Vislielākās pārmaiņas iedzīvotāji nākotnē gaida no atkritumu pārstrādes. Šī ir vienīgā nozare, kurai vairākums respondentu visās grupās norāda uz vajadzību mainīties, lai mazinātu tās ietekmi uz klimata pārmaiņām. Tāpat dominē uzskats, ka degvielas piegādātāji un tirgotāji, kā arī automašīnu ražotāji ir jāsauc pie atbildības.
“Valsts esam mēs paši – katrs cilvēks, katra mājsaimniecība. Latvijā jau ir ieviesti atkritumu apsaimniekošanas tarifi, kas tiešā veidā ir vērsti uz to, lai mudinātu šķirot. Proti, šķiroto atkritumu izvešana ir bez maksas.
Tomēr “Eurostat” dati liecina, ka Latvijā atkritumu šķirošana ir zem ES vidējā rādītāja, – ja Eiropā tas ir 49,6%, tad Latvijā – 44,1%. Pašlaik esam starp tām ES valstīm, kurām pastāv risks līdz 2025. gadam nesasniegt noteikto mērķi pārstrādāt vai izmantot atkārtoti 55% mājsaimniecībās radīto atkritumu.
Strādājot nozarē, es pilnīgi droši varu teikt, ka tas, ko kāds izmet, vēl var būt resurss – sākot no burkāna mizas, beidzot ar būvmateriālu pārpalikumiem. Piemēram, pārtikas atlikumus var pārvērst biomasā, no kuras iegūst biogāzi, bet pēc tam – enerģiju. Plastmasu var pārstrādāt un izmantot atkārtoti. Īstenībā pat tam, ko nevar pārstrādāt, var dot citu dzīvi ar atkritumu reģenerācijas tehnoloģijām, nevis noglabāt poligonā,” komentē “CleanR Grupa” valdes loceklis Guntars Levics.
Viņš arī atgādina, ka ES Zaļā kursa mērķi paredz, ka līdz 2035. gadam poligonos drīkstēs noglabāt ne vairāk kā 10% valstī radīto atkritumu, patlaban Latvijas rādītāji ir krietni augstāki.
“Problēma, kura jārisina, pastāv šeit un tagad, tāpēc jāizmanto efektīvākās pieejamās tehnoloģijas, kas ļautu mums kā valstij sasniegt noteiktos mērķus,” piebilst Levics.
Pētījums “Attieksme un gatavība rīkoties klimata pārmaiņu mazināšanai: Latvijas iedzīvotāju segmentācijas analīze” veikts 2023. gada augustā, aptaujājot 3011 Latvijas iedzīvotājus vecuma grupā no 18 līdz 74 gadiem. Tā mērķis - labāk izprast iedzīvotāju attieksmi un gatavību mainīt savu uzvedību, reaģējot uz klimata pārmaiņām. Pētījums sniedz zinātniski pamatotu padziļinātu izpratni par Latvijas iedzīvotāju uzskatiem par klimata pārmaiņām, attieksmi, politikas atbalstu un uzvedību. Aptauju veikusi pētījumu aģentūra “Solid Data”.