Ņemot vērā, ka gada nogalē pieaug pasta sūtījumu apjomi, kā arī pārrobežu pasta sūtījuma nosūtīšanā var būt iesaistīti vairāki pasta komersanti, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) aicina neatlikt pasta sūtījumu veikšanu svētku laikā uz pēdējo brīdi.
SPRK jau aicina neatlikt Ziemassvētku sūtījumu veikšanu uz pēdējo brīdi
Komisija arī aicina rēķināties, ka lielā pieprasījuma dēļ tirgotāji var sagatavot sūtījumu daudz ilgāk nekā ikdienā.
SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktors Ivars Tauniņš atzīmē, ka,
plānojot veikt pasta sūtījumu, jāņem vērā, ka, strauji pieaugot pasta sūtījuma apjomiem gada nogalē, sūtījumu piegāde var būt pat divreiz ilgāka.
"Tāpat sūtījums var aizkavēties arī citu iemeslu dēļ. Piemēram, lielā pieprasījuma dēļ izraudzītais interneta preču veikals iegādātās preces iepakos ilgāk, tāpat sūtījuma saņemšanu apgrūtinās neprecīzi norādīts adresāts, neatbilstošs iepakojums, aizdomas par sūtījumā esošu priekšmetu no aizliegto lietu saraksta, u.c., kā arī dažādu attiecīgā pasta komersanta norāžu un noteikumu neievērošana," klāsta Tauniņš, aicinot ne tikai izvēlēties piemērotāko sūtīšanas laiku, bet arī rūpīgi iepazīties ar konkrētā pasta komersanta nosacījumiem.
Pasta sūtījumu piegādes ilgums standarta gadījumos iekšzemē (Latvijas teritorijā) vēstulēm ir viena darba diena, bet pakām – četras darba dienas. Tāpēc, ja šogad gada nogalē vēlies iepriecināt tuvinieku vai draugu, nosūtot ar roku rakstītu Ziemassvētku apsveikumu, SPRK aicina to darīt to laicīgi.
Turklāt starptautisko sūtījumu gadījumā (atkarībā no atrašanās vietas) jāņem vērā, ka piegādes laiks būs vēl garāks. Piemēram, ja standarta gadījumos Eiropas Savienībā tas ir līdz 10 darba dienām, bet uz ASV, Kanādu vai Austrāliju – 15 līdz 30 darba dienas, svētku laikā sūtījuma piegāde būs ilgāka.
SPRK ieteikumi, lai izvairītos no dažādiem nepatīkamiem pārsteigumiem pasta sūtījumu sūtīšanā/saņemšanā:
- izvēlies sev piemērotāko pasta sūtījuma sūtīšanas/saņemšanas veidu;
- rūpīgi iepazīsties ar konkrētā pasta operatora nosacījumiem (piegādes laiki, iepakošanas kārtība, aizliegtie priekšmeti, kompensācijas, iespēja apdrošināt sūtījumu u.c.);
- pārdomāti un atbilstoši iesaiņo/iepako sūtījumu (iepazīsties ar konkrētā pasta operatora iepakošanas nosacījumiem);
- atbilstoši iesaiņo/iepako arī kurjeram nododamo sūtījumu;
- pēc iespējas nemaini sūtījuma saņemšanas datumu un vietu;
- izvērtē nepieciešamību apdrošināt pasta sūtījumu;
- lai mainītu pasta sūtījuma piegādes adresi, pie komersanta vērsies savlaicīgi;
- laicīgi izņem sūtījumu pasta pakalpojuma sniegšanas vietā vai pakomātā/paku skapī;
- seko līdzi piegādes laikam, lai sūtījumu būtu iespēja saņemt norādītajā vietā un laikā;
- piegādes brīdī vizuāli novērtē sūtījumu (ja tas tiek izsniegts pret parakstu), lai konstatētu, vai tas no ārpuses nav bojāts. Ja atsakies sūtījumu saņemt, neparaksties, kurjeram/pasta komersantam tādā gadījumā pavadzīmē jāatzīmē neizsniegšanas iemesls;
- rēķinies ar to, ka muitā starptautisko pasta sūtījumu var atvērt un pārbaudīt, tā rezultātā būtiski aizkavējot piegādi;
- pārliecinies vai attiecīgās valsts likumdošana atļauj nosūtīt konkrētu priekšmetu;
- ja neizdodas atrisināt domstarpības ar Latvijā reģistrētu pasta komersantu, ar oficiālu iesniegumu vērsies SPRK!
Komisija paskaidro, ka pasta nozarē SPRK kvalitātes prasības un tarifus apstiprina tikai universālā pasta pakalpojuma sniedzējam, kas šobrīd ir VAS "Latvijas Pasts", tomēr, ja kāds no pasta komersantiem sūtījumu ir sabojājis, nozaudējis vai kā citādi pārkāpis pasta nozares normatīvos aktus, tādā gadījumā tam jāmaksā kompensācija atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.227 "Noteikumi par kārtību, kādā pasta komersants izmaksā atlīdzību par iekšzemes pasta sūtījumu nozaudēšanu, to satura bojājumu vai iztrūkumu".
Gadījumos, kad saņemtā atbilde no pasta komersanta neapmierina, tad ar normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā parakstītu sūdzību, pievienojot saraksti ar pasta komersantu, var vērsties SPRK.
Vienlaikus komisija atgādina, ka ne visas preces drīkst sūtīt pa pastu.
Pasta sūtījumos ir aizliegts pārsūtīt:
1) narkotiskās vai psihotropās vielas, šo vielu izgatavošanai paredzētos izejmateriālus (prekursorus), jaunas psihoaktīvas vielas vai tās saturošus izstrādājumus;
2) pornogrāfiska vai erotiska rakstura materiālus, kuros aprakstīta vai attēlota bērnu seksuāla izmantošana (bērnu pornogrāfija), cilvēku seksuālas darbības ar dzīvniekiem, nekrofilija vai pornogrāfiska rakstura vardarbība;
3) priekšmetus vai vielas, kuru ievešana vai apgrozība saņemšanas valstīs ir aizliegta;
4) priekšmetus vai vielas, kuru izvešana no Latvijas Republikas vai apgrozība Latvijas Republikā ir aizliegta;
5) priekšmetus vai vielas, kas savas dabas vai iesaiņojuma dēļ var nosmērēt vai sabojāt citus pasta sūtījumus vai pasta iekārtas;
6) vēstuļu korespondences sūtījumus, kuros pārsūta rakstveida paziņojumus vai dokumentus ar kārtējās un privātās sarakstes pazīmēm, kas liecina, ka ar šiem vēstuļu korespondences sūtījumiem apmainās personas, kuras uz sūtījuma nav norādītas kā sūtītājs un adresāts;
7) sprāgstošas, viegli uzliesmojošas, radioaktīvas, ātrbojīgas bioloģiskas vielas un infekciozas vielas;
8) naudu, monētas, banknotes un jebkura veida vērtspapīrus (čekus);
9) priekšmetus un vielas, kuru pārsūtīšanas (pārvadāšanas) aizliegums noteikts normatīvajos aktos medicīnas vai transporta (aviācijas) jomā;
10) pasta sūtījumos aizliegts pārsūtīt dzīvniekus.
Izņēmumi aizliegumiem attiecībā uz pasta sūtījumu saturu:
1) drīkst pārsūtīt priekšmetus vai vielas, ja ir ievēroti izņēmumi, kas paredzēti normatīvajos aktos medicīnas vai transporta (aviācijas) jomā;
2) naudu, monētas un banknotes, jebkura veida vērtspapīrus (čekus), dārgmetālus, dārglietas un juvelierizstrādājumus drīkst pārsūtīt apdrošinātos pasta sūtījumos;
3) mušas no Drosophilidae dzimtas, kuras cita citai biomedicīniskiem pētījumiem pārsūta oficiāli atzītas organizācijas, zīdtauriņu kāpurus, bites un dēles drīkst pārsūtīt pasta sūtījumos (izņemot apdrošinātos sūtījumus).
Plašāka informācija pieejama šeit: https://www.pasts.lv/lv/privatpersonam/noderigi/aizliegts_sutit/
Pasta pakalpojumi ir regulējami sabiedriskie pakalpojumi, kurus iedala tradicionālajos pasta pakalpojumos, eksprespasta, kurjerpasta un abonēto preses izdevumu piegādes un ar to saistītajos pakalpojumos.
Lai sniegtu pasta pakalpojumus, pasta operatoriem jāreģistrējas SPRK uzturētajā pasta komersantu reģistrā. SPRK datu bāzē šobrīd (uz 30.09.2023.) reģistrēti 60 pasta komersanti. Ar SPRK reģistrētajiem pasta komersantiem var iepazīties SPRK komersantu reģistrā.