Kravas automašīnas dara lielu un noderīgu darbu. Taču tās ir lielas, smagas un potenciāli bīstamas, ja nav tehniskā kārtībā. Un par to atbildīgs kravas sastāva šoferis. Kopā ar "Scania" apmācību meistaru Gintu Vārtukapteini uzzināsim, kas ietilpst kravas automašīnu ikdienas apkopēs.
Noskaties ⟩ 15 minūšu jautājums. Kravas auto ikdienas apkope, kas vitāli svarīga drošībai (1)
Jau CSN minēti 9 pienākumi, kas jāizpilda šoferim. Kravas automašīnas ikdienas pārbaude iekļauta šofera darba laikā, ievadot tahogrāfā "citi darbi". Tiem būtu jāaizņem vismaz 10 līdz 15 minūtes. Pirmā lietas kas jāpārbauda vai darbojas bremzes. Nākamā lieta vai no bremžu sistēmas nenotiek noplūdes. Jāpārbauda, vai nekrājas mitrums gaisa resīveros Ja mitrums krājas, tad jāpārbauda vai darbojas sausinātājs.
Nākamais svarīgākais darbs riepu stāvoklis un spiediens. Reizē ar riepām jāpārbauda arī diski un skrūves. Reizi sezonā notiek pārbaude par protektora dziļumu. Atļautais dziļums vasarā ir 1,6 mm, bet ziemā 2 mm.
Lai gan ziemā minimālais protektora dziļums ir mazāks nekā vieglajiem auto, ieteicamais atlikums ir vismaz 5 mm. Lai gan Latvijā regulāri notiek kravas automašīnu pārbaudes uz ceļiem, sodi ir maigāki nekā Skandināvijā. Pārbaudīsim arī sakabes ierīci.
To gan ir vērts darīt tad, kad t.s. "galvai" piekabināta puspiekabe, un pilnīgi noteikti no rīta stāvvietā. Pirms doties ceļā, jāpārbauda arī apgaismes ierīces. "Scania" automašīnām to izdarīt ērtāk, jo uz pults ir īpaša poga. Nospiežot to, sākas gaismu tests. Atverot priekšējo pārsegu, var ātri un ērti pārbaudīt darba šķidrumu līmeņus.
No kabīnes savukārt var pārbaudīt dzinēja eļļas līmeni. Kāds iebildīs, ka kravas mašīna jau nav lidmašīna, un rutīnas pārbaudi varētu saīsināt vai pat izlaist. Ārvalstīs uz to skatās citādi. "Scania" instruktora ieskatā ikdienas apkopju veikšana būtu jāiekļauj šoferu apmācībā.