nāk ar garantiju? Vai ir iekļauta automašīnas rokasgrāmata? Vai auto ir rezerves riepa un domkrats? Vai auto ir papildu ziemas vai vasaras riepu komplekts?

Neaizmirsti par testa braucienu

Testa brauciens ir viens no vissvarīgākajām lietota auto izvēles posmiem. Ir vērts pārbaudīt, vai automašīna atbilst pircēja augumam, vai tajā ir ērti braukt un vai visas transportlīdzekļa funkcijas darbojas kā nākas. Ieteicams pašam izvēlēties maršrutu, kas iekļauj gan pilsētas ielas, gan lielceļu.

Testa braucienā pievērs uzmanību un izjūti transportlīdzekļa bremzes, paātrināšanās spēju un auto vadāmību. Pārliecinies, vai brauciena laikā automašīna neizdod neierastas skaņas, vai ir ērti pārslēgt ātrumus, vai strādā kondicionieris, radio, sensori, stikla tīrītāji, pagrieziena signāli un pārējās gaismas. Automašīnas izvēlei nav jābūt sasteigtai, tāpēc droši izbrauc ar vairākiem auto, pirms galīgi izlem.

Parādi lietoto auto mehāniķim

Noskatīto automašīnu, kā pārliecinājāmies, varam vienmēr apskatīt un izvērtēt paši, bet ne katram izdodas pamanīt katru tās vainu. Vienmēr palīgā var saukt profesionālu automehāniķi, kas spēs noteikt, vai transportlīdzeklim ir kādas pamatproblēmas vai vietas, kas nākotnē varētu kļūt problemātiskas. Mehāniķa pakalpojumi nebūs par brīvu, bet šāds risinājums var ietaupīt automašīnas remonta izdevumus nākotnē. Primāri "Gjensidige" iesaka pārbaudi veikt pie mehāniķiem, kas specializējas izvēlētās markas automašīnu remontos. Tas nebūt nenozīmē, ka auto ir jāatrāda dīlera salonam, bet gan servisam, kas pamatā specializējas konkrētas markas auto remontu veikšanā, jo šie servisi labāk zinās izvēlētā auto vājās vietas.

Pārbaudi automašīnas vēsturi

Informācija par konkrētās automašīnas vēsturi ir būtisks faktors, kam būtu jāietekmē transportlīdzekļa izvēle. "Statistika liecina, ka to pircēju skaits, kas izvēlas pārbaudīt automašīnas vēstures datus, ir īpaši mazs. Diemžēl auto tirgotāji ne vienmēr ir godīgi un atklāj pilnu auto vēsturi, tādēļ ieteicams izmantot tiešsaistes rīkus, kas ļauj uzzināt visu nepieciešamo informāciju pirms auto iegādes. Latvijā ir pieejamas vairākas vietnes, kur, ievadot transportlīdzekļa identifikācijas numuru (VIN), var uzzināt, vai transportlīdzeklis ir iepriekš cietis avārijā, vai tam ir kādas pamatproblēmas, no kurienes tas ticis ievests, cik īpašnieku ir bijis konkrētajam spēkratam un vai odometrā norādītais nobraukums atbilst patiesībai. Ikkatram, kas ir lietota auto meklējumos, iesakām izmantot šādu iespēju," stāsta apdrošināšanas kompānijas "Gjensidige Latvija" Transportlīdzekļu atlīdzību grupas vadītājs Lauris Zemvalds.

Pievērs uzmanību automašīnas nobraukumam

Automašīnas nobraukums nav tikai skaitlis uz odometra, bet gan arī informācija, kas var padarīt lietota transportlīdzekļa iegādi apzinātāku un drošāku. 10 gadus vecs auto, kam ir liels nobraukums un kas joprojām ir labā stāvoklī, visbiežāk būs daudz uzticamāka izvēle nekā piecus gadus veca spēkrats ar mazāku nobraukumu un sliktākā stāvoklī.

Iepriekš izpētot informāciju par konkrēto transportlīdzekļa modeli, arī iespējams veiksmīgāk novērtēt, cik bieži potenciāli būs nepieciešams remonts. Proti, ja kādam modelim pēc nobrauktiem 100 000 km jāveic bremžu apkope, bet automašīna, ko plānojat iegādāties, ir veikusi 90 000 km garu ceļu, jāņem vērā, ka drīzumā gaidāms servisa apciemojums un potenciāli arī detaļu maiņa. Tas attiecināms arī uz citām auto detaļām.

Izpēti informāciju par automašīnas modeli un marku

Katrs no mums vēlētos sev jaudīgu luksusa klases auto ar ādas salonu un elegantu virsbūvi. Taču izsmalcināts izskats un lieli zirgspēki var nozīmēt dārgas rezerves daļas, remontu un apkopi. Uzturēt, piemēram, luksusa klases markas automašīnu ilgtermiņā var izvērsties krietni dārgāk nekā, piemēram, ekonomiskās klases automašīnu.

Tāpēc vērtīgi ir akli neļauties kārdinājumam un pirms transportlīdzekļa iegādes izpētīt pieejamo informāciju par automobiļa detaļu, remonta un uzturēšanas izmaksām.

Nepalaid garām!
Uz augšu