"Arī Latvijas atbildīgajām institūcijām jāpārskata mehānisms sabiedrības, īpaši iedzīvotāju ar zemu izglītības līmeni, izglītošanai par vajadzību iegūt un pilnveidot darba tirgum nepieciešamo izglītību un prasmes un par iespēju iesaistīties mācībās pieaugušajiem," uzver Āboliņa.
VK ieskatā ir jāpanāk, ka mācības ir mērķētas uz darba tirgus vajadzību risināšanu. NVA un VIAA projektos kopā vismaz 44% cilvēku, kas pabeidza mācības no 2019.gada līdz 2022.gada vidum, nav konstatēta ietekme uz nodarbinātību, un, pēc revidentu aplēsēm, šīm mācībām trīs gados izlietoti 12,7 miljoni eiro.
Lai varētu strādāt profesijā, nepieciešama profesionālā kvalifikācija, kuru pieaugušo izglītības projektos var iegūt, pabeidzot profesionālās tālākizglītības programmu, taču tās nevienā projektā nebija pieprasītākās mācības - tās apguva tikai 12% jeb katrs astotais dalībnieks, lai gan tām ir vistiešākā ietekme uz personas nodarbinātību.
Svarīgi, lai darba tirgus vajadzībām atbilstošās izglītības programmas nepaliek tikai "uz papīra", bet tās tiešām īsteno, jo iepriekš lielu daļu no tām faktiski neīstenoja, norāda VK. Lai gan attiecīgajās nozarēs prognozēja strādājošo pieprasījumu, neviena izglītības iestāde nepieteicās tās nodrošināt vai arī nebija pietiekamas atsaucības tās apgūt.
"Lai apstiprinātās izglītības programmas faktiski īstenotu, izglītības iestādes un mācību dalībniekus vajadzētu atlasīt vienā institūcijā. Tas novērstu funkcijas dublēšanos, kā arī ļautu elastīgāk komplektēt mācību grupas, īpaši tādās izglītības programmās, kas nav ļoti pieprasītas," skaidro Āboliņa.
VK norāda, ka salīdzinoši daudz vairāk pieprasītas bija profesionālās pilnveides programmas, taču vairumā gadījumu tās apguva cilvēki jau ar darba tirgus prasībām atbilstošu izglītību, ar zemu izglītību - tikai ap 14%.