"Lux Express" varētu iesaistīties reģionālo komercreisu nodrošināšanā

"Lux Express" Baltijas biznesa attīstības vadītājs Aldis Ķibēns.
"Lux Express" Baltijas biznesa attīstības vadītājs Aldis Ķibēns. Foto: Lita Millere/LETA

Starptautiskais pasažieru pārvadātājs "Lux Express" ir pieteicies komerciālo reģionālo autobusu reisu organizēšanai Latvijā, tomēr norāda, ka ir nepieciešami grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, intervijā aģentūrai LETA izklāstīja "Lux Express" Baltijas biznesa attīstības vadītājs Aldis Ķibēns.

Viņš papildināja, ka Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā pēc Eiropas tiesas lēmuma ir jāiekļauj norma, ka valstij ir jākompensē pasažieriem piešķirtās atlaides. "Ja atlaides netiek kompensētas, tad komercreisi kā tādi nav iespējami," viņš min.

Ķibēns arī uzsvēra, ka grozījumi ir nepieciešami, jo ir Eiropas tiesas spriedums, kas nosaka, ka valsts nevar pieprasīt no komersanta nodrošināt pakalpojumu bez maksas, papildinot, ka šīs izmaiņās ir jāveic, un tas ir tikai laika jautājums.

Vienlaikus viņš norādīja, ka uzņēmumam bija pieredze ar maršrutu Rīga-Daugavpils, kurā "Lux Express" piedāvāja komercreisus un pēc tam arī vairāki citi pārvadātāji centās uzsākt komercpārvadājumus.

"Bija redzams, ka Latvijā cilvēku, kuri ir tiesīgi izmantot atlaides, ir stipri vairāk nekā, piemēram, Igaunijā. Tie ir 20-30% no visiem pasažieriem. Ja mēs skatāmies uz komercreisiem kā biznesu un jau sākumā mums ir jārēķinās, ka 20-30% no potenciālajiem ienākumiem ir jānoraksta, tad tur biznesa vairs nav. Tādēļ mēs ceram, ka pašlaik izmaiņas likumā netiks nevajadzīgi kavētas un līdz vasarai tās stāsies spēkā," sacīja Ķibēns.

Viņš norādīja, ka patlaban "Lux Express" veic visus mājasdarbus, lai pavasarī varētu sākt braukt uz Liepāju. "Mēs plānojam sākt reisus aprīlī vai maijā. Ja mēs esam pārliecināti, ka bez grozījumiem likumā mums ir jāstrādā tikai mēnesis, tad mūsu plānos nekas nemainīsies," piebilda Ķibēns.

Ķibēns arī skaidroja, ka "Lux Express" ir ticies ar Autotransporta direkciju (ATD), un visas puses saprot, kādi būs ieguvumi, plašāk atverot komercreisu tīklu, papildinot, ka iesniegums par maršruta atļauju saņemšanu iedarbina procesu, lai ATD varētu atvērt Liepājas maršrutu komercreisiem.

Savukārt, atbildot par to, ka plānotajā 2024.gada valsts budžetā šādas kompensācijas nav plānotas, viņš norādīja, ka nekas neliek domāt, ka šogad grozījumus Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā nepieņems, jo bez izmaiņām likumā komercreisi nevar pastāvēt.

"Otrs ceļš ir tāds, ka mēs esam spiesti vērsties tiesā un prasīt kompensāciju tiesas ceļā. Bet es atkārtošu - es domāju, ka visi saprot, ka tas nav jautājums, par kuru būtu pieļaujamas diskusijas, un tas vienkārši ir pēc iespējas ātrāk jāizdara. Tādēļ es arī neredzu iemeslu, kādēļ lai grozījumu pieņemšana likumā nevajadzīgi kavētos," piebilda Ķibēns.

Tāpat "Lux Express" pārstāvis sacīja, ka reiss Rīga-Daugavpils uzņēmumam bija laba mācību stunda, atzīstot, ka uzņēmums saskārās ar daudz neparedzētiem apstākļiem.

"Mēs sākām reisus dažus mēnešus pirms pandēmijas, kas nozīmē, ka burtiski pašā sākuma posmā saskārāmies ar ļoti stingriem ierobežojumiem. Tas neizbēgami ietekmēja biznesu. Mēs izturējām pandēmiju un cerējām, ka pasažieru plūsma atjaunosies, bet sākās karš Ukrainā, kura dēļ degvielas cenas un daudzas citas izmaksas pieauga tādos apmēros, kādus neviens nevarēja paredzēt. Saliekot to visu kopā ar neziņu, kāda būs tālākā notikumu attīstība, mēs pieņēmām biznesa lēmumu pārvadājumus šajā maršrutā slēgt," teica Ķibēns.

Viņš atklāja, ka šobrīd apstākļi ir mainījušies, un uzņēmums redz potenciālu arī Daugavpils komercreisiem.

"Skatoties uz Liepāju, ir vēl vairāk iemeslu, lai varētu teikt, ka pārvadājumu potenciāls uz to ir neizmantots. Mēs varam skatīties kaut vai uz autoceļa (A9) noslodzi, kas pēdējos desmit gadus konstanti pieaug. Tas nozīmē, ka cilvēki starp Liepāju un Rīgu pārvietojas daudz vairāk, bet sabiedriskajā transportā mēs šo pieaugumu neredzam, un viņi brauc ar automašīnām," minēja Ķibēns.

Turklāt viņš arī atzīmēja, ka Liepāja būs Eiropas kultūras galvaspilsēta 2027.gadā, un viens no lielajiem izaicinājumiem Liepājai ir kvalitatīva sabiedriskā transporta nodrošināšana uz un no pilsētas, jo šobrīd iespējas ir ļoti ierobežotas.

"Mēs arī zinām, ka mūsu klienti, kuri ceļo uz Rīgu, labprāt aizbrauktu arī kaut kur citur, bet pakalpojumu kvalitātes atšķirība ir tik dramatiska, ka viņi vai nu paliek Rīgā, vai nu labākajā gadījumā aizbrauc uz Jūrmalu, Siguldu vai Cēsīm ar vilcienu," papildināja Ķibēns.

Vienlaikus viņš minēja, ka pēc Liepājas komercreisiem uzņēmums viennozīmīgi skatīsies, kādas ir reģionālo komercreisu iespējas uz citām Latvijas pilsētām.

"Mēs skatāmies uz to, lai varētu piedāvāt pēc iespējas vairāk galamērķu. Bet, kā jau es teicu, mūsu princips ir ne tikai piedāvāt kvalitatīvu pakalpojumu, bet arī strādāt ar peļņu. Tam ir vajadzīgs pietiekami liels pasažieru skaits," sacīja Ķibēns.

Svarīgākais
Uz augšu