Vai pedagoģiju var studēt jebkurš vidusskolas absolvents?
Noteikti gribam kliedēt stereotipu, kas nereti izskan sabiedrībā, ka pedagoģiju iet studēt visi tie, kas citur nevar iestāties. Mums, LU, ir ļoti augstas prasības tiem, kas vēlas kļūt par skolotājiem – ja vēlies būt, piemēram, matemātikas skolotājs, tev jābūt ļoti augstiem eksāmenu rezultātiem matemātikā.
To, ka tie nav tukši vārdi, apliecina mūsu šogad uzņemto studentu centralizēto eksāmenu rezultāti. Vidusskolu absolventiem, kuri vēlas kļūt par matemātikas skolotājiem, vidējais (!) matemātikas eksāmena rezultāts ir 67,36%. Angļu valodas skolotāju, topošo, vidū centralizētā eksāmena angļu valodā vidējais vērtējums – 78,69%, latviešu valodas un literatūras skolotājiem vidējais vērtējums latviešu valodas eksāmenā – 68,54%. Gan latviešu valodā gan matemātikā vidējais vērtējums pedagoģijas programmu studentiem ir augstāks, nekā visiem šā gada LU reflektantiem kopā.
Matemātikas eksāmenu rezultāts topošajiem matemātikas skolotājiem ir 4. augstākais starp visu LU studiju programmu reflektantiem, augstāks tas ir tikai matemātikas, matemātikas statistikas un bioloģijas studiju programmu reflektantiem.
LU ir vairāk nekā 150 studiju programmas, visās uzņemšanas procesā tiek vērtēts arī matemātikas eksāmena rezultāts un, kā zināms, minimālais vērtējums, ar kādu vispār var pieteikties studijām jebkurā Latvijas augstskolā, pašlaik ir 10%.
Vai šie skaitļi rāda, ka pedagoģiju, īpaši LU, nāk studēt “tie, kas citur netiek”? Gluži otrādi – studēt pedagoģiju izvēlas motivēti un zinoši jaunieši, kas mērķtiecīgi jau vidusskolas laikā gatavojas studijām un pievērš uzmanību tiem mācību priekšmetiem, kas viņiem būs svarīgi studiju procesā.
skolotājs ir viena no svarīgākajām profesijām, ko nevar aizvietot. Bez labiem un iedvesmojošiem skolotājiem mums nebūs talantīgu profesionāļu citās jomās, jo skolotājs rada aizrautību mācīšanās procesā.
Mums visiem, sabiedrībai ir jābeidz uzskatīt, ka izvēle kļūt par skolotāju ir dīvaina. Es aicinātu vairāk domāt ne tikai par to, ko mēs sagaidām no skolotāja, bet arī kā mēs varam atbalstīt skolotājus un palīdzēt viņiem darbā ar mūsu bērniem, ar mūsu valsts nākotnes cēlējiem.
Raksts tapis sadarbībā ar Latvijas Universitāti.