Šodien, 29. novembrī plkst. 20.00 kultūrvietā «Eviart Gallery» Bukultu ielā 7 –k.12, Rīgā notiks Latvijas jauno modes dizaineru konkursa "Modes manifestācija 2023" fināls, kuru tiešraidē Facebook kontā varēs vērot ikviens interesents. Par godalgām konkursā cīnīsies modes dizaina vai modes tehnikas programmu studējošo kolekcijas, sākot no vidējā profesionālā izglītības līmeņa līdz pat maģistra līmenim.
Jauno dizaineru "Modes manifestācijas 2023" fināls
Pirmo reizi konkursā līdz ar Latvijas Mākslas akadēmijas, Rīgas Tehniskās universitātes, Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas, Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskolas un Daugavpils Dizaina un mākslas vidusskolas «Saules skola» studējošo radītajām kolekcijām finālā būs skatāma arī Starptautiskās modes akadēmijas (IFA Paris, International Fashion Academy) studentes veidota kolekcija.
Vidējās profesionālās izglītības kategorijā Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskola tiks pārstāvēta ar divām 3. kursā radītām kolekcijām — Viviānas Staroveckas kolekciju «9,8 m/s» un radošā dueta Akvelīnas Frišmanes un Ģirta Ivčenko kolekciju «de_konstrukcija». Finālā ir tikusi arī Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas absolventes Bernadetas Betas Treijas kolekcija «Atspogulī» un Daugavpils Dizaina un mākslas vidusskolas «Saules skola» absolventes Annas Erdmanes–Hermanes kolekcija «Planemo».
Latvijas Mākslas akadēmija finālā būs pārstāvēta ar četrām kolekcijām, no kurām divas ir bakalaura studiju darbi, kuru autores ir Alise Šutova (kolekcija «Turpinājums») un Madara Indriksone (kolekcija «Iekšējais bērns»), un divas maģistra studiju programmas 1. kursā radītas kolekcijas — Martas Cimdiņas kolekcija «BRAIN FOG» un Zaigas Brutānes kolekcija «Lauztie ziedi». Finālā tikusi Rīgas Tehniskās universitātes dizaina tehnoloģiju institūta bakalaura programmas «Materiālu tehnoloģija un dizains» studentes Viktorijas Stepanjanas (Viktorya Stepanyan) kolekcija «Araksa», kā arī būs skatāma Starptautiskajā modes akadēmijā (IFA Paris- International Fashion Academy) studējošās Megijas Luīzes Pudānes kolekcija «Araneae».
Pieteikumu vērtēšana notiks trīs kategorijās — vidējā izglītība, bakalaura studijas un maģistra studijas — atbilstoši studējošā izglītībai. No kategoriju uzvarētāju vidus tiks nominēts viens Grand Prix ieguvējs. Kategoriju dalījuma mērķis ir izcelt labāko sniegumu katrā izglītības pakāpē, radot godīgu sāncensību konkursantu starpā un iedrošināt dažādu izglītības līmeņu jauniešus nenobīties no dalības konkursā.
Konkursa balvu fonds ietver stipendiju uzvarētājiem 500 eiro apmērā kolekcijas komercializācijai, modes mārketinga un menedžmenta divu nedēļu kursu apmeklējumu Milānas Jaunajā mākslas akadēmijā (NABA, Nuova Accademia di Belle Arti Milano), kā arī publikācijas žurnālā «Lilit LOOK» un citas balvas.
Dalībnieku kolekcijas konkursa finālā vērtēs starptautiska žūrija. Tās priekšsēdētāja — modes žurnāliste un profesore Ļubova Popova (Liubov Popova) no Milānas Jaunās mākslas akadēmijas, kurai ir vairāku desmitu gadu pieredze darbā ar itāļu modes namiem un kura ir modes vēstures grāmatu autore. Tāpat žūrijā būs modes dizainere Baiba Ripa, žurnāla «Lilit LOOK» galvenā redaktore un stila dizainere Kristīne Rudzinska, Anita Dzirne - Irlena, modes produktu noieta veicināšanas ārējos tirgos konsultante un Latvijas modes palātas vadītāja, konkursa kuratore Dita Danosa.
Konkursa finālisti
Viviānas Staroveckas kolekcija «9,8 m/s»
Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskolas 3. kursa darbs
Viviāna kolekcijā centusies parādīt, ka, neskatoties uz informācijas pārsātinājumu mums apkārt, cilvēki var izvairīties no tās negatīvās ietekmes, ja vien spēj būt «gaisīgi», tāpēc tērpi veidoti, radot asociācijas ar plūdumu un lidojumu. Kolekcijai radīts lielformāta apģērbs, kas attēlo informācijas brutālo ietekmi uz cilvēkiem. Tērpu pamatmateriāls ir lietots paraplāna audums, kas iegūts sadarbībā ar Latvijas Aeroklubu. Koptēla aksesuāru izgatavošanai tika izmantota lāzergriešanas tehnika.
Akvelīnas Frišmanes un Ģirta Ivčenko kolekcija «de_konstrukcija»
Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskolas 3. kursa darbs
Kolekcija «de_konstrukcija» balstīta dekonstrukcijas un apokaliptiskās modes subkultūrās, kas reaģē uz pasaulē valdošo situāciju un vienmēr klātesošo apokalipses tuvošanās sajūtu. Kolekcijā abi autori šos iedvesmas avotus interpretējuši konceptuālos apģērbu dizainos, kuros izmantota vegānā āda, džinss, stepējumi, sienamas aizdares, tills, 3D drukātas dizaina detaļas un sietspiedes apdrukas.
Bernadetas Betas Treijas kolekcija «Atspogulī»
Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas kvalifikācijas darbs
Iedvesma kolekcijai rasta sajūtās un pārdomās par pretstatu mijiedarbību vienā veselumā — brīvs un nevaldāms radošums pret tehnisku, zināšanās balstītu, kvalitatīvu izpildījumu. Tērpiem izmantoti dažādi materiāli — kokvilna, lins, zīda organza un jaukta sastāva materiāli. Daļu audumu Bernadeta Beta speciāli krāsoja, lai iegūtu īpašu toni. Kopskats papildināts ar pašdarinātām rotām no neordināriem materiāliem — avīzēm, kartona, PVA līmes, akrila krāsām u.c. — un dizaineres izstrādātām zeķubiksēm, kuru izšūšanai tika izmantoti dažādi diegi un tamborējumi.
Annas Erdmanes–Hermanes kolekcija «Planemo»
Daugavpils Dizaina un mākslas vidusskolas «Saules skola» kvalifikācijas darbs
Planētu masas objekti jeb «planemo» ir debess ķermeņi, līdzīgi planētām, taču bez orbītas un citiem planētas raksturojošiem faktoriem. Kolekcijas vizuālās idejas pamatā ir cilvēki visuma bezgalīgajā telpā. Veidojot kolekciju, Annai bija vēlme atklāt savu iekšējo pasauli, lauzt aizspriedumus un stāstīt par savu esamību bezgalīgajā telpā, izsakoties bez vārdiem. Kolekcijā dominē stepēts audums, apaļas formas, gumijas savilkumi, plāns un caurspīdīgs trikotāžas audums, kā arī spīdīgs audums ar metālisku efektu.
Alises Šutovas kolekcija «Turpinājums»
Latvijas Mākslas akadēmijas modes dizaina apakšnodaļas bakalaura studiju darbs
Kolekcijas mērķis ir rosināt sabiedrībā interesi par leģendām, pasakām un teikām, kas ir būtiskas mūsu intelektuālai izaugsmei, taču mūsdienās strauji zaudē savu popularitāti, dodot priekšroku materiālajai pasaulei. Kolekcijas centrālais elements ir digitālas apdrukas, kas radītas uz digitālām piegrieztnēm. Apdrukās izmantotā tetovējumu tehnika vieno moderno ar zūdošo. Kolekcijā lietotie kaulu elementi uzsver cilvēku un pasaku tēlu tuvo saikni. Tērpos izmantotajiem materiāliem ir raksturīgs komforts, siltums un neburzīgums — īpašības, kas nepieciešamas ikdienā valkājamam apģērbam.
Madaras Indriksones kolekcija «Iekšējais bērns»
Latvijas Mākslas akadēmijas modes dizaina apakšnodaļas bakalaura studiju darbs
Autores nodoms bija radīt sievietei apģērbu, kas raisa valkātājā prieku un atsauc atmiņā bezrūpīgo bērnību, modinot mūsu «iekšējo bērnu». Kolekciju caurstrāvo krāsu spēles un rotaļīgums, un tās īpašais akcents ir pogas — daudz pogu dažādos izmēros un krāsās. Divus apģērbu komplektus kopā rotā 13 000 pogu. To piešūšana prasījusi ļoti daudz laika un pacietības, jo katra poga tikusi atsevišķi šūta ar rokām. Apģērbu dizainā izmantotas autores radītas auduma apdrukas.
Viktorijas Stepanjanas (Viktorya Stepanyan) kolekcija «Araksa»
Rīgas Tehniskās universitātes dizaina tehnoloģiju institūta, programmas «Materiālu tehnoloģija un dizains» bakalaura darbs
Kolekcija tika veidota, lai godinātu Viktorijas dzimtas saknes — armēņu kultūru. Tērpos autore centās atspoguļot seno tradīciju pārtapšanu jaunā formā un veidolā. Kolekcijas iedvesma rasta leģendā par Armēnijas karalienes Araksas skaistumu. Apģērbā redzami eksperimenti ar faktūrām un kontrasti starp tradicionāliem un moderniem elementiem. Tērpos integrēti nacionālie armēņu raksti, kombinējot tos ar košiem audumiem, ko Viktorija atvedusi no Armēnijas. Kopš 2004. gada topošā dizainere dzīvo Latvijā, un došanās uz dzimto zemi bijis drīzāk iekšējs ceļojums, ne vien materiālu meklējumi.
Megijas Luīzes Pudānes kolekcija «Araneae»
Starptautiskās Modes akadēmijas bakalaura programmas «Modes dizains un tehnoloģijas» 2. kursa studiju darbs
Kolekcijas nosaukums «Araneae» latviski nozīmē «zirnekļi». Autore tos kolekcijas iedvesmai izvēlējās kā kontraversālas radības, kas daudziem šķiet neglītas un raisa bailes. Savos tērpos Megija Luīze vēlējās tos pārvērst par ko skaistu un burvīgu un veidoja tēlus, balstoties gan uz zirnekļu fizisko izskatu, gan emocionālo simboliku, kas ar tiem saistās. Kolekcijā likts akcents uz siluetiem, tekstūrām un kontrastu ar cilvēka ķermeni. Provokatīvajos tērpos dominē melni caurspīdīgi audumi un mežģīnes, lentes un spīdumi.
Martas Cimdiņas kolekcija «BRAIN FOG»
Latvijas Mākslas akadēmijas maģistrantūras modes dizaina apakšnodaļas 1. kursa darbs
Kolekcijas «BRAIN FOG» koncepcijas pamatā ir refleksija par informācijas pārpilnības radīto prāta miglu, kurā viegli apjukt un pazaudēties. Autore uzdod jautājumu: «Kas mēs esam, kad migla izklīst?» Kolekcijā dominē minimālisms un klasika, ko papildina tumša batika, kas vizuāli atspoguļo drūmu domu ieplūšanu mūsu prātos. Marta iestājas par apģērbu, kas nekaitē ne valkātājam, ne dabai, tāpēc par tērpu pamatmateriālu izvēlēts lins, savukārt furnitūrai — kokosa pogas.
Zaigas Brutānes kolekcija «Lauztie ziedi»
Latvijas Mākslas akadēmijas maģistrantūras modes dizaina apakšnodaļas 1. kursa darbs
Autorei kolekcijas «Lauztie ziedi» iecere radās, domājot par tekstila izstrādājumu pārprodukciju un to, ka aizvien vairāk apģērbu nonāk atkritumos. Tērpos lielākoties tiek izmantotas nevajadzīgas, brāķētas drēbes un audumu atgriezumi, ko Zaiga aicināja ziedot vairākiem Latvijas apģērbu ražotājiem. Viens no darbiem — ielāpu (patchwork) stila bikses — šūts, izmantojot lietotus vīriešu vintāžas kreklus un izceļot 1960.–1980. gadu apģērbu birku grafikas dizainu.
Jauno modes dizaineru konkursa «Modes manifestācija 2023» kuratore ir Dita Danosa. Grafiskā dizaina autors ir Kirils Kirasirovs. Konkursa organizē Latvijas Modes palāta sadarbībā ar Milānas Jauno mākslas akadēmiju un Latvijas Dizaina centru. Konkurss tiek finansēts ar Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu.
Jauno modes dizaineru konkursa organizēšanas tradīciju 2016. gadā iedibināja biedrība Latvijas Modes palāta (LMP). Tās mērķis ir attīstīt un veicināt Latvijas modes industrijas izaugsmi, organizējot dažāda rakstura pasākumus — modes skates, diskusijas, prezentācijas, kontaktu biržas u.c., vienlaikus arī izglītojot plašu sabiedrību par modes ilgtspējību un atbildīgu modes produktu patēriņu.