Saeimas Sociālo un darba lietu komisija otrdien, 3. oktobrī, pirmajam lasījumam atbalstīja grozījumus, ar kuriem plānots uzlabot pacientu tiesību ievērošanu, informēja Saeimas Preses dienests.
Atbalsta grozījumus pacientu tiesību ievērošanas uzlabošanai
Likumā plānots nostiprināt ārstniecības iestādes pienākumu nodrošināt nepilngadīgā pacienta likumiskajam pārstāvim pastāvīgu klātbūtni vai atbalsta iespēju ārstniecības laikā. Tāpat plānots noteikt, ka nepilngadīgais pacients būs tiesīgs izvēlēties arī citu personu pastāvīgu klātbūtni, atbalstu ārstniecībai vai informācijas sniegšanas iespēju par viņa veselības stāvokli.
Plānots arī noteikt, ka ārstniecības iestādei nepilngadīgā pacienta ārstniecības laikā ir jānodrošina viņa fiziskā un mentālā labklājība, tiesības uz izglītību, jaunradi un brīvā laika aktivitātēm atbilstoši vecumam tiktāl, ciktāl tas ir iespējams. Tāpat paredzēts, ka ārstniecības iestādei būs jānodrošina nepilngadīgā pacienta tiesības paust viedokli par veselības aprūpi, izteikt ierosinājumus un sūdzības.
Ar grozījumiem iecerēts arī likumā nostiprināt, ka pacientam ir tiesības uz atbalsta personas līdzdalību un klātbūtni ārstniecībā ar nosacījumu, ka tā ārstniecībai netraucē. Pastāv situācijas, kad pacientam ir nepieciešams īpašs fizisks un emocionāls atbalsts, piemēram, uzzinot par smagu vai neārstējamu slimību, atzīmē likumprojekta autori, pamatojot pacienta tiesības ārstniecības laikā iesaistīt savu atbalsta personu.
Lai nodrošinātu iespēju pacientam saņemt savlaicīgu veselības aprūpi apstākļos, kad viņa tuvinieki vai persona, kas pārstāv pacientu, nevar pieņemt lēmumu, kā arī nav iespējams sasaukt ārstu konsiliju, lēmumu par pacienta ārstniecību varēs pieņemt ārstējošais ārsts, paredz iecerētie likuma grozījumi.
Grozījumi cita starpā paredz arī likumā nostiprināt, ka pirms plānotu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas uzsākšanas veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējam būs pienākums informēt pacientu par pakalpojumu izmaksām un apmaksas kārtību. Tāpat plānots noteikt, ka ārstniecības iestādes vadītājs ir atbildīgs par informācijas par veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas iespējām un veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas kārtību publiskošanu ārstniecības iestādē. Kā likumprojekta anotācijā atzīmē tā autori, šobrīd pastāv gadījumi, kad pacients par nepieciešamību veikt attiecīgu maksājumu tiek informēts tikai pēc manipulācijas, tādējādi radot situāciju, kurā viņš var nebūt spējīgs norēķināties par saņemtajiem pakalpojumiem.
Lai grozījumi Pacientu tiesību likumā stātos spēkā, par tiem vēl trīs lasījumos jālemj Saeimai.