Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Kam jāpievērš uzmanība, dodoties testa braucienā ar jaunu vai mazlietotu auto? (1)

Ilustratīvs foto.
Ilustratīvs foto. Foto: Publicitātes foto

Testa brauciens var būt mulsinošs brīdis, jo autovadītājam jāpieņem nozīmīgs lēmums par spēkrata iegādi. Vienlaikus jāapsver daudzi jautājumi, taču kā pieņemt objektīvu, izsvērtu izvēli, lai to nenāktos nožēlot? Lai arī jebkura auto izvēle sākas ar tā vizuālu novērtējumu, auto dīlera "Moller Auto" eksperti ir apkopojuši vairākus praktiskus ieteikumus, kas testa brauciena laikā palīdzēs neapjukt un pieņemt gala lēmumu.

Dodoties testa braucienā, "vīru nevar vērtēt tikai pēc cepures"

Nenoliedzami, pirmais iespaids par automašīnu rodas, to ieraugot, vērtējot krāsu, virsbūves dizainu, taču bieži vien aizmirstot, ka automašīnas izskats nebūs tas, kas risinās autobraucēja ikdienas vajadzību praktisko pusi.

Reizēm salona krāsa vai bagāžnieka ietilpība var būt izšķiroši. Proti, lai arī ārēji automašīna var atbilst pircēja gaumei, noteikti jāizpēta arī auto salons, tā ietilpība, tajā integrētās detaļas un to atbilstība individuālajām ikdienas vajadzībām. Viens no kvalitātes rādītājiem auto salonam ir paklāji, proti, ja tie slikti pieguļ salona izliekumam nelāgi smako, tie noteikti nav ražotāja oriģinālie paklāji, bet gan lēts pakaļdarinājums.

Testa brauciena laikā noteikti vērts pārbaudīt, piemēram, vadītāja sēdekļa komfortu un regulējamību, vadības paneļa izvietojuma piemērotību un ērtību, stūres un spoguļu regulējamību u.tml. Jāpārbauda pat klimata kontroles darbība, pavērojot, cik ātri tā silda vai atvēsina gaisu automašīnā. Tāpat svarīgi godīgi sev atbildēt uz jautājumu, vai gaišas krāsas salonu spēsiet uzturēt ilgtermiņā?

Uzmanība jāvelta arī bagāžnieka apskatei, piemēram, izvērtējot, vai bagāžniekam nepieciešama automātiskā un tā dēvētā brīvroku atvēršanas sistēma, ko īpaši iecienījuši ģimenes cilvēki ar bērniem. Ja ikdienā nepieciešams ietilpīgs bagāžas nodalījums, eksperti aicina to arī pārbaudīt, uz testa braucienu paņemot līdzi bērnu sēdeklīšus, ratus, slēpes un citus priekšmetus, kurus plānots pārvadāt, lai pārliecinātos, ka vietas pietiks visām vajadzībām.

Eksperti stāsta, ka patiesība ļoti bieži slēpjas detaļās, īpaši, kad runa ir par lietotas automašīnas iegādi, tāpēc svarīgi pievērst uzmanību auto plastmasas detaļām un to kvalitātei. Par to, kādā stāvoklī ir automašīna, vēstīs arī detaļu montāžas kvalitāte, piemēram, tas, cik precīzi auto detaļas ir samontētas, vai attālumi starp tām ir vienādi un vai to līnijas ir līdzenas u.tml. Viens no veidiem, kā pārbaudīt auto detaļu un to montāžas kvalitāti, ir vienkārša elkoņbalsta stabilitātes pārbaude, to pakustinot no labās uz kreiso pusi. Ja tas kaut nedaudz izkustas no vietas, visticamāk, arī citas auto detaļas būs nekvalitatīvi piemontētas.

Par auto spējām un stūres vadāmību jāpārliecinās uz ceļiem ar dažādiem segumiem un pagriezieniem

Kā norāda eksperti, brauciens apkārt kvartālam vai turpat netālu no dīlera atrašanās vietas nav pilnvērtīgs testa brauciens. Lai pārliecinātos par auto spējām, vislabāk plānot testa braucienu pa ceļiem ar dažādiem segumiem, iekļaujot maršrutā asfaltētus lielceļus, kā arī ceļus, kurus klāj, piemēram, šķembas, bruģis u.tml.

Tāpat automašīnas vadāmību, stūres darbību un manevrēšanas spējas palīdzēs novērtēt brauciens, kurā iekļauti ceļi ar vairākiem pagriezieniem, apļveida krustojumiem, pauguriem u.tml. Lai arī šķiet, ka tik daudzveidīgs maršruts būtu jāveic, iegādājoties tieši mazlietotu auto, kura spējām ir jānotic vairāk, nevajadzētu izvairīties to darīt arī testa braucienos ar jaunu auto. Šajā ziņā ar automašīnu ir tāpat kā ar mājokļa iegādi – jo vairāk to izpētīsiet un rūpīgāk pārliecināsieties, vai tā tiešām atbilst visām ikdienas vajadzībām, jo lielāka iespējamība, ka konkrētā spēkrata iegāde pēc laika neradīs pārdomas.

Tiesa, lai arī testa brauciena laikā ir liela vēlēšanās pārbaudīt auto spējas, traucoties lielā ātrumā, nevar aizmirst, ka jebkurš izbrauciens ar auto neatceļ ceļu satiksmes noteikumu un drošības pasākumu ievērošanu uz ceļa.

Vienmēr jāizmanto visas autovadītāja palīgsistēmu iespējas

Mūsdienās gan jaunas, gan mazlietotas automašīnas ir aprīkotas dažādām autovadītāja palīgsistēmām. Klasiskākās no tām ir, piemēram, navigācija, kruīza kontrole, sensori, kas atvieglo automašīnas novietošanu stāvvietā u.tml. Tikmēr modernākos modeļos būs sistēmas, kas ļauj automašīnai novietoties stāvvietā autonomi, notur automašīnu ceļa līnijās, atpazīst ceļa zīmes un kontrolē auto braukšanas ātrumu atbilstoši tām, veic bremzēšanu automātiski vai nosaka objektu atrašanos aklajā zonā u.tml.

Kā stāsta "Moller Auto" eksperti, pirms došanās testa braucienā ir svarīgi jau iepriekš uzzināt, ar kādām sistēmām aprīkots kārotais spēkrats, jo tas palīdzēs arī laikus plānot, kuras no sistēmām izmantot dažādos testa brauciena ceļa posmos. Noderīga būs arī informācija par to, kā šīs sistēmas automašīnā ieslēgt un izslēgt. Haotiska dažādu auto funkciju izmēģināšana uz ceļa neradīs pilnvērtīgu priekšstatu par to iespējām, turklāt vēl padarīs pašu braucienu nebaudāmu. Jo vairāk autovadītājs būs sagatavojies, jo harmoniskāks un noderīgāks būs testa brauciens.

Īpaša uzmanība jāvelta ātrumkārbai, akselerācijai un bremžu sistēmas darbībai

Kā zināms, katrai automašīnai ir savas īpatnības, taču autovadītājs spēj tās sajust vien tad, kad sāk ar šo auto braukt. Tiem, kas aizvien dod priekšroku automašīnām ar mehānisko pārnesumkārbu, noteikti jāpievērš uzmanība sajūga pedāļa darbībai un tam, cik ērti un precīzi iespējams veikt ātrumu pārslēgšanu. Galu galā pat pieredzējis autovadītājs ilgtermiņā jutīsies neērti savā automašīnā, ja nespēs pierast pie konkrētās automašīnas sajūga pedāļa un regulāri kļūdīsies pārnesumu pārslēgšanā.

Akselerācija jeb paātrinājums nosaka to, cik ilgā laikā auto spēs no 0 km/h sasniegt braukšanas ātrumu 100 km/h. Lai gan starpība, cik ātri paātrinājumu veic viens vai otrs auto modelis, var būt tikai dažas sekundes, autobraucējs, kurš iepriekš pieradis pie 11 sekunžu akselerācijas ātruma, noteikti jutīs atšķirību, ja jaunais auto paātrināsies 7 sekundēs. Tāpēc testa brauciena laikā eksperti iesaka uzdot sev jautājumu, vai kārotais auto nav “par lēnu” vai, gluži pretēji, “par ātru” personīgajām auto vadīšanas prasmēm. Šajā ziņā jāatceras, ka drošība vienmēr ir prioritāte.

Efektīvas bremzes ir būtiskākais auto drošības aspekts. Tomēr arī tās katrai automašīnai nedaudz atšķiras, un runa ir tieši par atšķirībām, kuras spējam noteikt tikai sajūtu līmenī. Dodoties testa braucienā, autovadītājam jāatbild pašam sev, vai, automašīnai bremzējot, viņš jūtas droši par bremžu sistēmas darbību; vai auto spēj ātri nobremzēt; vai bremžu pedālis šķiet viegli nospiežams u.tml. Tas dos papildu pārliecību par savu un pasažieru drošību, ja beigu beigās izlemsiet pirkt šo auto.

Arī auto novietošana stāvvietā ļaus sajust gabarītus

Auto gabarītus noteikti var "sajust", braucot pa šauriem ceļiem, sevišķi, ja vēl ceļa pusēs stāvēšanai novietotas citas automašīnas. Ja plānots iegādāties automašīnu, kas izmēru ziņā ļoti atšķiras no iepriekšējā spēkrata, jābūt ļoti pārliecinātam par savām pielāgošanās spējām. Tas īpaši attiecas uz autovadītājiem, kuri no mazāka spēkrata plāno pāriet uz lielāku automašīnu. Ne velti "Moller Auto" eksperti testa braucienu laikā rekomendē ne vien izbraukt pa šaurām ielām, bet arī novietot automašīnu stāvvietā, tā pārdomājot, vai gabarītos liela automašīna tomēr nebūs pārsteidzīga izvēle. Tikmēr kāds nonāks pie pretēja secinājuma.

Uz augšu