Augstskolu uzdevums ir sagatavot studentus mākslīgā intelekta revolūcijai (1)

Artūrs Zeps
, Rīgas Tehniskās universitātes prorektors, profesors
Foto: RTU arhīvs

Piektdien, 13.oktobrī, TVNET tiešraidē notiks konference par mākslīgā intelekta lomu augstākajā izglītībā. Kā mākslīgais intelekts (MI) veicinās izglītības modeļa maiņu?

Pirmkārt, tehnoloģiskā attīstība (tai skaitā mākslīgā intelekta ienākšana mūsu ikdienā) ir neizbēgama. Lai nodrošinātu, ka tā ir ieguvums sabiedrībai un izglītības nozarei, mums jābeidz baidīties no šīs tehnoloģijas un tā vietā rūpīgi jādomā, kā tās vislabāk izmantot.

Otrkārt, ir pienācis laiks godīgi pateikt, ka izglītības modelis, kas dominē joprojām visā pasaulē, ir novecojis un ir būtiski pielāgojams jaunajam MI laikmetam. MI skaidri parāda, ka ar tradicionālo lekciju un eksāmenu modeli vien nākotnē nevarēs nodrošināt efektīvu studiju procesu. Jaunais, uz prasmēm balstītais un ar mūsdienu tehnoloģiskiem risinājumiem papildinātais izglītības modelis ir labāk piemērots MI laikmetam nekā tradicionālie modeļi, jo tas sniedz lielākas konkurētspējas priekšrocības studentiem, kā arī attīsta prasmes, kuras mašīnmācīšanās tehnoloģijas vienas pašas nespēj nodrošināt.

Jau tagad zināms, ka nākamo 10 gadu laikā MI tehnoloģija pārveidos vairāk nekā 1 miljardu darbavietu. Augstskolām ir jāsagatavo studenti šai revolūcijai. Dialogs par nākotnes profesijām un izglītības nākotni jau ilgu laiku ir akcentējis, cik svarīgi ir attīstīt prasmes un vērtības, kas ir unikāli cilvēciskas un kuras mazāk iespējams aizstāt ar tehnoloģijām. Kā piemēram - ChatGPT izaugsme to tikai apliecina. Lielākā daļa skolēnu un skolotāju ir vienisprātis, ka ChatGPT ir tikai vēl viens piemērs tam, kāpēc mūsdienu pasaulē mēs nevaram turpināt mācīties pa vecam.

Jo mazāk skolēniem ir nepieciešami pedagogi kā galvenais zināšanu avots, jo vairāk pedagogi var koncentrēties uz spēju veidot, vadīt, kritiski novērtēt mācīšanos un palīdzēt skolēniem iegūt prasmes, kas ir daudz svarīgākas par informācijas iegaumēšanu. Tehnoloģijas var palīdzēt skolotājiem pārvietot 20–30% no sava darbalaika uz aktivitātēm, kas atbalsta skolēnu mācīšanos, t.sk. adaptīvo mācīšanos (adaptive learning). Jau šobrīd MI sistēmas maina izglītības pasauli, attīstot jaunus veidus mācību un studiju materiāla apguvei - (kā piem. diferencētas instrukcijas; viedās mācību grāmatas; automatizētas novērtēšanas sistēmas; adaptīvā mācīšanās u.c.).

Treškārt, universitātēs jaunu lomu zināšanu nodrošināšanā sabiedrībai ieņem mūžizglītības loma. Augstskolām tas nozīmē principiālu prioritāšu maiņu. Tā vietā, lai mūžizglītību novirzītu uz savas darbības perifēriju, augstākajai izglītībai tā būs jāizvirza savas misijas priekšgalā, apkalpojot dažādu zināšanu līmeņa izglītojamos ar pielāgotām programmām, kas pielāgotas mainīgajām profesionālajām vajadzībām.

Saskaņā ar Pasaules ekonomikas foruma 2023. gada Future of Jobs ziņojumu nākamajos piecos gados izmaiņas skars 44% prasmju, kas nepieciešamas darba tirgū. Rezultātā darba pasaulē, kurā notiek būtiskas pārmaiņas, pieaug pieprasījums pēc karjeras konsultantiem, un MI šeit būs sava loma. Lai arī MI “karjeras konsultanti” nevar veikt tādas pašas funkcijas kā cilvēks, viņi var demokratizēt apmācību un padarīt to pieejamu plašākai auditorijai. Tāpēc ar MI darbināmi karjeras konsultanti ir šeit uz palikšanu.

Rīgas Tehniskā universitāte kopā ar Rīgas Stradiņa universitāti ir uzņēmušās vadošo lomu, lai attīstītu MI ekosistēmu augstākās izglītības izcilībai. Šajā ekosistēmā ietilpst praktiski katrs augstākās izglītības un zinātnes aspekts. Un jau tagad ir skaidrs, ka sekmīga MI rīku ieviešana un arī jaunā laikmeta domāšana ir iespējama tikai sadarbojoties.

Kā prorektors, no vadības tiltiņa raugoties, es ticu, ka pienāks diena, kad man būs vēl viens – specifiskos datos balstīts digitālais asistents, kurš aktuālā laikā man parādīs visus datus, kas apvij un caurvij RTU un visu Latvijas, un pasaules izglītības sistēmu. Kur mēs varam pielīdzināties, mērogoties ar citiem (un paši sevi) dinamiskā perspektīvā – un saprast, kur jāsaliek pareizie uzsvari. Izglītībai un zinātnei jābūt kā kuģim, kas vadās pēc mūsdienīgām navigācijas sistēmām. MI iespējas piedāvā arī daudz efektīvāku pārvaldību, un Latvijas gadījumā šīs tehnoloģijas uzskatāmas par unikālu papildu resursu izrāvienam augstākajā izglītībā.

Konferences programma https://www.rsu.lv/aktualitates/piedalies-konference-par-maksligo-intelektu-augstakaja-izglitiba-zinatne-un-parvalde

Konferences iniciators Ivars Ījabs, Renew Europe grupa. Konference notiek ar Latvijas Mobilā Telefona atbalstu, tās līdzorganizētāji ir Rīgas Stradiņa universitāte un Rīgas Tehniskā universitāte, atbalstītāji – Draugiem Group Mentoru Klubs, KPMG Lighthouse. Informatīvais partneris – TVNET

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu