Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa
Iesūti ziņu!

Kā veicināt bērnos emocionālo inteliģenci? (1)

Raksta foto
Foto: Shutterstock

Runājot par pirmsskolas izglītību un bērnu attīstību bieži tiek dzirdēts jēdziens – holistiska pieeja. Fokusējoties tikai uz akadēmiskajām prasmēm un zināšanām, pastāv risks piemirst svarīgus aspektus, kas ir nepieciešami, lai bērni attīstītos par vispusīgām personībām.

Liene Dumpe
Liene Dumpe Foto: publicitātes

Pirmsskolas “CreaKids” Ķīpsalas filiāles vadītāja Liene Dumpe:

Holistiskā pieeja nozīmē plašāku skatījumu uz bērnu attīstību, iekļaujot arī emocionālo, sociālo, fizisko un radošo pusi. Tas nav tikai izglītības veids - tas ir ceļš, kā veidot ciešas saites ar bērniem un palīdzēt viņiem kļūt par pašapzinīgiem, radošiem un empātiskiem cilvēkiem. Holistiskās pieejas nodrošināšanai ir svarīga arī droša vide, kurā veidot pamatus personības attīstībai.

Bērna vajadzībām atbilstoša pieeja

Viens no holistiskās pieejas pamatprincipiem ir individualitātes respektēšana. Katrs bērns ir unikāls ar savām stiprajām pusēm, interešu loku un attīstības tempu. Bieži vien ģimeņu un draugu lokā apzināti vai neapzināti notiek bērnu salīdzināšana - "mans bērns jau māk sēdēt", "mans bērns jau lasa". Šādas salīdzināšanas rezultātā vecākiem nereti rodas uztraukums, ja viņu bērna attīstība nenotiek tādā pašā tempā, kā citiem vienaudžiem. Katram bērnam ir savs veids un laiks, kādā viņš apgūst noteiktas prasmes vai iemācās jaunas lietas. Svarīgi atcerēties, ka arī bērniem mēdz būt lietas, kas vienkārši nepatīk. Arī mums - pieaugušajiem - ir lietas, kas mums nepatīk, un tās mēs bieži neliekam prioritāšu augšgalā un cenšamies aizstāt ar kaut ko citu. Tas pats attiecas arī uz bērniem - ja darbošanās ar pirkstiņkrāsām rada diskomfortu, kāpēc neizmēģināt darboties ar otām? Bērniem, tāpat kā pieaugušajiem, ir tiesības izvēlēties savu ceļu mācīšanās procesā, un mums ir jāciena viņu personības iezīmes un intereses. Salīdzinājumi reti sniedz ieguvumus, bet sapratne, atbalsts un cieņa pret katru bērnu kā individuālu personību veicina veselīgu attīstību un pašpārliecinātību.

Sabalansētas ikdienas aktivitātes

Holistiskā pieeja paredz, ka ikdienai jābūt sabalansētai, iekļaujot tajā arī fiziskās aktivitātes, tādējādi veicinot arī izpratni par veselīgu dzīvesveidu. Aktīvas spēles un aktivitātes svaigā gaisā ne tikai veicina fizisko attīstību, bet arī palīdz sekmēt koordināciju, prasmi strādāt komandā, nodrošinot veselīgu un līdzsvarotu attīstību. Runājot par aktivitātēm svaigā gaisā, svarīgi atcerēties, ka tās palīdz attīstīt arī pētnieka garu un laikapstākļi tam nav šķērslis. Patiesībā dažādos laikapstākļus varam izmantot savā labā – lietainā dienā mērīt, cik daudz ir nolijis, cik ātri var pielīt pilns trauks u.tml. Protams, holistiskā pieeja nav tikai stāsts par fiziskajām aktivitātēm vai darbošanos dabā – jāatvēl laiks arī mākslas, mūzikas un kustības nodarbībām, kas palīdz bērnam izteikties. Šīs radošās pieredzes veido pozitīvas attiecības ar mākslu un apkārtējo pasauli.

Pirmsskolā ir būtiski organizēt darbu holistiski, nodrošinot, ka mācību process ir savstarpēji integrēts, pieaugušajiem ir vienota pieeja un vienādi noteikumi. Svarīgi ir izvairīties no sadrumstalotības, sekmējot pēc iespējas retāku pedagogu un darbinieku mainību.

Emocionāli inteliģenti bērni – nākotnes sabiedrība

Holistiskā pieeja viennozīmīgi veicina emocionālo inteliģenci. Bērniem tiek mācīts izprast savas emocijas, kā arī saprast un atbalstīt citu cilvēku emocijas. Tikai izprotot, kad un kāpēc otrs ir noskumis, mēs varam sniegt atbalstu un uzmundrinājumu. Šo prasmju attīstīšana palīdz bērniem saprast sevi un citus, uzturēt pozitīvas attiecības un novērst vai atrisināt konfliktus. Holistiskā pieeja veicina bērna kā līdzsvarotas, visaptveroši attīstītas personības izaugsmi. Personības, kas ir gatava uzņemties pasaules izaicinājumus. Ar šādu pieeju mēs ne tikai sagatavojam bērnus nākotnei, bet arī veidojam labāku sabiedrību – ar emocionāli inteliģentiem, radošiem un empātiskiem cilvēkiem.

Holistiskās pieejas mērķis pirmsskolas izglītībā nav tikai noteiktu prasmju un zināšanu apgūšana, primārais uzdevums ir veidot stipras, saprotošas un empātiskas personības, kas spēs radīt pozitīvas pārmaiņas sabiedrībā. Katrs bērns ir kā zieds, par kuru jārūpējas, lai tas uzplauktu. Holistiskā pieeja pirmsskolā ir ne tikai izglītības metode, bet gan dzīvesveids, kas veicina cilvēcību. Tas ir ceļš uz emocionāli bagātu sabiedrību, kurā ikviens ir cienīts un atbalstīts.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu