Regulāri depozīta sistēmu Latvijā izmanto 80% iedzīvotāju, kas ir par deviņiem procentpunktiem vairāk nekā pērn, liecina SIA "Depozīta sistēmas operators" (DIO) veiktā aptauja.
Aptauja: Četras piektdaļas Latvijas iedzīvotāju depozīta sistēmu izmanto regulāri
Svarīgākais iemesls, kas motivē izmantot depozīta sistēmu, respondentiem arī šogad aptaujā bija norādīta atgūtā depozīta maksa (61%), kam sekoja mazāk atkritumu dabā (52%) un rūpes par vidi (39%).
Aptaujā arī noskaidrots, ka depozīta sistēmu izmanto 94% Latvijas mājsaimniecību.
Savukārt kā biežāko iemeslu, kādēļ mājsaimniecībā neizmanto depozīta sistēmu, respondenti minēja, ka nav vietas, kur uzglabāt tukšos iepakojumus (29%), bet vēl 31% minēja citus iemeslus, tostarp - daļa iepakojumu tiek izmantota saimniecībā vai iepakojums ir bojāts.
Tāpat 68% respondentu pauduši, ka tukšo taru izvēlas nodot līdztekus ar veikala apmeklējumu, bet 22% izvēlas uzkrāt lielāku iepakojumu apjomu un tikai tad to vest uz depozīta punktu.
DIO valdes priekšsēdētājs Miks Stūrītis komentē, ka depozīta sistēmas lietotāju pieaugums norāda uz likumsakarību - jo ilgāk sistēma darbojas un ir pieejama iedzīvotājiem, jo lielākai sabiedrības daļai tā kļūst par pašsaprotamu un regulāru ikdienas paradumu.
Viņš paredz, ka šogad nodoto iepakojumu skats varētu sasniegt 390 miljonus vienību. Pērn tie bija 228 miljoni iepakojumu.
DIO aptauja internetā veikta sadarbībā ar aģentūru "Mozokot" šā gada oktobrī. Pētījuma bāze aizgūta no "Norstat Latvija". Aptaujā piedalījās 1002 iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem.
Jau ziņots, ka Latvijā depozīta sistēma dzērienu iepakojumiem sāka darboties 2022.gada 1.februārī. Valsts vides dienests konkursā dzērienu iepakojumu depozīta sistēmu uz septiņiem gadiem nolēma uzticēt DIO.
DIO pagājušajā gadā, kad Latvijā sāka darboties depozīta sistēma, strādāja ar 18,474 miljonu eiro apgrozījumu un 4,086 miljonu eiro peļņu.
Kompānija reģistrēta 2020.gadā, un tās pamatkapitāls ir 124 500 eiro. Kompānijas īpašnieki ir SIA "Alus un dzērienu iepakojuma savienība" (18,07%), SIA "Coca-Cola HBC Latvia" (18,07%), SIA "Cido grupa" (12,05%), AS "Cēsu alus" (12,05%), AS "PET Baltija" (12,05%), AS "Aldaris" (12,05%), Latvijas Mazumtirgotāju biedrība (9,64%) un Latvijas Alus darītāju savienība (6,02%).