Vispirms par mācīšanos mākslīgā intelekta laikmetā. Tradicionāli, domājot par mācīšanos, mēs vienmēr esam respektējuši pretrunu: kvalitāte versus studentu skaits.
Ja tu gribi kvalitāti, tev vajag iespēju ieskatīties studentam acīs, pārvaicāt, atrast to vietu, kur konkrētais students tev vairs nespēj izsekot līdzi, un palīdzēt. Īsi sekot – personalizēt izglītību, jo mēs visi esam atšķirīgi savās kognitīvajās spējās.
Šīs personalizācijas iespējas mākslīgais intelekts mums ar laiku spēs sagādāt ļoti labi, sekojot mūsu reakcijām, atrodot mūsu vājās vietas, palīdzot mums katram izlabot tieši tās kļūdas, kuras liedz virzīties uz priekšu, un tamlīdzīgi. Turklāt tas būs iespējams masveidā. Tā teikt, masveida personalizācija.
Es domāju, ka kopumā tā ir ļoti laba ziņa. Masveidā pieejama personalizēta izglītība vispirms ļautu attīstīties tām sabiedrības grupām un tiem pasaules reģioniem, kuri līdz šim ir tikuši atstāti novārtā. Iedomājieties, ko tas nozīmē: cilvēks, kurš vēlas apgūt kādas specializētas un tautsaimniecībā vajadzīgas zināšanas, var iegūt tieši sev personalizētu studiju programmu! Tādu, kas atbilst viņa kognitīvajām spējām un mācīšanās ritmam. Tas mums liks nopietni pārvērtēt formālās izglītības lomu kopumā: galu galā, personalizēta izglītība (privātskolotāji, semināri mazās grupās un tamlīdzīgi) vēsturiski ir bijusi privilēģija. Pateicoties mākslīgajam intelektam, šādas iespējas lielā mērā tiek demokratizētas.
Ko tas nozīmēs izglītības institūcijām. Vispirms arī šeit mums, klasisko augstskolu cilvēkiem, būtu vērts izvairīties no panikas – tradicionālās skolas un augstskolas kļūs nevajadzīgas, to funkcijas pārņems mākslīgais intelekts, un tamlīdzīgi. Galu galā pavisam nesen mēs piedzīvojām ko līdzīgu, kad parādījās tā sauktie MOOCs. Arī tobrīd daudzi sauca: tūliņ, tūliņ ierastās augstskolas, ierastie kursi un profesori vairs nebūs vajadzīgi. Tomēr tas bija pārspīlēti. Un tomēr, pateicoties mākslīgajam intelektam, augstskolās notiks būtiskas pārmaiņas. Vispirms, tā kā “masu personalizācijas” ietvaros daudzi studentu pārbaudes uzdevumi varēs tikt uzticēti mākslīgajam intelektam, visdrīzāk mainīsies studentu proporcija uz vienu profesoru. Tās tīri mehāniskās pārbaudes funkcijas, kuras šobrīd veic asistenti vai paši skolotāji, noteikti varēs uzticēt kvalificētam virtuālajam asistentam, kurš efektīvi pārbaudīs, vai students ir apguvis attiecīgo vielu.