Latvija nebūt nav vienīgā valsts, kas uzliek par pienākumu lietot ziemas riepas. Vairumā Eiropas valstu, galvenokārt Eiropas centrālajā daļā un ziemeļos, prasība lietot ziemas riepas ir obligāta. Tāpēc, dodoties uz ārzemēm ar automašīnu, būtu vēlams painteresēties par ceļu satiksmes noteikumu prasībām valstīs, kuras plānots apmeklēt. Obligātie ziemas riepu lietošanas termiņi kaimiņu valstīs ir atšķirīgi. Tāpat ir valstis, kur aizliegtas riepas ar radzēm, bet ir arī tādi reģioni, kur radžu un pat ķēžu lietošana ir obligāta.
No savām kļūdām nemācāmies
Iepazīstoties ar novērojumu vēsturi Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra mājaslapā, var secināt, ka gaisa temperatūra, kas rada ledus veidošanos jau novembrī, nebūt nav retums. Pēdējo četru gadu laikā novembra otrajā pusē Rīgas novērojumu stacijā Teikā vienmēr ir novērotas par nulli zemākas gaisa temperatūras. Tas nozīmē arī bīstamus braukšanas apstākļus.
"Vērtējot iepriekšējo gadu pieredzi, nav pamata teikt, ka ziema mūs kaut kā pārsteidz ar savu ierašanos. Diemžēl paši vien esam vainīgi, ja nemācāmies no savām kļūdām. Ja aicinājumi savlaicīgi aprīkot auto ar ziemas riepām nesniedz vēlamo rezultātu, iespējams, likumdošanas norma ir jāpārskata un jānosaka obligāta ziemas riepu lietošana jau no 15. novembra," spriež BALTA eksperts.
Lai pirmais sniegs raisītu prieku, nevis bažas par ceļu satiksmes drošību, BALTA atgādina, kāpēc ziemas riepas ir vērts uzlikt jau savlaicīgi.
- Rudenī uz ceļa nereti ir peļķes, bet ziemas riepām ir rupjāks protektors, kas palīdz novērst akvaplanēšanu, t. i., situāciju, kad starp riepu un asfaltu ir ūdens slānis, un saķere līdz ar to samazinās vairākas reizes.
- Vasaras riepām ir cietāks gumijas sastāvs, kas aukstā laikā kļūst vēl cietāks, samazinot riepas saķeri ar ceļu.
- Tiem, kas atliek riepu maiņu uz pēdējo brīdi, visticamāk, nāksies gaidīt rindā vairākas stundas.