Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa

"Modes manifestācijas 2023": īstās pērles!

Foto: Pauls Zvirbulis/TVNET

29. novembrī plkst. 20.00 kultūrvietā «Eviart Gallery» notika Latvijas jauno modes dizaineru konkursa "Modes manifestācija 2023" fināls. Par godalgām konkursā cīnījās modes dizaina vai modes tehnikas programmu studējošo kolekcijas. ielūkojies jauno dizaineru radošajās kolekcijās!

Konkursa finālisti

Viviānas Staroveckas kolekcija «9,8 m/s»

Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskolas 3. kursa darbs

Viviāna kolekcijā centusies parādīt, ka, neskatoties uz informācijas pārsātinājumu mums apkārt, cilvēki var izvairīties no tās negatīvās ietekmes, ja vien spēj būt «gaisīgi», tāpēc tērpi veidoti, radot asociācijas ar plūdumu un lidojumu. Kolekcijai radīts lielformāta apģērbs, kas attēlo informācijas brutālo ietekmi uz cilvēkiem. Tērpu pamatmateriāls ir lietots paraplāna audums, kas iegūts sadarbībā ar Latvijas Aeroklubu. Koptēla aksesuāru izgatavošanai tika izmantota lāzergriešanas tehnika.

Akvelīnas Frišmanes un Ģirta Ivčenko kolekcija «de_konstrukcija»

Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskolas 3. kursa darbs

Kolekcija «de_konstrukcija» balstīta dekonstrukcijas un apokaliptiskās modes subkultūrās, kas reaģē uz pasaulē valdošo situāciju un vienmēr klātesošo apokalipses tuvošanās sajūtu. Kolekcijā abi autori šos iedvesmas avotus interpretējuši konceptuālos apģērbu dizainos, kuros izmantota vegānā āda, džinss, stepējumi, sienamas aizdares, tills, 3D drukātas dizaina detaļas un sietspiedes apdrukas.

Bernadetas Betas Treijas kolekcija «Atspogulī»

Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas kvalifikācijas darbs

Iedvesma kolekcijai rasta sajūtās un pārdomās par pretstatu mijiedarbību vienā veselumā — brīvs un nevaldāms radošums pret tehnisku, zināšanās balstītu, kvalitatīvu izpildījumu. Tērpiem izmantoti dažādi materiāli — kokvilna, lins, zīda organza un jaukta sastāva materiāli. Daļu audumu Bernadeta Beta speciāli krāsoja, lai iegūtu īpašu toni. Kopskats papildināts ar pašdarinātām rotām no neordināriem materiāliem — avīzēm, kartona, PVA līmes, akrila krāsām u.c. — un dizaineres izstrādātām zeķubiksēm, kuru izšūšanai tika izmantoti dažādi diegi un tamborējumi.

Annas Erdmanes–Hermanes kolekcija «Planemo»

Daugavpils Dizaina un mākslas vidusskolas «Saules skola» kvalifikācijas darbs

Planētu masas objekti jeb «planemo» ir debess ķermeņi, līdzīgi planētām, taču bez orbītas un citiem planētas raksturojošiem faktoriem. Kolekcijas vizuālās idejas pamatā ir cilvēki visuma bezgalīgajā telpā. Veidojot kolekciju, Annai bija vēlme atklāt savu iekšējo pasauli, lauzt aizspriedumus un stāstīt par savu esamību bezgalīgajā telpā, izsakoties bez vārdiem. Kolekcijā dominē stepēts audums, apaļas formas, gumijas savilkumi, plāns un caurspīdīgs trikotāžas audums, kā arī spīdīgs audums ar metālisku efektu.

Alises Šutovas kolekcija «Turpinājums»

Latvijas Mākslas akadēmijas modes dizaina apakšnodaļas bakalaura studiju darbs

Kolekcijas mērķis ir rosināt sabiedrībā interesi par leģendām, pasakām un teikām, kas ir būtiskas mūsu intelektuālai izaugsmei, taču mūsdienās strauji zaudē savu popularitāti, dodot priekšroku materiālajai pasaulei. Kolekcijas centrālais elements ir digitālas apdrukas, kas radītas uz digitālām piegrieztnēm. Apdrukās izmantotā tetovējumu tehnika vieno moderno ar zūdošo. Kolekcijā lietotie kaulu elementi uzsver cilvēku un pasaku tēlu tuvo saikni. Tērpos izmantotajiem materiāliem ir raksturīgs komforts, siltums un neburzīgums — īpašības, kas nepieciešamas ikdienā valkājamam apģērbam.

Madaras Indriksones kolekcija «Iekšējais bērns»

Latvijas Mākslas akadēmijas modes dizaina apakšnodaļas bakalaura studiju darbs

Autores nodoms bija radīt sievietei apģērbu, kas raisa valkātājā prieku un atsauc atmiņā bezrūpīgo bērnību, modinot mūsu «iekšējo bērnu». Kolekciju caurstrāvo krāsu spēles un rotaļīgums, un tās īpašais akcents ir pogas — daudz pogu dažādos izmēros un krāsās. Divus apģērbu komplektus kopā rotā 13 000 pogu. To piešūšana prasījusi ļoti daudz laika un pacietības, jo katra poga tikusi atsevišķi šūta ar rokām. Apģērbu dizainā izmantotas autores radītas auduma apdrukas.

Viktorijas Stepanjanas (Viktorya Stepanyan) kolekcija «Araksa»

Rīgas Tehniskās universitātes dizaina tehnoloģiju institūta, programmas «Materiālu tehnoloģija un dizains» bakalaura darbs

Kolekcija tika veidota, lai godinātu Viktorijas dzimtas saknes — armēņu kultūru. Tērpos autore centās atspoguļot seno tradīciju pārtapšanu jaunā formā un veidolā. Kolekcijas iedvesma rasta leģendā par Armēnijas karalienes Araksas skaistumu. Apģērbā redzami eksperimenti ar faktūrām un kontrasti starp tradicionāliem un moderniem elementiem. Tērpos integrēti nacionālie armēņu raksti, kombinējot tos ar košiem audumiem, ko Viktorija atvedusi no Armēnijas. Kopš 2004. gada topošā dizainere dzīvo Latvijā, un došanās uz dzimto zemi bijis drīzāk iekšējs ceļojums, ne vien materiālu meklējumi.

Megijas Luīzes Pudānes kolekcija «Araneae»

Starptautiskās Modes akadēmijas bakalaura programmas «Modes dizains un tehnoloģijas» 2. kursa studiju darbs

Kolekcijas nosaukums «Araneae» latviski nozīmē «zirnekļi». Autore tos kolekcijas iedvesmai izvēlējās kā kontraversālas radības, kas daudziem šķiet neglītas un raisa bailes. Savos tērpos Megija Luīze vēlējās tos pārvērst par ko skaistu un burvīgu un veidoja tēlus, balstoties gan uz zirnekļu fizisko izskatu, gan emocionālo simboliku, kas ar tiem saistās. Kolekcijā likts akcents uz siluetiem, tekstūrām un kontrastu ar cilvēka ķermeni. Provokatīvajos tērpos dominē melni caurspīdīgi audumi un mežģīnes, lentes un spīdumi.

Martas Cimdiņas kolekcija «BRAIN FOG»

Latvijas Mākslas akadēmijas maģistrantūras modes dizaina apakšnodaļas 1. kursa darbs

Kolekcijas «BRAIN FOG» koncepcijas pamatā ir refleksija par informācijas pārpilnības radīto prāta miglu, kurā viegli apjukt un pazaudēties. Autore uzdod jautājumu: «Kas mēs esam, kad migla izklīst?» Kolekcijā dominē minimālisms un klasika, ko papildina tumša batika, kas vizuāli atspoguļo drūmu domu ieplūšanu mūsu prātos. Marta iestājas par apģērbu, kas nekaitē ne valkātājam, ne dabai, tāpēc par tērpu pamatmateriālu izvēlēts lins, savukārt furnitūrai — kokosa pogas.

Zaigas Brutānes kolekcija «Lauztie ziedi»

Latvijas Mākslas akadēmijas maģistrantūras modes dizaina apakšnodaļas 1. kursa darbs

Autorei kolekcijas «Lauztie ziedi» iecere radās, domājot par tekstila izstrādājumu pārprodukciju un to, ka aizvien vairāk apģērbu nonāk atkritumos. Tērpos lielākoties tiek izmantotas nevajadzīgas, brāķētas drēbes un audumu atgriezumi, ko Zaiga aicināja ziedot vairākiem Latvijas apģērbu ražotājiem. Viens no darbiem — ielāpu (patchwork) stila bikses — šūts, izmantojot lietotus vīriešu vintāžas kreklus un izceļot 1960.–1980. gadu apģērbu birku grafikas dizainu.

Jauno modes dizaineru konkursa «Modes manifestācija 2023» kuratore ir Dita Danosa. Grafiskā dizaina autors ir Kirils Kirasirovs. Konkursa organizē Latvijas Modes palāta sadarbībā ar Milānas Jauno mākslas akadēmiju un Latvijas Dizaina centru. Konkurss tiek finansēts ar Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu.

Jauno modes dizaineru konkursa organizēšanas tradīciju 2016. gadā iedibināja biedrība Latvijas Modes palāta (LMP). Tās mērķis ir attīstīt un veicināt Latvijas modes industrijas izaugsmi, organizējot dažāda rakstura pasākumus — modes skates, diskusijas, prezentācijas, kontaktu biržas u.c., vienlaikus arī izglītojot plašu sabiedrību par modes ilgtspējību un atbildīgu modes produktu patēriņu.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu