Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Masveida atlaišana "Spotify" bijusi nenovēršama

Foto: Reuters / Scanpix

Kamēr “Spotify” lietotāji priecājas par savu gada apkopojumu “Spotify Wrapped” un dalās sociālajos tīklos par savu muzikālo gaumi, kompānijas galvenās mītnes mājvieta Stokholma arvien vairāk rotājas Ziemassvētku noskaņās. Ļoti daudziem kompānijas darbiniekiem vairs nav prieka ne par aizvadīto gadu, ne par gaidāmajiem svētkiem.

Iemesls – uzņēmums paziņojis par masveida atlaišanu: darbu zaudēs ap 17% no “Spotify” darbiniekiem, kas ir 1500 cilvēku. Šis ir jau trešais atlaišanas vilnis “Spotify” šogad. Pirmais atlaišanas vilnis bija janvārī, kad darbu zaudēja ap 600 cilvēku, un otrais – jūnijā, kad bez darba palika 200 cilvēku. Līdz ar to 2023. gadā darbu “Spotify” būs zaudējuši 2300 cilvēku.

Salīdzinājumam – pagājušajā gadā “Spotify” pieņēma darbā 2460 jaunus darbiniekus. Tomēr, kā norāda eksperti, agri vai vēlu masveida atlaišanām “Spotify” bija jāpienāk, un visticamāk, šis plāns jau ilgāku laiku bijis uz uzņēmuma vadītāja Daniela Eka galda.

Šeit jārunā par ilgtermiņa biznesa plāniem, ko Eks un viņa komanda apstiprināja divās reizēs – 2018. gada martā un 2022. gada jūnijā. Investorus “Spotify” attīstības plāns apmierina, tādēļ kompānijas akciju vērtība otrdien pieaugusi par 7,4%, arī neraugoties uz ziņām par masveida atlaišanu.

Tiek norādīts, ka “Spotify” operacionālās izmaksas šī gada trešajā ceturksnī sasniegušas vairāk nekā vienu miljardu dolāru. Galvenokārt tās pieaugušas pārdošanas un mārketinga, izpētes un attīstības jomā, kā arī pieaugušas administratīvās izmaksas.

Ņemot vērā, ka “Spotify” atlaidīs 1500 darbinieku, kompānija cer, ka ceturtajā ceturksnī operacionālās izmaksas izdosies noturēt zem miljarda dolāru atzīmes. Mazinot operacionālās izmaksas, varētu izdoties palielināt peļņu, kas trešajā ceturksnī bija 32 miljoni eiro. Investori paredz, ka, optimizējot operacionālās izmaksas, ilgtermiņā izdosies audzēt peļņas rādītājus.

“Peļņa, neraugoties uz lielajām operacionālajām izmaksām, 2023. gada 3. ceturksnī bija 32 miljoni eiro. Uzskatām, ka tas ir svarīgs solis tālākai biznesa attīstībai, un mēs redzam tālāku izaugsmi, kā arī vairākas jomas, kur turpināt audzēt ienākumus, par ko runājām jau 2022. gada vasarā,” uzsvēra “Spotify” pārstāvis Pols Vogels.

Tomēr problēma ir tā, ka “Spotify” joprojām ir diezgan tālu no pašas un investoru noteiktajiem peļņas mērķiem. Tieši tādēļ, lai dotu investoriem cerību, ka jau tuvākā gada laikā peļņas mērķi tiks sasniegti, uzņēmumam nācās atrast un mazināt vienu no lielākajiem izmaksu avotiem, respektīvi – samazināt darbinieku skaitu.

2018. gadā “Spotify” kā galveno mērķi noteica, ka bruto peļņas normai ir jābūt 30-35%, bet pašlaik tas no plāna atpaliek par 3,6%. Ieviešot apraides pakalpojumu platformā, šie mērķi tika pārcelti uz vēlāku laiku. Pēc Eka teiktā, no mūzikas straumēšanas vien bruto peļņas norma sastāda ap 28%, taču raidierakstu pakalpojums “velk” šo normu uz leju, jo tas ir mazāk ienesīgs biznesa virziens.

Tomēr kompānija uzskata, ka nākotnē raidierakstu pakalpojumi ļaus kāpināt ienesīgumu, jo nemitīgi tiek attīstītas tehnoloģijas, kā mūzikas straumēšanu apvienot ar raidierakstiem. Eks vēl 2021. gadā uzskatīja, ka nākamajā desmitgadē uzņēmums spēs radīt 100 miljardus dolāru lielu peļņu ik gadu, sasniedzot 40% bruto peļņas atšķirību no operacionālajām izmaksām.

Īsumā sakot – bruto peļņas mērķis bija 40%, bet realitātē ir 26,4%. Operacionālo izmaksu atšķirība no peļņas ir 1%, lai gan kā mērķis bija noteikti 20%. Līdz ar to “Spotify” nācās izlemt, kā šos rādītājus uzlabot. Un tas šogad nozīmēja, ka vairāk nekā 2000 darbinieku ir jāatvadās no savas darbavietas…

Svarīgākais
Uz augšu