Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Vai lēts var būt labs? Mīti un patiesība par Rimi zīmola produktiem (1)

Foto: Publicitātes foto

Rimi pirmos privātās preču zīmes produktus un zīmolus Latvijā sāka ieviest jau 2000. gadā, kad pāris vietējie ražotāji lielveikalu tīkla sortimentam ražoja ap 10 produktiem, kas bija nopērkami ar zīmolu Svaigs un gards. Tobrīd privātā preču zīme bija salīdzinoši jauna mazumtirdzniecības biznesa nozare, kas radīja arī dažādus aizspriedumus un mītus – piemēram, klīda runas, ka Rimi noliktavās sākta ražošana un tur tiek audzētas vistas. Tagad par to varam pasmaidīt, jo 23 gadu laikā viss ir strauji mainījies.

Šobrīd Rimi veikalos pieejami aptuveni 35 dažādi Rimi privāto preču zīmoli, kas piedāvā ap 10 000 preču. Populārākie un klientiem zināmākie ir Rimi, Rimi Smart, Selection by Rimi, I love eco un Mani Gardumi. Šogad veikalu plauktus papildinājuši arī jauni nepārtikas produktu zīmoli – Cozy Home un Good Cook, kā arī ķermeņa kopšanas produktu sērija Almeda Nature Care.

Aicinājām uz sarunu Rimi pārstāvi Ingu Biti, lai uzzinātu vairāk par to, kā privāto zīmolu ieviešana ir ietekmējusi Latvijas patērētāju paradumus un izvēles, kādi ir šo produktu kvalitātes kontroles pasākumi un kā pircējs var būt drošs, ka lētāka cena netiek iegūta uz kvalitātes rēķina.

Ar kādu mērķi Rimi piedāvā privātās preču zīmes produktu līnijas?

Mūsu mērķis ir radīt Rimi zīmola kvalitātei atbilstošus produktus, ko saviem pircējiem varam piedāvāt par izdevīgāku cenu. Pirmsākumos sākām ar svaigās pārtikas produktiem, bet šobrīd Rimi preču zīmēm ir piedāvājums visās kategorijās, ieskaitot arī nepārtikas produktus, – aptveram pilnu klāstu ar visām cilvēkam nepieciešamajām lietām, sākot ar pārtiku, beidzot ar segām, spilveniem un pat dekoratīvajām Ziemassvētku eglēm.

Līdz pasaules līmenim mums, protams, vēl ir, kur augt, bet Baltijas līmenī Rimi ir viena no spēcīgākajām privāto preču zīmju programmām.

Foto: Publicitātes foto

Kādi ir pircēju galvenie ieguvumi, izvēloties Rimi zīmolu produktus?

Izvēloties Rimi privātās preču zīmes produktu, pircējs saņem labas kvalitātes produktu par ļoti izdevīgu cenu. Turklāt

lielu daļu Rimi privātās preču zīmes produktu (piena produktu kategorijā tie pat ir 70%) ražo vietējie ražotāji, tā ka vienlaikus tā ir arī iespēja atbalstīt vietējos uzņēmumus.

Uz kā rēķina savu zīmolu produktiem varat nodrošināt zemāku cenu?

Pirmkārt, uz apjoma rēķina, jo Rimi preču zīmes produkti tiek ražoti visam Baltijas tirgum. Tā, piemēram, mums ir ražotāji, kas ikdienā savus zīmolus piedāvā tikai vienā tirgū, bet, ražojot Rimi privātās preču zīmes produktus, mēs nodrošinām to apjomus visā Baltijā. Otrkārt, zemāku cenu nodrošina arī loģistika un piegāde – ražotājs piegādā gan savu produkciju, gan Rimi preču zīmes produkciju, un rezultātā visi ir ieguvēji.

Vēl jāpiebilst, ka privātās preču zīmes reklamēšanai netiek novirzīti lieli mārketinga līdzekļi – mūsu mērķis nav padarīt atpazīstamus visus 35 Rimi privātās preču zīmes zīmolus, drīzāk izmantot jau esošās iespējas, ko sniedz Rimi zīmola augstā atpazīstamība. Tas nozīmē, ka, arī ietaupot mārketinga izmaksas, varam piedāvāt lētākas cenas.

Rimi nosaukums uz iepakojuma ir kā pastāvīgi augstas kvalitātes garantija mūsu produktiem.

Ar ko tad Rimi zīmola produkti atšķiras no to analogiem? Kur tie tiek ražoti?

Visbiežāk Rimi preču zīmju produktu ražotāji ražo arī savu zīmolu produktus, kas atrodami veikalu plauktos, bet ražošanas kapacitātes pilnvērtīgai izmantošanai nereti izvēlas ražot arī Rimi zīmola produktus. Protams, mums ir arī citi mērķi – ne tikai veidot pircēju iecienītu zīmolu produktiem līdzīgus produktus, bet, piemēram, tirgū piedāvāt arī atšķirīgu sortimentu.

Izvēloties, kādi produkti tiks ražoti ar preču zīmi, Rimi aktīvi seko līdzi pircēju pieprasījumam, paradumiem un vajadzībām.

Turklāt produktu sortiments regulāri tiek pārskatīts – te liela nozīme ir kategoriju vadītājiem ar viņu uzkrāto pieredzi un ekspertīzi par konkrētās kategorijas pieprasījumu un aktualitātēm. Nereti jaunas idejas jaunu produktu ieviešanai iegūstam, veicot klientu aptaujas.

Nolemjot sākt kāda produkta ieviešanu tirgū, sākotnēji tiek izsludināts konkurss visiem potenciālajiem ražotājiem, kam seko produktu degustēšana/testēšana, pēc kā attiecīgi tiek izraudzīts produkta ražotājs. Par Rimi privātās preču zīmes piegādātāju var kļūt ikviens sertificēts ražotājs, kas atbilst visiem atlases kritērijiem.

Kā šo zīmolu ieviešana ir ietekmējusi patērētāju paradumus un izvēles?

Pēdējos gados privātās preču zīmes produkcija piedzīvo ievērojamu intereses pieaugumu. Mums ir cita jauda, citas iespējas, arī klienti ir pārliecinājušies par produktu kvalitāti un nereti izvēlas privātās preču zīmes produktus kā alternatīvu citu zīmolu produktiem. Lai uzturētu privātās preču zīmes programmu un piedāvātu klientiem arvien jaunus produktus un dažādu garšu pieredzes, piesaistām ne tikai vietējos ražotājus, bet arī ražotājus no tālākām Eiropas valstīm.

Foto: Publicitātes foto

Piemēram, Selection by Rimi un I love eco ir augstās kvalitātes privātās preču zīmes segmenta zīmoli. Selection by Rimi ir mūsu izcilākās kvalitātes produktu klāsts, kas ir īpaši izmeklēts dzīves garšīgākajiem mirkļiem. Tikai labākās sastāvdaļas no to sākotnējām izcelsmes vietām kopā ar unikālām un īpašām receptēm rada mūsu produktu izcilo garšu.

Savukārt I love eco ir sertificētu bioloģisko produktu klāsts, kam raksturīga ne tikai augsta kvalitāte, bet arī lieliska garša. Zīmolam ir plašs sortiments, kas nepārtraukti tiek papildināts ar jauniem produktiem. Zīmola mērķis ir pierādīt, ka bioloģiska un veselīga pārtika var būt patiešām garšīga un par pieejamu cenu, ko nodrošina privātā preču zīme.

Foto: Publicitātes foto

Jaunais zemo cenu zīmols Rimi Smart piedāvā ap 150 produktu dažādās preču grupās, kas jau pakāpeniski nonāk Rimi veikalos un nomaina esošos Rimi Basic zīmola produktus. Rimi Smart produkti pieejami praktiski visās pārtikas un piepārtikas produktu kategorijās, izņemot specializēto pārtiku, alkoholu un tabaku. Rimi mērķis, veidojot šī zīmola sortimentu, bija nodrošināt pēc iespējas zemāku cenu, taču vienlaikus saglabāt labu produktu kvalitāti. Turklāt īpaši šajā rudenī gan inflācija, gan gaidāmais energoresursu cenu pieaugums un citu mājsaimniecības izmaksu palielinājums radīja pastiprinātu interesi par zemo cenu produktiem.

Tirgū vērojama pastiprināta klientu interese par privātās preču zīmes produktiem, jo cilvēki novērtē iespēju iegādāties kvalitatīvus produktus par pieejamām cenām, piemēram, pienu, gaļu, dažādus graudaugu produktus.

Kā pircējs var drošs, ka lētāka cena nenozīmē sliktāku kvalitāti? Kādi ir šo produktu kvalitātes kontroles pasākumi?

Rimi privātās preču zīmes produktu ražošana notiek ievērojot ES likumdošanu un Baltijas valstu normatīvos aktus un likumus, Rimi iekšējās vadlīnijas un produkta specifiskās prasības katrai produktu grupai, kas ietver dažādus papildu ierobežojumus, kas nav noteikti likumdošanā.

Lai ražotājs varētu ražot Rimi privātās preču zīmes produktus, tam ir jābūt sertificētam ar trešās puses atzītu kvalitātes vadības standartu, piemēram, kā BRC vai IFS, jo sertifikācija apliecina produktu, ražošanas procesa un organizācijas atbilstību noteiktiem kvalitātes standartiem.

Vietējiem ražotājiem, kam nav trešās puses atzīta kvalitātes vadības standarta, ir iespēja iziet Rimi auditu, kas veidots, balstoties uz vadošajiem kvalitātes vadības standartiem, lai auditoriem būtu iespēja pārliecināties par uzņēmuma atbilstību visām kvalitātes un drošuma prasībām.

Izvēloties produktus privātās preču zīmes sortimentā, tiek veikta potenciālā produkta sastāvdaļu rūpīga pārbaude, salīdzinot tās ar ierobežojumiem un kvalitātes prasībām, kas noteiktas likumdošanā un iekšējās prasībās, kā arī pielīdzinot potenciālo produktu kādam jau sortimentā esošam produktam, visbiežāk ar atpazīstamu zīmolu līdzvērtīgā kvalitātes un cenas kategorijā.

Mēs Rimi uzņemamies pilnu atbildību par savas privātās preču zīmes produktiem un nepieļautu tādu iespēju, ka līdz klientam nonāk produkts, kurš ir neatbilstošs, negaršīgs vai nav izmantojams paredzētajam mērķim.

Mūsu atbildības līmeni raksturo arī tas, ka jebkuru produktu ar Rimi privātās preču zīmes logo – arī tad, ja cilvēks to ir atvēris, pagaršojis un nav saņēmis gaidīto, – mēs pat bez čeka pieņemam to atpakaļ vai mainām pret citu.

Kādi ir jūsu novērojumi – kurus Rimi zīmolus pircēji ir iecienījuši visvairāk?

Jau otro gadu pēc kārtas vērojam klientu pastiprinātu interesi tieši par Rimi zemo cenu privātās preču zīmes produktiem, kas mūsu veikalos atrodami ar zīmoliem Rimi Basic un Rimi Smart

Foto: Publicitātes foto

Rimi Smart zīmola izveide šovasar veicinājusi vēl lielāku klientu interesi, un esam novērojuši, ka klienti novērtē ne tikai produktu zemās cenas, bet daudz pozitīvu atsauksmju ir arī par produktu dizainu, kvalitāti un garšu. Pārdoto Rimi Smart produktu apjoms pieaudzis par vairāk nekā 50%, salīdzinot ar līdzīgu Rimi Basic produktu pārdošanas apjomiem pērn, un nākotnē plānojam papildināt šī zīmola produktu klāstu.

Plānojam, ka nākamajā gadā tieši Rimi Smart būs viens no mūsu nozīmīgākajiem zīmoliem.

Kādā virzienā plānojat nākotnē attīstīt privātās preču zīmes?

Rimi nākotnes plānos ietilpst divi lieli projekti. Pirmkārt, vēlamies atbalstīt pircēju veselīgākas izvēles, samazinot sāls, cukura un tauku saturu mūsu zīmolu produktos. Otrkārt, domājot par ilgtspējīgiem risinājumiem, strādājam pie tā, lai visiem Rimi zīmola produktiem būtu pārstrādājams iepakojums.

Uz augšu