Daugavpils šoruden saņem četrus jaunus tramvajus. Tos ražo Čehijā un it kā komplektē Daugavpilī. Vietējie aktīvisti to apšauba, uzskatot, ka caur vietējo lokomotīvju remonta rūpnīcu radīts mākslīgs teju četru miljonu eiro sadārdzinājums. Viens no viņiem par to uzrakstījis iesniegumu Eiropas prokuratūrai, vēsta "Nekā personīga".
Noskaties ⟩ Aktīvisti vēršas Eiropas prokuratūrā par, viņuprāt, krāpniecisko Daugavpils tramvaju iepirkumu (3)
Daugavpilij līdz šī gada beigām pieejams finansējums jaunu tramvaju pirkšanai. Ja sākotnēji pilsēta cerēja, ka varēs atļauties iegādāties sešus, tad šobrīd līgums noslēgts par četriem, un to summa būs 7,4 miljoni eiro.
Ja līdz šī gada beigām pilsēta tramvajus nesaņems un par tiem nesamaksās, tad tai netiks Eiropas nauda.
Iepirkumu "Daugavpils satiksme" izsludināja jau 2021. gada aprīlī. Divi konkursi beidzās bez rezultāta. Trešajā iepirkumā 2022. gada aprīlī bija iesniegts tikai viens piedāvājums - no Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcas jeb DLRR. Citi uzņēmumi atzina, ka izpildes termiņš ir pārāk īss. Taču ar DLRR līgumu arī nenoslēdza.
Pieteikums esot bijis sagatavots nekvalitatīvi, turklāt rūpnīca kā savu partneri bija norādījusi čehu uzņēmumu "Pragoimex", kas nesen Čehijā ierauts korupcijas skandālā. Firmas bijušajam valdes loceklim Jaroslavam Kremenam piespriests cietumsods, trīs miljonu kronu naudas sods un aizliegums vadīt uzņēmumus.
Pagājušā gada jūnijā izsludināja ceturto iepirkumu. Prasībām bija seši dažādi varianti, lai paplašinātu pretendentu loku. Visbūtiskākā bija prasība - ja kāda iemesla dēļ Daugavpils nesaņem tramvajiem paredzēto Eiropas fondu naudu, piegādātājam būs zaudējumi jākompensē.
Uz šādu risku pieteicās tikai DLRR. Partneris joprojām bija čehu "Pragoimex", bet šoreiz tas netraucēja - uzņēmums iesniedza izziņu, ka amatpersonas sodāmība ir dzēsta.
Pieteikumā DLRR rakstīja, ka 50% no visiem darbiem veiks "Pragoimex". Pārējo ražošot pats Daugavpils uzņēmums. Šogad oktobrī tas piegādāja Daugavpils satiksmei pirmo tramvaju.
Pie publikācijām par jaunajiem tramvajiem atrodami arī skeptiski iedzīvotāju komentāri – tie vēsta, ka DLRR nav ne ražošanas, ne komplektācijas līniju.
Jaunie tramvaji pievērsa vietējā transporta entuziasta Kārļa uzmanību. Viņš pamanīja, ka tie vizuāli ir identiski čehu firmas "Pragoimex" ražotajam tramvajam "EVO1".
Čehijā vagoni pārdoti par 900 tūkstošiem eiro - divreiz lētāk nekā paredzēts līgumā ar Daugavpili. Tā par katru tramvaju maksās 1 850 000 eiro.
Daugavpils satiksme apgalvo, ka Latvijā piegādātie tramvaji ir pilnīgi citādāki nekā tie, ko tirgo Čehijā. Tiesa gan, pašā tramvaja korpusā norādītais modelis ir tāds pats - EVO1, arī drošības sertifikāti izdoti Čehijā. Saskaņā ar dokumentiem, Latvijā ražoti sānu paneļi un vēl dažas detaļas.
Prasība strādāt tādā temperatūras amplitūdā nav nekas īpašs - tas ir standarts gan "Rīgas satiksmes", gan citu ziemeļvalstu pilsētu iepirkumos un nesadārdzina tramvaju par miljonu.
Un, ņemot vērā Daugavpils tramvaju mazo izmēru, teju divu miljonu eiro cenu neattaisno nekādi apdares materiāli, uzskata Kārlis. Liepājā nesen iepirktie tramvaji, kas izmēros ir stipri garāki - ar trim sekcijām, katrs izmaksāja pusotru miljonu eiro.
Viņam piekrīt arī Aleksandrs Šumskis, kas aizdomas izklāstījis iesniegumā Eiropas prokuratūrai. Viņš raksta, ka DLRR cehā nav iekārtu, kas būtu nepieciešamas tramvaju ražošanai, un nav radītas 50 jaunas darba vietas, kā vēl nesen apgalvojis Elksniņš.
Mēra uzņemtos kadros, kā arī vietējā laikraksta "Latgales laiks" fotogalerijā, kas pārpublicēta sabiedriskajā medijā, redzams, ka DLRR darbinieki skrūvē sēdekļus un stiprina atsevišķas virsbūves detaļas.
Čehu uzņēmums "Pragoimex" atrakstīja, ka uz visiem mediju jautājumiem atbildēs Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca. Savukārt tā mums interviju atteica, jo projekta vadītājs esot komandējumā.
DLRR īpašnieks ir igauņu uzņēmējs Oļegs Osinovskis. Viņš apsūdzēts bijušā "Latvijas dzelzceļa" vadītāja Uģa Magoņa kukuļošanā. Pirmajā instancē Osinovskis attaisnots, tagad lieta tiek skatīta apelācijas instancē. DLRR padomi vada viņa sieva un uzņēmēja Anastasija Udalova.
Jautājumi, ko potenciālie pretendenti pēdējā - ceturtajā - iepirkumā uzdevuši "Daugavpils satiksmei", liecina, ka ne visiem ražotājiem prasības bijušas izpildāmas. Potenciālie pretendenti lūguši palielināt maksimālo virsbūves garumu, sēdvietu konfigurāciju un citas prasības. Citi lūdza pagarināt pieteikšanās termiņu, jo piedāvājums jāsagatavo latviešu valodā.
Daugavpils satiksmes un DLRR līgums noslēgts par vagonu izgatavošanu un piegādi. Tas, cik liela daļa darbu veikti Daugavpilī, visticamāk neietekmēs Eiropas naudas izmaksu. Daugavpils aktīvisti cer, ka piegādes starpniekus pārbaudīs tiesībsargājošās iestādes.
Daugavpilī skandālu izraisīja arī iepriekšējais tramvaju iepirkums. Tolaik pilsēta caur starpnieku Lietuvā iepirka Krievijas militārā koncerna ražotus tramvajus.