Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Kam pievērst uzmanību, pērkot auto no ārzemēm? (1)

Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Scharfsinn/Shutterstock

Mēs arvien izvēlamies iegādāties galvenokārt tikko no ārvalstīm ievestu automašīnu ar "maģisko" nobraukumu līdz 200 000 km un kas nav bijusi iesaistīta ceļu satiksmes negadījumos. Šī, 2023. gada deviņu mēnešu laikā Latvijā ievestas kopumā 32 000 lietotu automašīnu, kas gan ir tikai par 5.84% mazāk, ja salīdzinām ar līdzīgu periodu gadu iepriekš.

Auto pircēji stereotipiski turpina sekot padomam, ka jāpērk tieši melni BMW no Vācijas. Tieši šā zīmola automašīnas joprojām ir pārliecinoši pirmajā vietā - to īpatsvars kopējā no ārvalstīm ievesto automašīnu tirgū veidojot 17,38%. Turklāt šogad pirkto lietoto auto apjoms kāpis par vēl 33,4%.

Taču tendences sāk pamazām mainīties. Ja līdz šim no ārvalstīm ievesto automašīnu pircēju ierasto TOP 3 veidoja BMW, "Volkswagen" un "Audi", tad šogad līderu trio iespraukusies "Volvo" automobiļu marka. Pieprasījums pēc šā zīmola automašīnām gada laikā pieaudzis par 42%, turklāt īpatsvars kopējā tirgū sasniedzis 16,3%, pamatoti "apdraudot" līdera BMW pozīcijas.

Interesanti atzīmēt, ka konkrētu modeļu mērauklā pirmās divas vietas ieņem tieši "Volvo" ar "XC60" (3,6% no visu zīmolu modeļiem) un "V70" (2,82%). Ne velti šie ir arī populārākie modeļi lukturu laupītāju vidū, un tāpēc pēc tiem ir liels pieprasījums melnajā tirgū. BMW 320 modelis ir populārākais no šī zīmola, taču kopējā rangā ir tikai piektais (2,04%) aiz priekšā esošajiem "Volkswagen" modeļiem "Golf" un "Passat".

Trešajā pozīcijā stabili turas "Volkswagen" ar 12,87% īpatsvaru, taču tā popularitāte ir mazliet samazinājusies, jo šogad apgrozījums bijis par 3,8% mazāks nekā līdzīgā periodā pērn. Kāpēc šādas tendences vērojamas, skaidrosim kādā no turpmākajiem rakstiem.

Interesanti pievērst uzmanību arī tam, no kurienes visvairāk ievestas konkrēto zīmolu automašīnas. Redzam, ka absolūtā dominancē joprojām ir Vācija (38,33%). Tomēr mazliet neparasti šķiet tas, ka TOP-3 importēto auto sarakstā ir Nīderlande un Beļģija.

Iespējams, ka tādā veidā pircēji cenšas iegādāties "drošāku" un "izturīgāku automašīnu", ar ko "Volvo" ir vienmēr sevi pozicionējis. Tomēr, kad runa ir par automašīnas iegādi no ārzemēm un bez detalizēti dokumentētas vēstures, rodas būtiski "iegrābšanās" riski. Galu galā mums ir jāuzticas automašīnas pārdevējam vai starpniekam, kurš apskata automašīnu pirms tās iegādes, ja tas vispār notiek. Kaut gan šajā laikmetā iepriekšēja apskate būtu tikai loģiska un apsveicama.

Kā rāda "autoDNA" apkopotā statistika, ir trīs veidu automašīnas, kas tiek iegādātas ārzemēs: tās ir automašīnas pēc ceļu satiksmes negadījumiem, automobilis ar koriģētu odometra rādījumu un vienkārši lietoti auto bez defektiem un ar patiesiem vēstures datiem.

Neskatoties uz to, ko saka automašīnas pārpircējs, pārdevējs vai auto īpašnieks pārdošanas brīdī, mēs esam redzējuši un apkopojuši pietiekami daudz informācijas, lai padalītos ar jums, kam pievērst uzmanību, pērkot auto no ārvalstīm.

Arī ārzemēs automašīnas iekļūst dažādos negadījumos. Pastāv risks, ka tāda ir arī jūsu noskatītā automašīna. Iesakām pievērst īpašu uzmanību šādām svarīgām detaļām.

Negadījumos fiksētās bojājumu zonas:

  • priekšpuse (47%);
  • priekšpuses labais, kreisais spārns (10%);
  • priekšpuses stūri/lukturi (3%);
  • automašīnas labais sāns (5%);
  • automašīnas kreisais sāns (6%);
  • automašīnas aizmugure (13%).

Tikai 2% gadījumu tiek nodarīts zaudējums vairāk nekā vienai automašīnas zonai.

Lūk, mūsu sīkāk dokumentētie fiksētie zaudējumi un to sadalījums:

  • 35.25% ārējie virsbūves elementi;
  • 16.52% ārējās gaismas;
  • 12.64% virsbūves konstrukcijas elementi;
  • 9.49% automašīnas logi;
  • 6.26% priekšējā balstiekārta;
  • 4.48% dzesēšanas un gaisa kondicionēšanas sistēma;
  • 3.92% polsterējums;
  • 3.22% stūres sistēma;
  • 3.03% pasīvās drošības sistēmas;
  • 2.09% dzinēja stiprinājumi;
  • 0.99% transmisija un piedziņas sistēma;
  • 0.94% aktīvās drošības sistēma;
  • 0.77% bremzēšanas sistēma.

Iegādājoties lietotu automašīnu no ārzemēm, jāņem vērā braukšanas kultūra un paradumi. Nevar pieņemt, ka, piemēram, Itālijā pret automašīnu izturēsies tikpat saudzīgi kā mēs paši. Tur buktes vai skrāpējumi automašīnas virsbūvē ir norma un ikdiena.

Mēs dzīvojam dinamiskā vidē, kur ik pa laikam notiek lielākas vai mazākas sadursmes, tādēļ pieņemt, ka lietota automašīna pērkama tikai bez fiksētiem negadījumiem, ir muļķīgi.

Galvenais, jāuzmanās no ārzemēs pilnīgi norakstītiem transportlīdzekļiem, kurus apdrošināšanas kompānijas aizliegušas atkārtoti reģistrēt bez sertificētas atjaunošanas. Protams, daudziem izdevīgāk ir automašīnu norakstīt un pārdot izsolēs, un tad tās attiecīgi tiek realizētas kādā citā valstī.

"Diemžēl šādas automašīnas pārsvarā nonāk otrreizējā apritē tieši Austrumeiropas tirgū, precīzāk - Polijā, Lietuvā, Latvijā vai Igaunijā. Tieši tādēļ mums ir jābūt īpaši piesardzīgiem," saka "autoDNA.lv" vadītājs Agris Dulevičs.

"Ja tomēr ir doma iegādāties tieši šādu automašīnu, vispirms noteikti jāpievērš uzmanība visam augstāk minētajam. Proti, noteikti ieteicams veikt detalizētu pārbaudi specializētā servisa centrā. Oficiālās vēstures atskaitēs pilnībā tiek fiksētas negadījumā cietušās automašīnas zonas. Tas palīdzēs skaidri saprast, kam pievērst īpašu uzmanību," norāda Dulevičs.

Uz augšu